Gå til innhold

De forskjellige sveisemetodene

Ranger emnet


velo

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

- TIG (Tungsten Inert Gas.)

 

Man bruker en varmekilde(strøm, ac på alu og dc på resten, kansje anderledes for sære legeringer)

Tig%20B%2005.GIF

Når man sveiser TIG så bruker man begge hendene, man mater rett og slett tilsattstråden rett inn i smeltebadet, som på bildet.

Gassen man bruker er Inaktiv(argon/helium/argon/co2) og strømmer ut gjennom gassmunnstykket på varmekilden.

 

Med TIG oppnår man :

fryktelig bra kvalitet på sveisen

Ingenting sveisesprut

veldig bra kontroll over varmen

 

eneste ulempene med TIG sveising er at det er fryktelig dyrt og endel vanskeligere enn MIG/MAG/MMA(Pinnesveis)

 

MIG/MAG (Metal inert gas og Metal active gas)

 

Når man sveiser MIG/MAG skapes en lysbue mellom arbeidsstykke og elektroden(tilsats tråden) Matingen av tilsattstråden går automatisk, alt man gjør er å trykke på knappen og fører pistolen.

Når man sveiser tynnere ting.. som eksos tynnplater etc så er det gunstig med mindre sveisestrenger eller punktsveising, slik man ikke får deformasjoner pga all varmen som tilføres arbeidsstykket.

 

 

MMA/Pinnesveising (bondemekk a.s)

er sveising som har går mer og mere ut av industrien, men man blir nok aldri kvitt driten helt, perfekt for sveising utendørs da man ikke trenger å tenke på gass (elektrode dekket på elektroden avgir gass og danner en beskyttelse hinne over sveisen)

personlig liker jeg ikke pinnesveising så jeg orker ikke å knote så mye med det ;)

 

beklager hvis jeg driver med vranglære, men tror det skal være ganske så O.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også kommet MIG/MAG Lodding.. blir brukt mere og mere innen bilskade fordi karosseri platene har blitt såpass tynne at de tåler mindre varme for de vil slå seg. Med MIG/MAG Lodding går ut på akkurat det samme som lodding av metal, man smelter ikke platene(og derfor mindre varme) de blir loddet sammen, og da skal det mere til for at platene vil slå seg.

http://www.fronius.com/worldwide/norge/download/brosjyrer_cmt_no.pdf

PS dette er en PDF fil.. for og få sett den må du ha adobe reader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også kommet MIG/MAG Lodding.. blir brukt mere og mere innen bilskade fordi karosseri platene har blitt såpass tynne at de tåler mindre varme for de vil slå seg. Med MIG/MAG Lodding går ut på akkurat det samme som lodding av metal, man smelter ikke platene(og derfor mindre varme) de blir loddet sammen, og da skal det mere til for at platene vil slå seg.

http://www.fronius.com/worldwide/norge/download/brosjyrer_cmt_no.pdf

PS dette er en PDF fil.. for og få sett den må du ha adobe reader.

 

Genialt! Med lodding er jo sjansen for rust i skjøten nesten elliminert også.

Hva er prisen på et slikt apparat tro?

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heggis: det med mma sveising, greit nok at det ikke er så brukbart på karosseri o.l. tynt gods. Men det er billig, sveisene blir STERKE, du kan skifte sveisemateriale(rustfritt/alu) på null komma niks, i motsetning til mig/mag hvor du må bytte hele trådrullen. Og du sparer mye plass, noe som er greit hvis du har et trangt verksted.

1996 BMW 520i

x 1992 VW Passat stv

x 1984 Opel Senator 3.0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har også plastsveising og punktsveis. :)

 

Plastsveising sier seg vel selv? Man bruker varmepistol og mater plastikk for hånd. Funker fint på smårep. av fangere og andre plastdetaljer.

 

Punktsveiseapparatet bruker stort sett på sveising av tak på bil. Bruker hverken tråd eller elektroder. Sveiseapparatet ser ut som en tang, som man klemmer over der man skal sveise. Tanga presser ihop platene ved kontaktpunktet, deretter kjøres en stor strøm fra det ene punktet, gjennom de platene som skal sveises, og til det andre punktet. Strømstyrken gjør at metallet smelter ihop på akkurat det punktet som apparatet er satt på. Dette går ganske raskt, så platene blir ikke varme under prosessen.

 

Punktsveising har jeg bare sett i bruk en gang... blir ikke brukt så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Elektrisk lysbuesveising :

 

Også kjent som elektrode sveising.

 

elsveis.jpg

elektrode.jpg

Når du sveiser, smelter tilsettmaterialet og dekket utvikler en gass som stenger oksygenet ute fra smeltebadet.

På den måten får ikke oksygenet reagere med smeltebadet og dermed gi urenheter i sveisen.

 

 

Gassveising :

 

Også kjent som TIG-metoden (Tungsten Inert Gas).

 

gass.jpg

Har delt den i to så du ser hva som egentlig skjer.

/ Audi 90 2.3E Quattro \

 

Quattro + Diff. Sperre bak + Finnmarks Vinterføre.. Trenger jeg å si noe mer? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

hmm...har sldri rørt et sveiseapparat og hadde kansje tengt og kjøpe meg et...

men lurte på hva jeg burde kjøpe da jeg hadde tengt til og bruke det til det meste. skal vel brukes til karosseri-arbeid, skjøting av rør, og ellers mye annet diverse.... vil selvfølgelig ha det billigst mulig så forslag og anbefalninger hadde vært koselig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnleggende:

 

MIG= Metal inert gas,på norsk metallbuesveising med inaktiv gassbeskyttelse

 

MAG= Metal active gas,på norsk metallbuesveising med aktiv gassbeskyttelse.

 

Metoden består av en likestrømskilde og et mateverk som leverer tilsettmateriale fra en rull til sveistestedet gjennom en slangepakke til en sveisepistol.

Sveisepistolen føres normalt for hånd,men kan også føres av en robot.

Tilsettmaterialet (elektroden) er en blank,massiv tråd som mates gjennom slangepakken ved hjelp av materuller som skyver tråden frem til sveisepistolen.Tråden leverer i dimensjoner fra ø0,6 til 2.4 mm.

Smeltebadet får ingen beskyttelse av smeltebadet fra et dekke som ved manuell buesveising,men beskyttes av en gass som tilsettes sammen med tråden.Dekkgassen kan bestå av flere gasstyper og/eller blandinger av dem.

Vanligste er Co2 eller blandingsgassen Co2/Ar (25% / 75%)

Når disse gassene brukes kalles metoden MAG-sveising,fordi Co2 er en aktiv gass.

Sveise utstyrer er det samme enten metoden er MIG eller MAG.

 

 

TIG:

 

TIG = Tungsten Inert Gas.

På norsk betyr det wolfram med edelgass.

Tig sveising er en av de eldste av dekkgassveisemetodene.Det er en av de mes allsidige sveisemetodene vi kjenner.Vi kan sveise de fleste smeltbare metalliske materialene,og den egner seg like godt for produksjon som reperasjon.Vi kan nevne materialgrupper som:

 

- Ulegert og Lavlegert stål

- Rustfritt stål

- Kopper og kopperlegeringer

- nikkel og nikkellegeringer

- Alu og Alu legeringer

- Magnesium og magnesiums legeringer

- Titan og titanlegeringer

 

Metoden har den samme svakheten som andre dekkgassveisemetoder,ved at dekkgassen påvirkes av trekk på sveisestedet,slik at smeltebadet får for dårlig beskyttelse.Det kan i mange tilfeller være nødvendig og skjerme sveisestedet.

 

Strømkilden er i utganspunktet en vanlig håndsveisemaskin med fallende karakteristikk,som man bruker ved elektrodesveising.Man kan bruke AC/DC avhengig av hvilken materialer som skal sveises.

 

Det er derfor ofte en fordel at man monterer TIG-utstyr på en dobbelstrømmaskin,slik at man kan lett stille om fra den ene strømarten til den andre.

 

De fleste materialgrupper sveises med DC og ikke AC,men enkelte grupper må brukes AC på.

 

 

 

Dette fant jeg om sveising i en bok jeg hadde på Vk1 Elektromekaniske Fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Kan noen si meg om jeg er nødt til å ha et apparat som takler både ac og dc for å sveise aluminium og rustritt?

 

Er meget interessert i å få kjøpt meg et tig-apparat, men har lite peiling. Har god erfaring med pinnesveis og mig/mag, men ikke mye innenfor tig, og har lyst til å lære meg den metoden!

 

Noen som kan hjelpe?

 

Apparatet jeg er på jakt etter skal hovedsaklig brukes til 3 ting: Alu, Rustfritt, samt tynne karosseriplater!

-940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd

-745TIC hehe :P

x740TIC 86 modTråd

x245TIC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen si meg om jeg er nødt til å ha et apparat som takler både ac og dc for å sveise aluminium og rustritt?

 

Er meget interessert i å få kjøpt meg et tig-apparat, men har lite peiling. Har god erfaring med pinnesveis og mig/mag, men ikke mye innenfor tig, og har lyst til å lære meg den metoden!

 

Noen som kan hjelpe?

 

Apparatet jeg er på jakt etter skal hovedsaklig brukes til 3 ting: Alu, Rustfritt, samt tynne karosseriplater!

 

Du må ha AC for å sveise alu, rustfritt og svart bruker du DC på.

VOLVO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår