Probe GT Skrevet Februar 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2006 Hvordan er det og bremse inn nye skiver, er det ikke slikt at man burde ha brukte klosser først da? Slik at jeg ikke bremser nytt mot nytt... ? Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Februar 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2006 Nye klosser er best på nye skiver Siter Bilforumet.noAdministrator-96 BMW 328i Touringx -92 BMW 318iS Coupé Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viper Skrevet Februar 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2006 Hvordan er det og bremse inn nye skiver, er det ikke slikt at man burde ha brukte klosser først da? Slik at jeg ikke bremser nytt mot nytt... ? Hvem har fortalt deg dette tullet? Trenger ikke bli innkjørt. God som gull etter første bremsen. Siter 89' Mercedes-Benz 190E 2.5-16 - 89' Mercedes-Benz 190D 2.5 (konebil) Mitt fotoalbum http://www.mb190klubb.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kane Skrevet Februar 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2006 Du skal, "ilfg. boka", ALLTID benytte deg av nye klosser ved skifte av skiver. Hvis ikke lager du samme "ripene" (Skjev sliting) som i de gamle skivene, og da er du like langt egentlig. Siter Matpakketransport: 85 Volvo 740GL Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI 740 hugges. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boXer Skrevet Februar 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2006 Man bytter egentlig alltid klosser når man bytter skiver for at klossene skal tilpasse seg skivene best mulig. Hvem har fortalt deg dette tullet? Trenger ikke bli innkjørt. God som gull etter første bremsen. Kanskje du har rett, kanskje du egentlig ikke vet hva du snakker om. Har du prøvd noe annet? Brembo anbefaller faktisk 200-300km innkjøring. Dvs at du foretar korte myke nedbremsinger i denne perioden for at klossene skal tilpasse seg skiven 100%. Ferodo(verdens beste bremseklosser) anbefaller noe av det samme, pluss eventuellt at man kjører noen hundre meter av gangen med bremsene svakt innpå for å fremskynde innkjøringen. Ikke brems skivene for varme før de er innkjørt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Februar 4, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2006 Jeg husker bare feil, var nok det at man burde bruke nytt mot nytt for å unngå feil slitasje på skivene... stemmer nok godt det :) Og er helt riktig det med at man skal kjøre dem inn forsiktig, tror faktisk det står på brembo skivene da jeg fikk dem. Man skal heller anpasse farten for de forran slik at du slipper brå stopp. Men var bare det jeg lurte på om det var nytt mot nytt eller ikke, så da er vi blitt enige. Takk takk for alle svar yodude Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindrejl Skrevet Februar 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2006 Hvem har fortalt deg dette tullet? Trenger ikke bli innkjørt. God som gull etter første bremsen. nåja.. alle store bremseleverandører anbefaler å kjøre inn bremsene.. det vil si unngå HARDE nedbremsinger de første 20-30mila Siter Et hav av felger og dekk til gode priser: Tempe Dekkservice A/S (Trondheim) http://www.tempedekk.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Februar 6, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2006 Enig.. Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
garrasjen Skrevet Februar 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2006 Saken er at skivene kommer ikke ferdig herdet, for da blir det kast i dem etter første bråbrems. Det skal alltid nye klosser(+bånd hvis det er brekk inni skiva) på nye skiver. Det beste er å kjøre ca hundre meter med litt brems på, kjøre ca1 km for å kjøle for så å bremse mens du kjører ca 100 meter og så kjøle igjen. Gjør dette noen ganger så får du herdet skivene på en skånsom måte, og klossene er perfekt formet. God rengjøring/smøring av calipere er også viktig for at bremsene skal ta likt og ikke ligge på. Sjekk også bremsevæsken når du bytter klosser, ikke bare sjekk innholdet i resevroaret men få tappet en prøve av caliperne. Her kan det være syndet fra gammelt av, da bytter du bare til DOT 5.1 (hvorfor spare 20 kr på å kjøpe DOT 4?) og du vil aldri få problemer med vapourlock(dampblemmer i bremsesystemet som oppstår pga. for høyt vanninnhold) samtidig som du sikkert vil merke at bremsene får bedre respons/følsomhet pga. den ny væsken. Ikke kjøp bremseklosser på Biltema, de er DÅRLIGE og passer ikke til noe annet en bestemor på søndagstur (som ikke overstiger 50 km/t) Disse klossene får fading (dvs. at bindemiddelet i bremsebelegget koker) allerede etter to-tre harde oppbremsinger. Gå heller for Brembo, Ferrodo osv. som er kjente gode merker. Greenstuff osv. er gode de og, men pga. forskjellig hardhet/slitestyrke bør må man sette seg litt inn i hva man er ute etter før man kjøper. Noen av "racing" klossene krevere at man bruker bremsene mye for å holde arbeistempratur på klossene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zone_bee Skrevet Februar 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2006 Helt klart enig med "garrasjen" her. Spesielt dette med bremsevesken. Begikk selv feilen å helle på for dårlig veske. Hadde helt nye skiver og klosser, men etter fire runder på rudskogen kokte det så jævlig at jeg var nede i ca 30% bremseefekt ved bånna pedal. Skal bilen brukes, så kjøp den hed høyest kokepunkt du kan finne :) Siter Daihatsu Modifiers Scandinavia Facebook-Gruppen Vi jobber for å samle Daihatsu-Norge! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2006 Nå har jeg en brutal måte som har vist seg å funke veldig bra, kun prøvd den ordentlig ut en gang, men pleier alltid og kjøre litt med bremsen på alltid så anleggsflatene får slipt seg til hverandre. Fremgangsmåten er bytt klosser og skiver, kjør med bremsen inne, til det blir så varmt at bremsevæska koker, så parkere bilen å la det kjøle seg ned, jeg har aldri kjørt en Opel Kaputt med så gode bremser noensinne, heller ikke noen annen opel, og dett var med biltemadeler, ikke noen problemer med bremsene etterpå og ingen ubalanse i skivene. Og den første metoden har joeg brukt på så å si alle biler jeg har bytta bremser på, og det er en del, alle uten klager. Kjøp den beste bremsevæska du får, fyllte Volvo dot.4+ på Bilen da jeg bytta, koka etter en mils tur med litt hard kjøring, skuffa.... Men skal sies at dette var ikke ventilerte skiver da. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zone_bee Skrevet Februar 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2006 Auda, det hørtes ikke ut som noe jeg er villig til å prøve på helt nye skiver i alle fall... Klarte å kjøre skeiv en skive på bilen min (ventilert) etter lignende bruk, dvs. lang kraftig nedoverbakke... dyrt ble det. hehe Siter Daihatsu Modifiers Scandinavia Facebook-Gruppen Vi jobber for å samle Daihatsu-Norge! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grubbel Skrevet Februar 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2006 google "bedding in" og "brake bedding" min levrandør stoptech gav meg manual, finnern på http://www.stoptech.com, IKKE gjør som premienepa granada 3.0 sier. Siter fly without wings Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
grubbel Skrevet Februar 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2006 url til hvordan du kjører inn http://www.stoptech.com/tech_info/wp_bedincontents.shtml bremsevæske er hydrostatisk, det er jo "ille" i seg selv, koker du den i tilegg kan du bare legge deg under og skifte med en gang da den vil ta til seg vann. Siter fly without wings Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Februar 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2006 Premienepe ja, var vel derfor jeg fikk fagbrevet meget godt bestått også da eller? Og ha ordene dine riktige, hva er hydrastatisk? Det heter Hygroskopisk, og den trekker ikke til seg mere vann når den har kokt. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.