Gå til innhold

Bytte hallgiver / justere tenning

Ranger emnet


salami

Anbefalte innlegg

Hei kjære forum biggrin.gif

 

Jeg har en Golf 3 GTI 8v, motorkode AGG. Har hatt en problem en stud nå og det er at den lugger litt ved pådrag, bruker mye bensin og turtallsperra slår inn ved 5000rpm. I dag var jeg å fikk lest ut feilkoder på bilen, og jeg fikk ut kode 00515 Hallgiver. Jeg har Haynes boka, men der står det at ved skifte av hallgiver så er det best å overlate arbeidet til en bilelektriker. Så der var det ikke så mye hjelp å hente. frown.gif

 

Er det noen kunne forklart en D.I.Y. på bytte av en hallgiver?

 

Kan det også være tenninga som er feil justert, eventuellt hvordan ser man dette?

 

post-148418-0-18070000-1394677894_thumb.png

 

Takk for alle svar biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er tilbake fra verksted og den har ikke blitt bedre :(

 

Dro ut ledningspluggen til hallgiveren og startet motoren her om dagen. Merket ingen forskjell. Da ville jeg anta at hallgiveren er defekt.

 

Må angivelig ut med hele fordeleren og demontere den for å bytte hallgiveren. Tenkte jeg likegodt kunne bestille ny fordeler da denne hallgiveren er vanskelig å få ut.

Ny fordeler koster bare 60 dollar mer enn ny hallgiver.

Bestiller fra www.germanautoparts.com.

 

Noen som vet hvordan man justerer tenninga på en slik motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket verksted brukte du? Kan ikke ha vært Møller da de burde/hadde visst hva og hvordan 1-winking.gif

Motoren din er i 'nødmodus'. Om hallgiveren er defekt kan du måle med et vanlig måleinstrument, potensialet på senterleder måles (skal veksle mellom 0 og 5-12V) mens fordeler roteres. Og ja, hallgiver må ha spenning tilført for å sjekke dette.

Når det gjelder tenningsjustering på Simos så gjøres dette med VAG-COM. I tillegg må feilkoden på hallgiver slettes både før og etter justering (00515 Hall Sender G40 signal outside tolerances). Justeringen gjøres som sagt med VAG-COM, Engine --> Measuring Blocks --> Block 007. Start motoren og vri fordeler til du har verdi mellom 57 og 60 i den første blokken, mellom 5 og 8 i den andre blokken. Da kan fordelerhus festes og motor stoppes. På igjen med tenning og slett feilkode 00515 dersom den er der.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den vil nok ikke hjelpe deg, det vil derimot DENNE. Finnes også billigere utgaver, f.eks. på ebay.

Programvare lastes ned fra Ross-Tech (eller medfølgende cd) og installeres på din PC.

Plugg adapter til bilen og du er i gang.

 

Golf3OBDport.jpg

 

Ellers har vi jo diverse brukere rundt om i landet som utfører diagnose, noen av de har også VAG-COM --> http://www.bilforumet.no/topic/291109-problemer-med-bilen-trenger-du-diagnose/

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd å måle hallgiveren. Kjøpte en identisk plugg til hallgiveren på hoggern og koblet denne via eksisterende plugg. Svart/Rød og Brun/Blå ble på den måten fremdeles koblet til hallgiveren og jeg fikk en løs senterleder (Grønn/Hvit) å måle på. Fikk målt da mellom senterleder ut fra hallgiver uten at den var koblet videre, og +12V på batteriet og fikk da ca 5 V. Spenningen var ikke stabil men hoppet og danset rundt 5V men det har vel skal vel være sånn? Kan vi konstatere at hallgiveren er iodren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke helt tråden i din forklaring, men om spenningen var stabil når rotor (motor) ikke går rundt, men pulserer når motor går rundt, da er hallgiveren ok. Trenger ikke kople ifra noe for å måle, bare brette tilbake gummihetten over pluggen, kommer da til å måle direkte i pluggen fra "baksiden" mens den står i. Instrumentet koples til senterleder og hvilken som helst av de to andre  pluggen. Så sette motoren i høyeste gir og dytte den frem slik at motor går rundt mens observere spenningen på instrumentet.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at det ble en dårlig forklaring

 

Nå har jeg bestilt diagnoseverktøyet du anbefalte Quattro73. Så da er det bare å vente på at det kommer i posten og prøve å ta en justering :)

 

En ting til:

Når jeg satt her ved middagsbordet og fikk tenkt litt så husker jeg at han jeg kjøpte bilen av sa han hadde byttet coil en gang fordi den gamle var defekt. Jeg mener han sa han fikk tak i den på dynga. Kan det være fare for at han har fått tak i en coil fra en annen motortype? Har dette noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coilen din er/var nok ok siden bilen har fungert utmerket frem til nylig?!? Coilen er også den samme på alle Golf 3 med R4, dog er den ikke av beste kvalitet 1-winking.gif

PS. Som du sikkert også skjønner så vil din motor gå selv om ikke hallgiveren fungerer, men vil være i nødmodus som når den er stilt feil, noe som sikkert er tilfelle hos deg. Og det verkstedet du leverte bilen hos, som ikke klarte fikse siden de ikke visste, de kan du vel kreve pengene tilbake fra?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår