Gå til innhold

"Innspilling" av høyttalere

Ranger emnet


ØSE

Anbefalte innlegg

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En kar (tidligere proff m/mange 1plasser i bilstereo konkurranser) fortalte det han gjorde ved å spille inn høyttalerene sine.

 

Han koble det opp og lot det stå i en hel uke på radioen i hele døgnet på lav volum..

Siden da når radio sendingen er slutt på døgnet kommer det jo bare suss og det myka opp alle elementer..

 

Det jeg har gjort i mine biler, ha brukt en cd hvor det er det en spesielt spor som skal løse opp / spille inn elementene og forsterkerene..

 

Har bare satt den i cdspilleren i bilen , på lav volum og spilt i noen timer hver i hel uke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer dette? Har hørt at høye, raske, høyfrekvente lyder (hammer mot metall, osv) er mest skadelig for hørselen, mens de lavfrekvente ikke byr på særlig stor fare.

 

Har spilt mye bass på høyt volum (~140dB), og har ikke merket noe til særlig nedsatt hørsel enda. Merk: "Særlig". Litt dårligere hørsel enn optimalt, det har man jo, men ikke så det er plagsomt.

 

Du har rett og han har feil.

De små hårene som oppfatter de høye frekvensene sitter ytterst i sneglehuset i øret og er derfor mest utsatt.

En annen ting er at når man vet at det kommer høy lyd er det ikke så skadelig som når lyden kommer uten forvarsel.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. her blei det alt formye fram og tilbake, og hevde noe som en kriteserer seg selv på seinere osv.

 

Jeg fikk ikke helt med hva enkelte faktisk mener om dette, siden noen sa att det kunne skade å gjøre det dem sa på forrige side.

 

Men innspilling kan skje på høyt volum, så lenge det ikke er forvrengninger tilstede. Men ett kaldt ellement bør ikke få mye effekt fort, siden da kan det forvrenge tidlig (forvrenge ved ganske lav effekt)

 

Dette har jeg selv testa og bomma på mange ganger, men har ikke doktor grad i slike stuider.

 

Vet også at sub som eks: Vega 12" om en ikke spiller inn disse forsiktig i førsten, så blir det problemer. Du vill kanskje ikke høre noe på lyden, men gummi opphenget vill sprekke etter ganke så kort tid.

Men latt en sub spille inn fint og gradvis med effekt, så holder det lenge.

 

Jeg ødla 2 stk Vega 12" ved å spille med mye effekt med en gang. Hørte ingen forvrengninger, men oppheng smuldra opp i løpet av 1 år.

 

Men frekk som jeg var, fikk 2 stk nye sub fra forhandler. Tok da å spilte dem inn pent og forsiktig, gradvis øking av effekt.

Nå i dag har jeg 1 stk 100% strøkent Vega sub spilt i årevis. det andre har jeg solgt i en hjemme sub jeg lagde. Spiller som bare det den også, ikke tegn til smuldring i oppheng.

 

Hadde også Celestion AD12" dem var jo papir hele veien. Stemmer att dem krever innspilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsomt å lese at "ekspertene" her inne "faktisk" også har status som øre/nese og hals leger :D hehe.. hva med å svare på det dere vet dere kan og ikke noe annet???? utrolig Dag Johansen, du kan jo absolutt alt om alt :)

 

ok min LEGE forklaring: trodde det var en spesiell frekvens (som er individuell for hver enkel person) som tok knekken på ørene eller skader de. Frekvensen som opphøyer spenningen i trommehinnen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange lommetennis-leger her tydeligvis :)

Selvfølgelig er lyse toner også svært skadelig, om lydnivået overstiger ørets toleransegrense. Disse skader imidlertid andre deler av øret, og disse igjen kan leges ved en operasjon. Konsekvenser av slike toner kan gi en form for tinnitus.

All lydgjengivelse til hjernen skapes via trommehinnens vibrasjoner.

Selger 2001 Allroad 95 97 00 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HERREGUD.HVA ER DET MED DERE HER.ER DERE ØRE SPESIALSTER HELE BUNTEN HER.TIL TRÅD STARTER.TA DET BARE MED RO DEN FØRSTE TIDEN NÅR DET GJELDER INNSPILLING.SKAL DU SPILLE HØYT,INNVESTER I DD.DENNE

TRÅDEN BEGYNNER Å BLI KJEEEEEEEEEEEEEEEEEDELIG.HERREGUD......:afro

Som oftest med tråder på bilforumet dette :)

Måtte likssom svare når anatomisk kunnskap er lik...ja...

 

Avslutter min deltagelse i tråden...

Selger 2001 Allroad 95 97 00 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsomt å lese at "ekspertene" her inne "faktisk" også har status som øre/nese og hals leger :D hehe.. hva med å svare på det dere vet dere kan og ikke noe annet???? utrolig Dag Johansen, du kan jo absolutt alt om alt :)

 

ok min LEGE forklaring: trodde det var en spesiell frekvens (som er individuell for hver enkel person) som tok knekken på ørene eller skader de. Frekvensen som opphøyer spenningen i trommehinnen..

 

Spenningen i trommehinnen???

Måler du den i volt da eller?

Jeg har min tid fra Norsk Lydskole, derfor kan jeg litt om det, og derfor starter jeg ikke innleggene mine med "trodde det var..."

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange lommetennis-leger her tydeligvis :)

Selvfølgelig er lyse toner også svært skadelig, om lydnivået overstiger ørets toleransegrense. Disse skader imidlertid andre deler av øret, og disse igjen kan leges ved en operasjon. Konsekvenser av slike toner kan gi en form for tinnitus.

All lydgjengivelse til hjernen skapes via trommehinnens vibrasjoner.

 

Dette må du bare forklare nærmere, evt. linke til sider som beskriver denne operasjonen.

 

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenningen i trommehinnen???

Måler du den i volt da eller?

Jeg har min tid fra Norsk Lydskole, derfor kan jeg litt om det, og derfor starter jeg ikke innleggene mine med "trodde det var..."

 

hehe spenning (ikke i volt) som et stramt trommeskinn, er ulikt på alle. så er det en frekvens som oppnår en slags ressonans (som når de gutta på Mythbusters skulle få en bru til å knekke) .. hehe dette her kan jeg ikke DAG og tror ikke du kan det heller :D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står i min gode gymbok at lyd er vibrasjoner ja.. blekkbokser med tråd i mellom liksom. stikk en tråd med nål på inn i øret. ( så den sitter skikkelig fast. fest den til flippen inniøret ellerno. få en dårlig kammerat til å stramme godt i denne og feste en blekboks i sin ende. gå 10 meter unnahverandre. han kan snakke til deg så du hører kun ved å hviske! ( aldri testa )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette her er kun logisk tankegang fra min side, alt jeg skriver om ører :D hehe.. men jeg vil tro at om du spiller av en sinustone som stiger fra 20 HZ til 20 000 HZ så vil du kunne merke når på skalaen ørene dine treffer det punktet!! noen som har en sånn tone og kan teste ut ???

 

Hvordan merker man det?

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår