Gå til innhold

"Innspilling" av høyttalere

Ranger emnet


ØSE

Anbefalte innlegg

Hifonics:

les det i rødt :) ps: jeg har minst 100 ganger mere erfaring innen lyd/hi fi/bilstereo og alt annet som har med musikk å gjøre en gjennomsnittet her inne :) ...

 

Og ikke vær så selvgod igjen! Alle kan stå å påstå de har verdens største pikk på internet uten å bevise det.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det samme skjedde ofte med høyttalerne (papir) på den tiden, i opphenget.. om du forstår hva jeg vil frem til. (1)Uansett så var denne innspillingen skadelig for spolen, fordi den ikke fikk vandre igjennom hele spekteret (2)før innspillingen var over. og da kunne du få "knitring" i lyden som ressultat ...
DU SKAL IKKE SPILLE INN ELEMENTER SOM IKKE HAR PAPIR !!! :) ...

 

her sier du først at innspilling er skadelig, og at man skal spille inn elementer som er av papir.

 

1. kan du ikke bare forklare hvordan en spole kan ta skade av for lite effekt, eller frekvensomerådet om dte var det du mente?

 

2. en innspillingsperiode blir aldri "over" før den faktisk Er over. er ikke en fastsatt dato fra du begynner å bruke elementet til du må ha spilt det inn ferdig. eller var det noe annet du mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, der missa jeg en ikke ja :D

 

Men jeg lurer på hvorfor man ikke skal spille inn elementer uten papir. På en måte så spilles jo alle elementer inn.. er jo bare måten det gjøres på som er forskjellig.. Så hva mener du egentlig? At man ikke SKAL ta det rolig i starten?

 

Ser for meg jeg river i gang med en billig boss sub fra første sekund..

 

Du kan egentlig aldri dra på for fullt med verken nye eller gamle elementer etter at du har montert de opp, du må selvfølgelig tune inn i forhold til forsterkeren og sånt.. Du skal heller aldri dra på for høyt med verken nye eller gamle (les brukte) elementer..

Monter inn en ny subb og juster denne inn i forhold til forterkeren, og etter det kan du spille høyt og du BØR spille høyt!! ikke spill maks, det tar litt tid før opphenget løsner skikkelig og da merker du også at BASSEN kommer !!

Med de metodene dere anbefaler så skjer ikke dette, du får et dårligere element ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg som syntes en viss annen tråd i dag var underholdene, men den her er jo en højdare. :D

 

Vanlig innspilling for å få hørt på en høyttaler slik den er ment å lyde, foregår vanligvis ved at man spiller på vanlig volum i rundt 100 timer, da er opphenget myknet og alt har falt på plass og elementet spiller slik det vil spille i resten av sin levetid. "Problemet" her er jo at man gjerne hører på elementet hele tiden fra første dag, og dermed vil de færreste få med seg forskjellen mellom 1.time og 100. time, kun et fåtall lar vel bilen stå på tomgang en uke for å spille inn høyttalerne slik at man kan evaluere lyden på riktig grunnlag!

 

Så spill pent den første tiden og unngå noen X-maxherjinger, så blir du nok fornøyd.

 

Jeg kan lage mange artigheter av å lese sooocools innlegg skjevt, men jeg må bare spørre; Blir et "papirelement" ødelagt av at en bestemor spiller på vanlig volum i bilen sin, siden du sier de ikke skal spilles inn?? De må spilles på max fra dag 1 for å overleve? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og jeg som syntes en viss annen tråd i dag var underholdene, men den her er jo en højdare. :D

 

Vanlig innspilling for å få hørt på en høyttaler slik den er ment å lyde, foregår vanligvis ved at man spiller på vanlig volum i rundt 100 timer, da er opphenget myknet og alt har falt på plass og elementet spiller slik det vil spille i resten av sin levetid. "Problemet" her er jo at man gjerne hører på elementet hele tiden fra første dag, og dermed vil de færreste få med seg forskjellen mellom 1.time og 100. time, kun et fåtall lar vel bilen stå på tomgang en uke for å spille inn høyttalerne slik at man kan evaluere lyden på riktig grunnlag!

 

Så spill pent den første tiden og unngå noen X-maxherjinger, så blir du nok fornøyd.

 

Jeg kan lage mange artigheter av å lese sooocools innlegg skjevt, men jeg må bare spørre; Blir et "papirelement" ødelagt av at en bestemor spiller på vanlig volum i bilen sin, siden du sier de ikke skal spilles inn?? De må spilles på max fra dag 1 for å overleve? :D

 

hehe den tråden min var genial :p haha

 

hehe denne er enkel, finn frem bestemors gamle bil fra begynnelsen av 80 tallet (mest sannsynlig papirelem), hvor volumet aldri har blitt vridd mere en knapt hørbar lyd. Vri på til det du synes er høyt og de overlever kanskje 1 minutt :) hehe..

 

moderatoren på dette forumet har rimelig greie på dette :)

 

selv er jeg ikke 100% enig i alt som står der, men han er på rett spor i alle fall ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan egentlig aldri dra på for fullt med verken nye eller gamle elementer etter at du har montert de opp, du må selvfølgelig tune inn i forhold til forsterkeren og sånt.. Du skal heller aldri dra på for høyt med verken nye eller gamle (les brukte) elementer..

Monter inn en ny subb og juster denne inn i forhold til forterkeren, og etter det kan du spille høyt og du BØR spille høyt!! ikke spill maks, det tar litt tid før opphenget løsner skikkelig og da merker du også at BASSEN kommer !!

Med de metodene dere anbefaler så skjer ikke dette, du får et dårligere element ..

 

Våre metoder? Vi har bare sagt at man skal ta det rolig helt i starten for så å øke volum slik at elementet får vandret over hele slaglengden.

 

Var jo du som sa at man ikke SKAL spille inn elementer og nå sier du at man ikke skal spille maks, men vente til opphenget løsner.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre metoder? Vi har bare sagt at man skal ta det rolig helt i starten for så å øke volum slik at elementet får vandret over hele slaglengden.

 

Var jo du som sa at man ikke SKAL spille inn elementer og nå sier du at man ikke skal spille maks, men vente til opphenget løsner.

 

du misforstår meg, du kan godt spille maks hvis du vil, men bassen er ikke der før opphenget har løsnet :) den kommer gradvis.

sett inn et nytt element, vri på til du synes det er skikkelig høyt. Gå ut av bilen og la den den spille en time eller 2 .. gå tilbake til bilen og få et WOOW !!! plutselig bass :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du misforstår meg, du kan godt spille maks hvis du vil, men bassen er ikke der før opphenget har løsnet :) den kommer gradvis.

sett inn et nytt element, vri på til du synes det er skikkelig høyt. Gå ut av bilen og la den den spille en time eller 2 .. gå tilbake til bilen og få et WOOW !!! plutselig bass :D

 

Hmm, vet ikke hvem som misforstår hvem :D

Vi mener jo akkurat det samme egentlig. Det vi bare reagerte på var at man skulle peise på med en gang når elementet var ferskt. Og at man ikke SKAL spille inn elementer når det er akkurat det man gjør uansett. Og nå sier du jo selv også at man skal gjøre det :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe denne er enkel, finn frem bestemors gamle bil fra begynnelsen av 80 tallet (mest sannsynlig papirelem), hvor volumet aldri har blitt vridd mere en knapt hørbar lyd. Vri på til det du synes er høyt og de overlever kanskje 1 minutt hehe..
For ordens skyld; her blander du sammen med ALDRING av elementer... har ingenting med innspilling å gjøre!

 

du misforstår meg, du kan godt spille maks hvis du vil, men bassen er ikke der før opphenget har løsnet den kommer gradvis.

sett inn et nytt element, vri på til du synes det er skikkelig høyt. Gå ut av bilen og la den den spille en time eller 2 .. gå tilbake til bilen og få et WOOW !!! plutselig bass

Et psykoakustisk fenomen... først skrur du opp gradvis, da venner du deg til lyden og vil egentlig aldri "få nok". Går du ut av bilen og og setter deg inn en time senere, går du fra stillhet til høyt volum på et sekund... da er det ALLTID oppleves som mer bass enn når du gikk ut av bilen, uansett hvor innspilt elementet er. :) Slik fungerer ørene våre.

 

Og just in case; tråden din før idag var ikke mye genial fra de flestes ståsted tror jeg, men den "forklaringen" du kom med tilslutt, dén var en klassiker. :D

Baron von Münchausen, eat my dust!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, vet ikke hvem som misforstår hvem :D

Vi mener jo akkurat det samme egentlig. Det vi bare reagerte på var at man skulle peise på med en gang når elementet var ferskt. Og at man ikke SKAL spille inn elementer når det er akkurat det man gjør uansett. Og nå sier du jo selv også at man skal gjøre det :)

 

hehe hvor har jeg skrevet at man skal spille inn??? det jeg prøver å si er at de spiller seg inn av seg selv, og jo høyere jo fortere :) enkelt og greit ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld; her blander du sammen med ALDRING av elementer... har ingenting med innspilling å gjøre!

 

Et psykoakustisk fenomen... først skrur du opp gradvis, da venner du deg til lyden og vil egentlig aldri "få nok". Går du ut av bilen og og setter deg inn en time senere, går du fra stillhet til høyt volum på et sekund... da er det ALLTID oppleves som mer bass enn når du gikk ut av bilen, uansett hvor innspilt elementet er. :) Slik fungerer ørene våre.

 

Og just in case; tråden din før idag var ikke mye genial fra de flestes ståsted tror jeg, men den "forklaringen" du kom med tilslutt, dén var en klassiker. :D

Baron von Münchausen, eat my dust!

 

hehe da har du en syyykt lydtett bil, du venner deg gradvis til lyden når du nærmer deg den, og du tar opp døra og får mere og setter deg inn osv ... you see ;) (omtrent som du venner deg til den som du forklarte)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår