Gå til innhold
Bilforumet.no
Samekula

MK2 jetta 1.8 GL tomgangsproblem

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Heisann lenge siden jeg har vært innpå her så håper tråden havner på rett sted. 

 

har en mk2 jetta 1,8 bensiner som får ujevn tomgang når den blir varm. har vært helt siden jeg kjøpte bilen og har nå bestemt meg for og finne feilen. 

Når den er kald og jeg starter går den fint og jevnt på tomgang, men når den når litt temperatur blir den ujevn, kan av og til nesten stoppe når jeg trør inn clutchen. 

 

har tidligere prøvd og og finne feil men klarer ikke komme frem til noe. 

byttet da

* Fordeler lokk og rotor

* plugger og ledninger

* toppakning

* og den blåe sensoren som står på kjølevanns slangen 

 

 

Så om noen har erfaring med gammel vag så takker jeg ja til tips og triks :) 

har denne type motor/innsprut.

post-140334-0-40443200-1394759499_thumb.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk et par vanlige problemer - bare for sikkerhets skyld, selv om disse punktene oftest gir problem med kald motor:

Falsk luft: sjekk lekkasje / sprekk, spesielt i slangen fra innsug til bremsekraftforsterker, og gummiflensen under "forgaseren" (injection / gasspjeld).

Sjekk også coilen. Gir oftest problemer i fuktig vær, men sjekk iden  alle fall med å sprute litt vann på den. Om det er sprekker så stopper motoren.

 

 

Siden problemet er bare ved varm motor, så kan det være hallgiveren (i fordeleren) om alle andre feilkilder er eliminert.

Se her: http://www.bilforumet.no/topic/297487-bytte-hallgiver-justere-tenning/#entry2916095

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noen flere med tips? 
Gummiflensen er OK, ikke noe lekkasjer som jeg klarer og finne noen plass.

Den går spesielt ujevnt på tomgang viss jeg stopper og starter bilen når den er varm. går da fra 1000Rpm og helt ned til 200-300 også opp igjen, dette forsvinner viss jeg holder 2-2500Rpm et par sekunder etter oppstart på varm motor. 

er liksom noe som henger igjen etter man starter den når den er varm. men hvaa? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med det finnes en form for tomgangsregulator på disse, kan det være så enkelt at den trenger en rens?
Hvordan ser tennpluggene ut?

Du kan koble ett voltmeter mellom signalledning og gods(evt minus signal ved 4-leders sonde), signale er svart på orginal sonde.
VEd varm motor på tomgang skal spenningen variere mellom 0,2 og 0,8 V, lurer på om det helst skal være ca 1 syklus i sekundet, men noe usikker?

Hvis den står fast ved en høg verdi er det for mager blanding(eller el-feil i motornett), hvis den står fast ved en lav verdi eller ingen spenning er det defekt lambdasonde eller for feit blanding, hvis avgassmåling gir mager blanding og sonde sier feit blanding er lambdasonde defekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det er 1-leders lambda på din, prøv å kople den ifra når motor går og se om det endrer noe. Sjekk også pluggene inn på selve Monopointen, kan være dårlig kontakt fra IAT, TPS eller tomgangsmotor.

 

Litt info HER

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 leders Lambda ja. 
Sjekka alle kontakter som går til monopointen får noen dager siden, alt så ok ut. klarte heller ikke se noe brudd. 

hvordan legger jeg ut bilder her? 

i mine øyne ser ikke tennpluggene bra ut. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spenning fra lambda er ok den, men når ser på tennpluggen din så går motor magert. Heeeelt sikker på at den ikke suger falskluft, eller sprekker i gummiflensen mellom innsug og spjeldhus? Er tenningen verifisert korrekt innstilt?

 

Får du de verdiene som under?

pSFVr.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har sjekket gummi flensen med startgass , motoren reagerte ikke på det. flere plasser jeg burde sjekke med startgass?

vet ikke med tenningen, finnes det guide her ute får og få sjekket det?

 

ja tennpluggene er hvit som indikerer magert, kanskje derfor den er ujevn på tomgangen og henger litt igjen ved gasspådrag. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 og 2 er værst ! 
men trur jeg fant feil nåå! :) hørte litt sånn tikke lyd fra innsugs-manifold, sprayet startgass dit og trur du ikke den økte litt på tomgang ;)

så da drar den falskluft imellom manifold å topp. men så er spørsmålet, hvordan få av alle de skruene som holder denne? er trangt som noe der nede 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×