Sphaa

Noen spørsmål om bytte av nedre bærekule

Ranger emnet

12 innlegg i emnet

Hei.

 

Min kjære 94 Golf har nettoppp vært inne på EU kontroll og kom ut igjen med følgende feil:

 

2.3 Stor slakk i kuler

Slakk i nedre bærekule høyre side

 

 

Er det mulig å bare skifte bærekulen?

Er det noe en dyktig hobbymekaniker klarer å gjøre hjemme? (ikke meg, en venn som er på ferie)

Hva er sånn ca pris på kulen?

Hvis det ikke er mulig å gjøre hjemme, hvor lang tid vil et verksted ta på jobben sånn ca?

 

Takker for alle gode svar:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bærekule til Golf3 koster 2-300 Kr på Bilxtra etc.

 

Ikke særlig vanskelig å skifte.

Jekk opp bilen på begge sider så går det akkurat å få det til.

Kan imidlertid være litt lettere om du skrur av navmuttera. Løsne den med lang latmannsarm før du jekker opp bilen.

 

Merk hvor de tre boltene til bærekula sitter i de avlange hullene før du tar det fra hverandre, og pass på å sett sammen likt, ellers kan spissing og camber bli litt endret og du må ha forstillingskontroll.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bærekule til Golf3 koster 2-300 Kr på Bilxtra etc.

 

Ikke særlig vanskelig å skifte.

Jekk opp bilen på begge sider så går det akkurat å få det til.

Kan imidlertid være litt lettere om du skrur av navmuttera. Løsne den med lang latmannsarm før du jekker opp bilen.

 

Merk hvor de tre boltene til bærekula sitter i de avlange hullene før du tar det fra hverandre, og pass på å sett sammen likt, ellers kan spissing og camber bli litt endret og du må ha forstillingskontroll.

 

Vet du hvorfor spissinga og camber blir feil når jeg hever/senker bilen med coilover? rører jo ikke de boltene da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er rett og slett fordi ett McPherson hjuloppheng vil føre til at hjulet vandrer i en viss bue ettersom det fjærer opp og ned. Ergo vil cambervinkelen også forandre seg når du senker den. Når du justerer høyden, så vil også vinkelen på styrestaget i forhold til spindelen endre seg, hvilket vil gi littegrann utslag på spissinga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk til dere begge for rask svar.

 

Jeg satser på at min dyktige hobbymekaniker klarer dette så jeg drar til bilxtra (har ikke biltema her) i morgen og henter en bærekule også får vi se hvor det går:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vet du hvorfor spissinga og camber blir feil når jeg hever/senker bilen med coilover? rører jo ikke de boltene da...

 

Du røre kanskje ikke boltene til bærekule, men boltene til fjærbeinet. Disse er også montert i ovale hull.

Ved forstillingskontroll justeres camber med boltene på fjærbeinet, og så spissinga etterpå.

 

Og så har du naturligvis høydevariasjoner med McPherson som Schnellfahrer beskriver.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott guide men etter en times bannskap og jævling med steg 5 så gav jeg opp. Synes det er umulig å komme til med noe for å skape skikkelig press og få løftet spindelen opp fra kula. I allefall sitter den noe grusomt. Vil en brytegaffel hjelpe på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett en jekk på brua og jekk så mye du kan. ta en hammer og gi den et par tre rapp fra undersiden. skru av muttera og ta vekk jekken. gi den en solid smell rett på bolten fra oversiden så burde den løsne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå