Gazoline

Hvordan koble strøm til tenningsmodulen?

Ranger emnet

11 innlegg i emnet

Jeg har byttet i fra b23e til b230a i 240'en nå, og har gått over til halvgier og tenningsmodul. Men har nå et problem med at bilen går selv om jeg har slått av tenninga, og har allerede svidd en modul fordi den sto med spenning på ei hel natt. Er det orginale kalber i den motorkontakta på torpedoveggen?

 

 

MVH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg har byttet i fra b23e til b230a i 240'en nå, og har gått over til halvgier og tenningsmodul. Men har nå et problem med at bilen går selv om jeg har slått av tenninga, og har allerede svidd en modul fordi den sto med spenning på ei hel natt. Er det orginale kalber i den motorkontakta på torpedoveggen?

 

 

MVH

Enkleste er jo bare å ta strøm fra + på coilen..:well:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, vil det gå bra hvis jeg slår av motoren og har på tenninga da a?Skulle koblet tenningslås og en bryter som registrerer når motoren går i serie og inn på + på coilen, men det mente jeg var der orginalt...? En av kablene i motorkontakten på torpedoveggen kanskje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bare å måle seg ut hvor det er spenning når tenninga står på hakk 2 det da, det er vel den som har nr 15 på tenninga. Du skal ha konstant + inn på coilen med tenninga i hakk 2.

Er sikkert mange andre steder å hente fra som er enklere da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Coil skal ha strøm på hakk 2 og 3. B230A tenning har ingenting med kontakta på topedoen å gjøre. den består av svært enkelt og lite ledningsnett som går fra fordeleren til coil og tenningsmodul. Det eneste som skal kobles er vel å sette minus kabelen i chassiet, og to ledninger på coilen, blå på + og rød\hvit på -. I tillegg kobles +strøm fra tenningslås til +pol på coil, det er da samme ledning som satt der med B23E. det skal være alt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, nei den ledningen satt på motoren jeg fjerna, og på den andre motoren på 740en trur jeg kabelen satt på chassiet. Men modulen tåler å stå en stund med spenning til når motoren ikke går altså, i og med den røk når den sto med strøm over natta.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, et problem, nr 15 på tenninga får strøm fra dynamoen når den går, og den andre nr. 15 er tydelig vis bare koblet sammen da denne også får strøm av dynamoen når jeg slår av tenninga. Men er det ingen som har noen ide om hvor den orginale kabelen har gjemt seg\kommer fra? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problem løst; fant en sikring som ga strøm kun i stilling 2 og trakk den opp til + på coilen. Også la opp kabel med en diode fra + til starteren, da modulen ikke fikk strøm når jeg chinna, og måtte ha en diode så starteren ikke skulle gå når coilen fikk spenning :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå