Jump to content

MK2 jetta 1.8 GL tomgangsproblem

Rate this topic


Samekula

Recommended Posts

har nå hatt av Manifold å skiftet pakning, fortsatt ujevn tomgang når den blir varm. 

prøvde med startgass igjen og den drar tydeligvis luft inn på innsugsport Nr.1 er tett på\ alle de andre. 

så nå vet jeg ikke om det kan være skade på pakningsflaten som jeg ikke fikk med meg. 

 

skal prøve og stramme boltene enda mer...

VW Jetta mk2 !

Link to comment
Share on other sites

Boltene på innsuget skal tightes med 20 Nm, blir det da ikke tett så er det enten skade på pakning eller anleggsflate på innsug/topp. Du kan prøve med pakningssement i tillegg, men om du tar av igjen innsuget så legg det med anleggsflaten mot et glassbord e.l. og se om det er skjevheter i det. Tviler sterkt på at toppen er skjev ;)

Rundt varmeelementet er det en tynn pakning, sjekket du også denne?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

får jo ikke noe moment nøkkel dit under? 

 

tok et tynt lag med paknings sement i tilegg til ny pakning. så er vell nødt å ta av igjen å sjekke etter skader på manifold.... 

glemte og sjekke varme elementet, men sprayet ikke startgass dit

VW Jetta mk2 !

Link to comment
Share on other sites

tok av manifold igjen, ikke skader verken på toppen eller manifold. la og innsugs manifold på glassplate og prøvde med søkeblad men den virke ikke å være skjev. 

så monterte alt sammen igjen med både paknings sement på topp og innsug + pakning. ble mye bedre, kjørte bilen ordentlig varm og lot den stå på tomgang. beveger seg litt på tomgang m men holder seg for det meste stabil. 

 

hvordan ser vektøyet ut som vw ville brukt for og stramme skuene til manifold med moment?

VW Jetta mk2 !

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skiftet på Audi 80 uten å demontere noe annet enn bolten gjennom de og brukt håndpresse til å presser ut og inn med ny. Foringene er ikke like på Golf/Jetta, vet ikke om de lar seg bytte like enkelt der? Om bakstilling må ned så er det fort gjort, eneste aber er at bremseslanger/rør må splittes, eller alt av bremser må løsnes fra bakstilling.

Normalt får du ikke ut foringene uten hydraulisk presse.

 

Bærekule foran er fort gjort å bytte, men hjulstilling må kontrolleres/justeres etterpå.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

okei takker for svar :) ska bestille de foringene å bærekula så får jeg hive meg i bytting :) 
det jeg er bekymra for er de foringene i bakstillinga, har ikke tilgang til løftebukk, så litt usikker på hvordan jeg skal gå frem. 

angående bærekule, lest at folk bruker merke før du skrur av den gamle?

VW Jetta mk2 !

Link to comment
Share on other sites

Å skifte foringene i baksvingen uten tilkomst under bilen, det er nok ikke videre stas. Alt lar seg jo gjøre, på en måte, om du jekker bilen opp og setter den på klosser e.l. men er temmelig tungvint. Du kan jo høre hva et 'billigverksted' skal ha for å bytte de.

 

Ved skifte av bærekule er det bedre å i forkant måle nøyaktig avstand fra bærebro/travers og ut til f.eks. fjærbein, for så å ha det helt likt ved montering. Å sikte langs forhjul mot bakhjul før og etter vil også gi deg en temmelig god pekepinn på om det er bra eller ei.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

okei skjønner . 

blir nok og la bilen stå på noen bukker mens jeg skrur av bakstillinga, bare man må vite med 100% sikkerhet at den ikke ramle ned når man hold på. 

 

regner med det kommer flere spørsmål her når jeg har fått delene og hiver meg i bytting :)

VW Jetta mk2 !

Link to comment
Share on other sites

noen som vet om det går ann å fiske det her bremserøret? er på begge sider, ser ut som bremse røret har blitt klemt imellom bakstillinga og selve bilen ''vært tongt lastet sikkert''. må fikses siden jeg fikk 2'er på de og. 

og hvor eventuellt får jeg tak i nye ? 

 

HkTk2.jpg

post-140334-0-72703300-1400097401_thumb.jpg

VW Jetta mk2 !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

har nå skiftet bærekula og som forventet ble rattet litt skjevt. har holdt på og finjustere ''bærekule justeringa'' og har nesten fått det helt beint.

lurer på om det går og justere på styrestage ? eller må jeg justere på bærekula? 
Bilen drar ikke til side eller noe når jeg kjører, er bare att rattet ikke er helt rett. må liksom holde rattet kl.11 for og få bilen å gå rett frem 

VW Jetta mk2 !

Link to comment
Share on other sites

Juster på bærekule til det blir så gådt som perfekt, da vet du at camber er riktig. Finjustering gjøres på styrestag, dog må du vite hva spissingen er. Å ha hjulene helt parallelle er bortimot riktig (toe in 0 grader). Er muligens bare regulering på ditt høyre stag, ute ved styrekula (gjenger på staget med kontramutter).

 

9885023.jpg?time=1325195948

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy