Gå til innhold

girkasse ?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

mulig det står andre steder på forumet.. men jeg legger da ut uansett..

 

jeg har ei borg wagner t5 kasse(ikke t56).. som jeg har planer om å sette på min 454cid(ca 600hk) er dette noe som holder ved stillestående start? har hørt det er to typer av denne kassen, en litt mere robust enn den andre.. i framkant på kassen, står det bokstaven C, lurer på om noen veit hva denna tåler?

 

takk for evnt svar..

 

mvh Ulfern

Golf 16v Turbo - Porsche powered.. -> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=96330

 

Chevrolet camaro 5spd 1971 - bbc 454cid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borg Warner T5 tåler i sin beste form ca 330lb/ft original, og er idioti å montere bak den motoren. Det største den sto bak i GM biler var den lille 305cid V8eren, ta det som en pekepinn...

 

Du kan f.eks se her: http://www.g-forcetransmissions.com/

Med de beste delene herfra, er det forsatt begrenset levetid ved hard bruk - skaff heller ei annen kasse. Å sitte med hjertet i halsen hver gang man skal gasse litt er ikke verdt de kronene spart, er hvertfall min mening.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha noe fra bruktmarkedet og med overdrive er det vel kun T56 som holder? Selv den bør være i tipp topp stand for å håndtere 600 big block hester. Kommer jo veldig an på bilens tyngde og bakhjuls feste også da.

 

Ellers er det jo Tremec kasser da. 5 og 6 trinns kasser som tåler "alt"

Regn med MINST 25000kr i så fall.

Ikke la deg lure av priser på nettet på rundt 18-20000. Det er KUN kassa uten clutch, clutch hus, svinghjul, gearspak, Yoke osv osv.

Har dessverre hørt dårlige ting om service innstillingen hos de, men det kan jo være et uheldig enkelt tilfelle.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for veiledning.. :)

 

men vil noen anbefale meg noen kasse?

 

munchie kassene er vel uaktuelle..

 

har sett litt på tremec tko 600/500 osv

 

men det må vere overdrive, å må holde litt ekstra gasspådrag.. ;)

 

mvh ulfern

Golf 16v Turbo - Porsche powered.. -> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=96330

 

Chevrolet camaro 5spd 1971 - bbc 454cid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TKO'ene er jo overdrive kasser - mulig jeg misforsto spørsmålet ditt over. De holder jo, og litt til, hvertfall en TKO 600.

 

T-56 fra en LT1 passer din motor, men detaljer om clutch vet jeg ikke. Avhengig av årsmodell skal de tåle opp mot 450lb/ft (Ett årstall har visst svakere kasser, pass på hva du evt får en fra).

 

Ellers er det jo en fordel med ikke fullt så brede bakdekk, og gjerne hard gummi, sammen med en lav utveksling (3.42-opp) bør det jo holde litt hvertfall - spørs veldig på kjørestil. Går noe i filler i en T56, kan du fortsatt kjøpe deler fra den linken jeg posta over, og da bør den holde i massevis :)

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tko 600 holder ja.. men er jo en helt annen pris.. men kanskje verdt det.. ettersom bilen kommer til gå mange km på mange forskjellige på måter.. både på stripa og til "vanlig" sommers bruk.. mulig den beste kassen da..

 

men? veit noen om clutchhus på disse går om hverandre, som f.eks t5 og tko 600.. siden jeg har flere av de t5 clutchhusene..

 

mvh ulfern.. :)

 

edit: bilen er en 1971 camaro ss

Golf 16v Turbo - Porsche powered.. -> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=96330

 

Chevrolet camaro 5spd 1971 - bbc 454cid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrer deg og spør på dette forumet, så får du garantert svar:

http://www.thirdgen.org/techboard/index.php

 

Vær obs på at det er flere ting å ta hensyn til for at bitene skal passe sammen:

T56 kassene kun frem til 1996 passer de eldre motorene. Fra 1996 går T56 kassene kun på LS1/tilsv motorer og kan ikke byttes om sånn uten videre.

 

Motor fra FØR 1988 (two piece rear main seal) må ha spesielt svinghjul for å passe sammen med pre 1996 T56 kassene. Motorer fra 1988-96 (one piece rear main seal) kan bruke originalt svinghjul rett på T56 kassa.

 

Jeg vet at du spør om T5 her, men siden T56 og T5 enkelt kan tilpasses samme motorene, vil jeg tro T5 kassa også har lignende modellbegrensninger (før og etter 1988, før og etter 1996 osv)

 

Jeg ANTAR at svinghjulet på pre '88 motorene vil passe rett på T5 kassa, men vet ikke helt sikkert.

 

TKO kassene er vel mer å regne som "universale". De er laget med tanke på å passe rett på temmlig gamle biler. Mitt inntrykk er at man oppgir hva kassa skal på når man bestiller og så får man en utgave som passer rett på.

 

Men clutch fra en lat 305 kan umulig være noe særlig å tære på med en oppskremt bigblock???

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår