Gå til innhold

s_18@CH: Honda Civic Coupe - Prosjekt EJ2.1

Ranger emnet


s_18@CH

Anbefalte innlegg

Hei

Stilig honda.

Lurer bare på hvor du har kjøpt det autometeret fra Cobalt ?

 

Takk for det :) Målerene ble kjøpt av http://www.summitracing.com

Det er egentlig slik at produsenten heter AutoMeter, og den serien målere jeg har heter Cobalt.

Den har sort bakgrunnsskive, med hvite tall og oransje nåler, med LED opplysning.

 

AutoMeter har mange andre serier også, men etter å ha blitt tipset om denne av SlowRider ble det klart at dette var de peneste innenfor mitt budsjett.

Er jo ikke så artig om målerene ser ut som de er kjøpt på Biltema (billige) heller.

Stephan Skogen

Coupe Council Member # 39

Honda Civic Coupe EJ2.1

Honda Civic Coupe EJ2.1 NA D16Z6 SOHC VTEC (Swap/Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 429
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har sotte i over en time og lest hvært ett ord som er skrevet :P

Imponert er vell konklusjonen ;) Tror dette er den fineste japsen jeg har sett her til lands. Ble sinnsykt mye bedre når du fikk fjerna vingen og lyktene, fikk bort litt av det star wars utseende :P Men den japan potta kunne jeg vært foruten :P Hadde sett bedre ut med to mindre 2 - 2.5" enderør.

Men nydelig bil :P

Ford Mondeo Mistral 1.8i

Mazda 929 2.2i SPIKER

Motorhispania RX 50ccm SOLGT

 

http://www.skittau.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde muligens kunne satt på en potte med 2,5-3" enderør så det ikke ble så ekstremt ja, men er meget fornøyd med lyden slik det er nå.

Ikke så mye bråk og buldring ved vanlig kjøring heldigvis.

Men inntil videre bruker jeg ikke penger på å bytte ut en potte som er gullende god i mine øyne.

Stephan Skogen

Coupe Council Member # 39

Honda Civic Coupe EJ2.1

Honda Civic Coupe EJ2.1 NA D16Z6 SOHC VTEC (Swap/Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er igrunnen bilder av det meste på førstesiden. Har bare noen 6,5" foran og to 10" i bagasjen.

Har ikke gjort noe stort styr ut av det, og vurderer å ta ut subbene og ene forsterkeren også etterhvert. Får se hva det blir til med tiden.

Stephan Skogen

Coupe Council Member # 39

Honda Civic Coupe EJ2.1

Honda Civic Coupe EJ2.1 NA D16Z6 SOHC VTEC (Swap/Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gikk jeg i garasjen med ett mål for øyet. Å få skrudd sammen diffen igjen.

Kjøpte meg et sett med gjengeverktøy på Biltema til kr 269:

DSCF0158.jpg

 

Med dette fikset jeg opp de tre boltene som såvidt hadde revet seg:

DSCF0159.jpg

 

Så gikk jeg over hullene, og forsikret meg om at boltene kunne skrues ned for hånd:

DSCF0160.jpg

 

Deretter strammet jeg ned alle boltene:

DSCF0161.jpg

 

DSCF0163.jpg

 

DSCF0164.jpg

 

Når jeg så var ferdig med dette og hadde tid til overs, begynte jeg like godt med å åpne girkassa.

Da jeg kom i mål med det kunne jeg likså godt ta kvelden :)

Kassa ser for meg fin ut innvendig. Var rent og pent der inne.

Var litt metallspon på ene magneten, men det er vel bare slikt en må forvente etter 14 år.

 

DSCF0166.jpg

 

DSCF0168.jpg

 

DSCF0169.jpg

 

DSCF0170.jpg

Stephan Skogen

Coupe Council Member # 39

Honda Civic Coupe EJ2.1

Honda Civic Coupe EJ2.1 NA D16Z6 SOHC VTEC (Swap/Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått gjort litt mer...

 

Nå har jeg startet å demontere videre. Første problem var interlock pluggen.

Denne ville ikke løs, og ble rund da jeg brukte muttertrekker på den.

Så langt har jeg bare borret hull i den. Regner med jeg får den ut ved å enten bruke grisepikk, eller borre om jeg må.

Ut må den jo uansett.

 

DSCF0191.jpg

 

DSCF0192.jpg

 

Etter jeg fikk løftet ut akslingene og girskiftingsmekanismen (gafler) ble det litt bedre.

Har sett over synkroene, og i mine øyne ser de meget bra ut. Ikke nødvendig å skifte de ut.

 

DSCF0193.jpg

 

DSCF0195.jpg

 

DSCF0196.jpg

 

DSCF0198.jpg

 

Jeg fikk plukket alt av hoved akslingen (gav den et par dask mot en trepalle), og begynte å sammenligne drevene jeg skulle bytte ut.

 

På ene drevet for 4. gir må jeg ta litt av den indre kanten slik at synkronavet ikke tar borti.

Dette har jeg ikke fått gjort enda, men det vil bli gjort i neste runde.

 

Her er en sammenligning mellom de to drevene:

 

DSCF0204.jpg

 

Forskjellen på disse, bortsatt fra det jeg beskrev over (som følger at det nye er fra en ulikt konstruert kasse, med kabeloverføring),er utvekslingen.

 

Har beskrevet dette tidligere i tråden, for de som eventuelt var interesserte i de eksakte forskjellene.

 

Her holder jeg på å ta av lagrene på toppen av mellomakselen:

DSCF0215.jpg

 

DSCF0218.jpg

 

Å sette akslingene opp-ned og slå de mot pallen fungerte utmerket for å få de løs :icon_thumbsup:

DSCF0219.jpg

 

Mine gamle og nye girkomponenter:

DSCF0221.jpg

 

Byttet plass:

DSCF0222.jpg

 

DSCF0224.jpg

 

DSCF0225.jpg

 

Det som er til overs... Originalt ESi 3. og 4.gir, samt mellomaksel. 0,878 5. gir fra CRX DOHC D-serie motor.

DSCF0226.jpg

 

Håper alt er satt i rett rekkefølge...

DSCF0228.jpg

 

Plug som ikke ville ut, og fikk rundet hjørnene istedetfor... Ut skal den til slutt uansett.

DSCF0229.jpg

 

Et tomt skall

DSCF0230.jpg

 

Satt isammen for å ta opp minst mulig plass:

DSCF0233.jpg

 

Nye lagre satt på diffen:

DSCF0249.jpg

 

Må demonetere ene akslingen igjen, så jeg kan slipe den kanten av drevet, men det er fort gjort.

 

Det ble et lite sammendrag av det jeg gjorde i helgen som var.

Stephan Skogen

Coupe Council Member # 39

Honda Civic Coupe EJ2.1

Honda Civic Coupe EJ2.1 NA D16Z6 SOHC VTEC (Swap/Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har så smått begynt igjen for helgen.

 

Først og fremst har jeg levert fra meg ene drevet til 4. gir. Da det nye kommer fra en girkasse med kabeloverføring, er det noen små forskjeller.

Som en ser på bildet er kanten i indre flate ulik på de to drevene. Til venste er det originale drevet.

Drevet til høyre må få en tilsvarende kant for at ikke synkro navet skal slå borti.

Har levert fra meg drevet i håp om at fyren skal få dreiet ned kanten ved hjelp av et diamantskjær.

 

DSCF0255.jpg

 

Så gikk jeg over på eksosen. Her må jeg som tidligere sagt, korte inn B-pipen, slik at jeg får plass til en katalysator.

Blir trolig til at jeg flytter flensen så langt fremover som mulig, og får meg en katalysator med custom lengde.

 

DSCF0258.jpg

 

Tok bort heatwrapen (i mangel på et bedre ord :p) og så litt på hvor den kan kappes.

Blir vanskelig å få plass til en katalysator i full "OBD1" lengde. Skulle jeg det, må røret kortes med 32,5 cm.

 

DSCF0264.jpg

 

Og så noen bilder av sistemontasje av akslingen. Kan ikke montere resten før jeg får tilbake drevet.

 

DSCF0273.jpg

 

DSCF0279.jpg

Stephan Skogen

Coupe Council Member # 39

Honda Civic Coupe EJ2.1

Honda Civic Coupe EJ2.1 NA D16Z6 SOHC VTEC (Swap/Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår