Gå til innhold

De forskjellige sveisemetodene

Ranger emnet


velo

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...
Du har også plastsveising og punktsveis. :)

 

Plastsveising sier seg vel selv? Man bruker varmepistol og mater plastikk for hånd. Funker fint på smårep. av fangere og andre plastdetaljer.

 

Punktsveiseapparatet bruker stort sett på sveising av tak på bil. Bruker hverken tråd eller elektroder. Sveiseapparatet ser ut som en tang, som man klemmer over der man skal sveise. Tanga presser ihop platene ved kontaktpunktet, deretter kjøres en stor strøm fra det ene punktet, gjennom de platene som skal sveises, og til det andre punktet. Strømstyrken gjør at metallet smelter ihop på akkurat det punktet som apparatet er satt på. Dette går ganske raskt, så platene blir ikke varme under prosessen.

 

Punktsveising har jeg bare sett i bruk en gang... blir ikke brukt så ofte.

 

 

BLir jo brukt nesten daglig på bilopprettings verksted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 8 months later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jobber som sveiser og vil si at mig er det beste!!

tig må du ha stor varme (konsentrert)som gjør at platene trekker seg.

med mig får du bedre gjennombrenning og det er mer holdbart.

 

+ at tig er mer beregnet på tynnplater!

når du skal sveise med tig må du sveise på bestemte plasser slik at platen ikke trekker seg mye!

vw polo 6n2 1,4 16v

Bmw 525i (solgt)

Caddy 1,8 turbo (solgt)

Bmw 325i (solgt)

Golf Rallye (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

MMA er som nevnt i begynnelsen av tråden noe du aldri blir kvitt :) Som nevnt tidligere fordi den har en hau med fordeler. Det er også suverent sterkt. Skal du sveise sammen en stor båt f.eks så sitter du ikke med TIG... Du sitter med store elektroder som er forvarma :) Så er jeg iallefall fortalt

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
- TIG (Tungsten Inert Gas.)

 

Man bruker en varmekilde(strøm, ac på alu og dc på resten, kansje anderledes for sære legeringer)

Tig%20B%2005.GIF

Når man sveiser TIG så bruker man begge hendene, man mater rett og slett tilsattstråden rett inn i smeltebadet, som på bildet.

Gassen man bruker er Inaktiv(argon/helium/argon/co2) og strømmer ut gjennom gassmunnstykket på varmekilden.

 

Med TIG oppnår man :

fryktelig bra kvalitet på sveisen

Ingenting sveisesprut

veldig bra kontroll over varmen

 

eneste ulempene med TIG sveising er at det er fryktelig dyrt og endel vanskeligere enn MIG/MAG/MMA(Pinnesveis)

 

MIG/MAG (Metal inert gas og Metal active gas)

 

Når man sveiser MIG/MAG skapes en lysbue mellom arbeidsstykke og elektroden(tilsats tråden) Matingen av tilsattstråden går automatisk, alt man gjør er å trykke på knappen og fører pistolen.

Når man sveiser tynnere ting.. som eksos tynnplater etc så er det gunstig med mindre sveisestrenger eller punktsveising, slik man ikke får deformasjoner pga all varmen som tilføres arbeidsstykket.

 

 

MMA/Pinnesveising (bondemekk a.s)

er sveising som har går mer og mere ut av industrien, men man blir nok aldri kvitt driten helt, perfekt for sveising utendørs da man ikke trenger å tenke på gass (elektrode dekket på elektroden avgir gass og danner en beskyttelse hinne over sveisen)

personlig liker jeg ikke pinnesveising så jeg orker ikke å knote så mye med det ;)

 

beklager hvis jeg driver med vranglære, men tror det skal være ganske så O.K

 

Jeg har sveiet noen tusen gassveiser (acetylen/oxygen), og tro du meg - etter 10 år uten å ta i det går det fort i glemmeboka. Sveiser nok tett hvis jeg prøver meg i dag, men stoltheten er at du ser at det er bra sveiset. Enig?

Over til TIG, som vi bruker på jobb nå for tida. Jeg tør ikke prøve meg. :o( Kan tenke meg at en annen utenfor jobb viser meg prinsippene. Innstilling av manometere, valg av tilsatstråd osv. Vet du om noem som kan hjelpe meg. Jeg stiller med materialer (rør i div. dimensjoner, muffer for innsveising av avstikker osv.)

 

Du syntes kanskje dette var litt sært, men for meg er det ikke det.

 

Mvh. Rørleggeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hvorfor skal du være nødt til å ta vekk bensintanken? Det gjør ingenting å sveise på bilen med bensintank/full tank. Ingenting kommer til å skje. Sveiste forresten igjen et hull i bensintanken min i går, uten noe problem. Riktig nok var den tømt. :)

 

Ang sveisegass tror jeg heller du bør gå for Argon. Men jeg har liten peiling på dette med gasser, men dette bruker vi på jobben. Men lureste er kanskje å høre med en plass som selger dette.

Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
heggis: det med mma sveising, greit nok at det ikke er så brukbart på karosseri o.l. tynt gods. Men det er billig, sveisene blir STERKE, du kan skifte sveisemateriale(rustfritt/alu) på null komma niks, i motsetning til mig/mag hvor du må bytte hele trådrullen. Og du sparer mye plass, noe som er greit hvis du har et trangt verksted.

 

Lykke te me og sveise alu me pinner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår