Gå til innhold

Tråden om Golfen min

Ranger emnet


kimoajajaj

Anbefalte innlegg

  • Svar 1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:)

 

Morgen dagens prosjekt ble litt stoppa, var utsolgt for den 24% filmen som jeg skulle ha! Men jeg fikk derimot 2 toppstriper, (1 ekstra hvis noe skulle gå galt). Så den blir kanskje lagt i morgen. De fikk ikke inn sotfilm før Torsdag klokka 13.00 ! *kjipern*

 

Menmen.. før den tid skulle vell instrument skivene være ankommet.. og da kan jeg jo gå løs på bilen innvending:)

 

Blir det stripe legging i morgen, så blir det sef bilder!, men det spørs litt, for gjorde ferdig crosseren på fredags kveld (bare vedlikehold, skiftet stempel ring osv. og et bakhjuls lager, så den ble ikke startklar før nå) , var på jobb i hele dag , så i morgen må det jo kjøres litt!

 

:):):):):)

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kimoajajaj

golfstart 023 (Small).jpg

Powerrohret montert ! (K&N filtere ble også montert)

golfstart 026 (Small).jpg

Litt porno ! :)

 

Hva er det der "Power rohr"-greiene? Hvordan funker det?

 

Så også at du hadde sånn metallstrømper over slangene.. Er det nye slanger med dette på, eller er det tredd over?

Evt hvor får jeg kjøpt dette og hva koster det?

Ser sinnsykt fett ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte mitt Powerrhor hos Powerzone , kosta 995,-. Egentlig så har det vell ikke noe spesiell funskjon, bortsett fra at det er (sies det hvertfall) litt større enn det gamle røret (mer luft?) og at det blir litt gjenklang inni det når man har full gass. (lyd!:)

 

Ser tøft ut også! Noen karer på fra VW Team GTI & VACN Bergen sier følgende om powerrohr: (håper det ikke gjorde noe at jeg kopierte teksten)

 

Power-rohr

Et Power-Rohr er en metallpipe som erstatter plastrøret og gummibelgene mellom luftmengdemåleren/"innsprøytningshjernen" og innsugsmanifolden. Gummibelgen kan over tid sige sammen og "strupe" luftstrømmen inn til motoren, derfor bytter man denne ut med et rør med maksimal diameter og helt rund form. Hensikten med vinkelen i toppen er, i tillegg til at røret fysisk sett må passe, å motvirke såkalte stående bølger, altså resonansbølger i røret som kan påvirke tettheten og dermed luftstrømmen i røret. Et Powerrohr alene gir neppe noen vesentlig målbar effektøkning - men det gir bedre respons, ser bra ut og gir en helt usannsynlig rå innsugslyd på fullgass. På en Golf2 16v med åpnet luftfilterboks og et Powerrohr får man et brøl som får nakkehårene til å reise seg... skulle vært gitt ut på CD!

 

Jeg har ikke åpnet luftfilter boks, lyd blir det sikkert:) Har ikke fått testa pådrag skikkelig enda pga ødelagt motorfeste foran.

 

Angående de slangene, så er de slik original ! :) Så vidt jeg vet!

 

 

 

:) I morgen legger jeg stripe, regna i hele dag !

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEns vi har motorbildene her....

 

Det står DOHC på motoren, og jeg har aldri fatta forskjellen mellom DOHC og SOHC, er det Single og Double kamaksel eller no? :rolleyes:

 

Hva står det for da?

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweet Golf da...

 

Så du hadde bestilt Tåkelysettet fra mobilsentrum..

 

Har du husket på å bestille FESTE brakketene til tåkelyset da?

 

De får du bestilt hos Autospar. De er ikke på siden, men send en epost så ordner de det..

 

Har montert de, ble bra det:) ...

 

Skulle bare minne deg på det.. for jeg trodde først jeg hadde fått feil eller noe.. tror de koster nærmere 500-800 kr jeg de festene...

 

Har baklysene dine jeg å

 

helt greie lys for den prisen:) men har sett noen andre jeg har lyst på.. koster litt mer da

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

MEns vi har motorbildene her....

 

Det står DOHC på motoren, og jeg har aldri fatta forskjellen mellom DOHC og SOHC, er det Single og Double kamaksel eller no? :rolleyes:

 

Hva står det for da?

 

(Ja, jeg har ikke så greie på motorer)

dobbel og singel ja.. o for overliggende.

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soting av ruter!

 

I går gikk jeg løs på sotings prosjektet, og det gikk ganske bra på et vis:)

 

Skal prøve å forklare litt ang. det å ta ut ruter osv.

Jeg tror vi brukte ca. 10 min på å ta ut alle rutene.

 

soting001.jpg

Spesial verktøy for rute demontering og montasje, jeg brukte bare det ene pga. at det ikke var kileruter på golfen :)

 

soting5.jpg

Her holder jeg på med å få ut ei side rute. Du trenger en kompis som kan stå på utsida av ruta og ta i mot ruta når den løsner.

Her på bildet bruker jeg verktøyet til å få pakninga til å smette litt under, for å klare å presse ruta ut oppe. I grunn så er det bare en ting som hjelper når man skal ta ut ruter, du må bare presse om faen på ruta, samtidige som du prøver å kontrollere pakninga litt. Vips så hopper rutene ut. Jeg begynte oppe på siderutene.

 

soting2.jpg

Vips så var rutene ute.

 

Når det gjelder bakruta, så gjør du følgende. Legg ned baksetene først, så hopper du inn i bagasje rommet. (jeg jokka litt med pakninga først, prøvde å få pakninga litt over, men gikk ikke så veldig bra). Du legger det så på rygg (ta av skoene da) og sett føttene på ruta. Du trenger selvfølgelig en kompis som står på utsida og tar i mot. Sett føttene høyt opp på ruta, en i hvert hjørne, og press , så flytter du føttene litt nærmere hverandre, i det hele tatt, bare press litt rundt oppe på ruta for å få litt bevegelse i ruta. Du setter så føttene ca 50 cm fra hverandre, og presser som en gal. Pang sier det og ruta smeller ut ! :) Ikke gi opp, det kan virke vanskelig, men det er bare om å trykke hardt nok.

 

soting8.jpg

En lykkelig gutt leker mongo i sin golf uten bakrute!

 

soting9.jpg

Alle rutene ute..

 

Slik ser rutene ut, for dem som lurer på det

soting10.jpg

 

Så var det selve sotinga.

 

Før filmen legges på, er det viktig at rutene er helt fette ren, et hårstrå eller sandkorn kan få fatale følger:)

 

soting11.jpg

Vask rutene i dusjen. Først spyler du bare av dem, så henter du oppvask børste og salo. Ha godt med salo på ruta, og gni nøye over hele ruta, både på inn og utsida, spyl så av med varmt vann, og kontroller om det er noen flekker eller ting igjen på ruta. Det blir ofte en kant ytterst på ruta, som følge av at vindus pakninga har ligget imot ruta, sørg for å få den også vekk.

Viktig, vask rutene etter hvert som du soter dem!

 

Så går du i stua og tørker av stuebordet. Legg så ca. 2 handduker oppå bordet, finn fram alt det du trenger av verktøy osv. Når man legger sotfilm må der alltid brukes veske under filmen, slik at kan justere den og få ut alle bobler osv, finn fram en spray flaske av et eller annet slag, og ha vann i den, og litt salo.

Hent så ruta fra dusjen, og legg den med den innersiden ned mot handukene. (dette for å forhindre at det kommer dritt på den). Rull så filmen over ruta, kjekt også her med en kompis i bakhand, og skjær den av, (bare sånn ca. på lengden). Finn så fram en tape, og skjær to småe biter av den, fest en tape bit på undersiden av filmen, og en på øversiden, i et hjørne på filmen. Så dreger du i begge tape bitene, nå klarer du forhåpentligvis og få løs "det som ligger på baksida av filmen, slik at klisteret kommer fram". VELDIG VIKTIG, mens du river av denne plasten, må du hele tiden spraye salovann på filmen, hvis du ikke gjør dette, og filmen krøller seg sammen, er filmen ødelagt.

 

Når du så har fått av all plasten, løfter du opp filmen, mens en kompis snur ruta, og sprayer salovann på ruta. Du legger så filmen på ruta.

 

soting12.jpg

 

Spray så litt salovann OPPÅ filmen, før du begynner og skrape ut boblene, dette er for å forhindre at du får masse riper i filmen, litt riper vill der dog blir uansett. Skrap i fra midten og ut mot sidene.

 

Når du har fått ut en del av vannet, kan du skjær av det som du ser er alt for overflødig av film, på utsiden. Fortsett så med skrapinga. Får du problemer med luftbobler, selv om alt vannet er ute, er dette pga. at ruten er kromma. (slik som på golfen). Nå kan du skjære til filmen rundt ruta. Det er best at filmen ikke stikker utfor ruta, gjerne 1-2 mm før kanten. Dette oppnår du ved å holde litt vinkel på kniven, mens du fører den rundt ruta. Pass på at filmen ikke løfter seg fra ruta mens du skjærer, da kan du plutselig skjær mye lenger inn en du først tenkte..

 

soting18.jpg

 

Her har jeg kommet et stykke på vei

 

Som nevnt tidligere kan du få problemer med å få filmen til å ligge ordentlig pga. at ruten er kromma, dette løste jeg ved å bruke en hårføner mens jeg skrapa, det funket hvertfall!

 

soting25.jpg

Her skjærer jeg rundt kanten, obs, viktig med skarp kniv. Den kniven som følger med filmen, funker greit, men den kan bli ukvass etterhvert, dette merker du fort.

 

soting24.jpg

 

1stk perfect sota sidevindu

 

 

Så var det bakruta. Denne skulle bli en tøff nøtt. Jeg hadde bare nok film til et forsjøk, men det viste seg at ruta var såppas krumma at man er nødt til å dele opp filmen, noen som har erfaring med dette?

 

soting30.jpg

 

Filmen lagt på ruta, før jeg begynte og skrape.

Etter mange forsjøk, fant jeg ut at jeg ble nødt til å dele opp filmen. Jeg skar tværs over ruta, ved den nedereste varmetråden (dette er ikke anbefalt, jeg håper noen kan fortelle meg litt hvordan man soter en bakrute perfect ?).

soting32.jpg

Her har jeg begynt med å skjære over ... var en smule forbanna ja

 

soting37.jpg

her har jeg skjært over hele ruta. Jeg la i to biter med film, som møttest på midten av ruta, jeg kunne sikkert lagt en helt stripe over, men jeg hadde ikke nok film til at det gikk. Det ble ikke så ille som jeg hadde trudde, men der ble noen merker hvor film-kantene møttes, dette skal jeg prøve og rette litt på , på et vis..

 

Nå kan du la rutene ligge i et par timer mens du hiver innpå litt cola osv. , gjør ikke noe at filmen får litt tid til å feste seg ordentlig før rutene settes inn igjen.

 

Når rutene skal settes inn igjen, brukes det tau.

Først setter du pakninga rundt ruta, så legger du et tau i det sporet i pakninga som ligger rundt karosseriet. Tau endene møtes på midten av ruta, nede på ruta.

 

Så får du en kompis til å legge ruta mot bilen, mens du sitter inne i bilen og sørger for at tauet kommer på innsida. Så brukte jeg det verktøyet og smetta den "innerste" pakninga på innsiden av karosseriet. Nå skal ruta inn. Begynn nede, siden tau endene stikker ut her. Dra i en ende av tauet, mens kompisen på utsiden presser ganske hardt på ruta, mens du drar i tauet, smetter pakninga over karosseri kanten, og ruta smetter inn. Når du har kommet ca. opp til høyre hjørne, begynne du med neste trå, er ikke så nøye hvor langt osv. man drar i hvert tau, men dra i et tau av gangen, det gjorde hvertfall jeg, og det funka som smurt. Når ruta er inne, kan det hende du må jokke litt med pakninga på innsersiden, se til at alt faller på plass slik som det skal.

 

Når det gjelder bakruta, så er det samme prosedyre på den, vi begynte nede, og sluttet oppe (med tauet). Denne var også enkel og få inn. Husk at det er ganske viktig at han kompisen din hele tiden presser på ruta, der hvor tråden går, etterhvert som at du drar i tråden.

 

Nå er vell denne posten lang nok, så begynner på en ny med litt bilder av bilen fra utsiden.

VW Golf MK2 GTI 16V :) http://www.djmongoriders.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår