Gå til innhold

"Innspilling" av høyttalere

Ranger emnet


ØSE

Anbefalte innlegg

Jeg spiller alltid inn høytalere, mest fordi at jeg har hørt forskjell på lyd på høytalere som ikke er fint innspillt.

 

Syns en veldig fin måte er å koble elementene på hjemmestereoen i ett par dager på lav styrke, gradvis litt oppover, men ikke snakk om noe høytspilling.

 

Og nei, jeg har ikke anlegg til 10 mill, driver ikke eget firma, er ikke med i Hi-Fi-klubben, men er mine erfaringer.

 

Har du virkelig hørt forskjell på høyttalere som er spilt inn forsiktig og noen som har fått masse guffe med en gang uten å blir ødelagt? Tviler egentlig litt på det!

 

Grunnen til at man skal ta det litt rolig i begynnelsen er at oppheng kan være stivt og man kan ødelegge den, eller rive den av limingen. Men dette skjer sjelden. Så man får ikke finere lyd om man spiller forsiktig inn.. parametrene til elementet blir til slutt omtrent de samme på like elementer :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Seriøst. du har aldri begrunnet dine teorier på en jævla tråd her. og heller

bare "Spøket" det bort. kanskje jeg skal gjøre det samme?

En høytaler ut fra fabrikken er ikke "myk" i oppheng og spole skal også få "løst" seg ut skikkelig. for og få til dette må du spille litt lavt så gradvis øke oppover for og få en jevn kurve på dette (Dog så må du litt opp i effekt etterhvert og for og "brenne" inn hele spolen må du jo bruke hele). hvis du mener dette er helt feil

må du bare si det. selv om du tar feil. :)

 

haha dette er bare så utrolig å lese, at DU svarer som om du har peiling.. huffda, du er helt på jordet, hva mener du med å brenne inn spolen litt og litt??? er jo det som skjer om du lar den stå å spille lavt.. for så åbegynne litt hardere !? forstår du egentlig hva du sier???

DU SKAL IKKE SPILLE INN ELEMENTER SOM IKKE HAR PAPIR !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU SKAL IKKE SPILLE INN ELEMENTER SOM IKKE HAR PAPIR !!!

 

Ikke drit deg ut a... hva mener du egentlig? Skal man ikke spille inn elementer som ikke har papir eller TRENGER man ikke det? Hva mener du? Jeg har selv hørt forskjell på samme type elementer, men der det ene var spilt med i en time... mens den andre 100+. Så om du ikke hører forskjell så betyr det ikke at det faktisk ikke er noen forskjell... Got it?

 

Mvh Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU SKAL IKKE SPILLE INN ELEMENTER SOM IKKE HAR PAPIR !!!

 

SKAL er et sterkt ord!

Klart man kan/skal spille inn elementene. Om opphenget er av gummi, skumgummi ellerlignende så bør man myke dem litt opp før man guffer på for fullt. For å ikke snakke om nedre oppheng som er den som mykes mest opp!

 

Men alt dette er som sagt for å ikke ødelegge elementet.

 

Så egentlig kunne tråden sluttet med det første svaret til Audio-Team..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha dette er bare så utrolig å lese, at DU svarer som om du har peiling.. huffda, du er helt på jordet, hva mener du med å brenne inn spolen litt og litt??? er jo det som skjer om du lar den stå å spille lavt.. for så åbegynne litt hardere !? forstår du egentlig hva du sier???

DU SKAL IKKE SPILLE INN ELEMENTER SOM IKKE HAR PAPIR !!!

Nå vet jeg snart ikke om jeg skal le eller grine..

 

man skal ikke spille inn nei, men det er forskjell på ett nytt element og ett som er spilt på i 14 dager. noe jeg kaller innbrenningstid.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hifonics:

kan jo svare på spørsmålet ditt øitt, gidder ikke ta den lange store avhandlingen som jeg gjør på GATEBIL forumet :p hehe

 

husker du 70 og 80 åra, da Bibliotekaren fortalte alle at nye bøker må vi bla forsiktige i til å begynne med, for ellers kan sidene løsne fordi de knekker / revner..

 

det samme skjedde ofte med høyttalerne (papir) på den tiden, i opphenget.. om du forstår hva jeg vil frem til. Uansett så var denne innspillingen skadelig for spolen, fordi den ikke fikk vandre igjennom hele spekteret før innspillingen var over. og da kunne du få "knitring" i lyden som ressultat ...

 

i dag slipper vi unna dette problemet ved at vi kan gi på til moderat styrke og la spolen tilpasses riktig med en gang.. dette er noe man ikke trenger å tenke på for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hifonics:

kan jo svare på spørsmålet ditt øitt, gidder ikke ta den lange store avhandlingen som jeg gjør på GATEBIL forumet :p hehe

 

husker du 70 og 80 åra, da Bibliotekaren fortalte alle at nye bøker må vi bla forsiktige i til å begynne med, for ellers kan sidene løsne fordi de knekker / revner..

 

det samme skjedde ofte med høyttalerne, i opphenget.. om du forstår hva jeg vil frem til. Uansett så var denne innspillingen skadelig for spolen, fordi den ikke fikk vandre igjennom hele spekteret før innspillingen var over. og da kunne du få "knitring" i lyden ...

 

Hva i all verden har dette med papir å gjøre? Et oppheng i gummi sitter da like godt i papir om det er spilt inn eller ikke? Og det sitter vel like godt på p papir som kevlar osv?

 

Så man får knitring om spolen ikke rører på seg under innspilling.. Logisk!

Husk for all del å la være å spille lavt, kan resultere i knitring!

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår