Gå til innhold

Nye og stivare demparar til Corolla

Ranger emnet


laupsa

Anbefalte innlegg

Hei..

 

har ein corolla 1,3 DX 1985 modell med 2E motor.. har på den 195/50 R15 dekk båe framme og bak.. når eg har full bil og køyrer over små humper tek innerskjermen nedi dekket.. kva kan eg gjere for å forhindre dette? kan ein få tak i stivare dempera, eller høgare.. ? kvar ?

 

Du mener stivere fjærer. Demperenes (som egentlig er et litt misvisende navn)

oppgave er ikke å dempe for støt - det er det fjærene som gjør. Demperene

skal dempe fjærenes svingninger/oscilleringer. Derfor oppleves en bil med

slitte dempere som gyngende etter ei dump; fjærene får svinge fritt etter

dumpen. Standard dempere demper ofte bare ene retningen (når de blir

sammentrykt), mens andre litt mere hardcore-utgaver demper begge

retninger, og blir dermed - i teorien - dobbelt så effektive. Ref: compression

og rebound.

 

Men jeg ville heller - som nevnt tidligere her - gjort noe med at innpresset

ditt. Evenuelt valset hjulbuene...

 

Har du flaks så er det bare toppen av den "leppa" som går inn mot hjula som

tar borti. Kanskje det holder med å fjerne etpar mm her?

/Jon.

 

'94 MX-5 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Sikkert rett som du seier:p Men da e berre ein liten del som tek borti meina eg å ha merka.. Så har skjert vekk ein liten del allereie men ikkje nok, so tenkje no å skjera vekk meir og sjå om det hjelper..

 

Men om eg valsar hjulbuane vil ikkje lakken sprekka då på ein sånn gammal bil ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Sikkert rett som du seier:p Men da e berre ein liten del som tek borti meina eg å ha merka.. Så har skjert vekk ein liten del allereie men ikkje nok, so tenkje no å skjera vekk meir og sjå om det hjelper..

 

Men om eg valsar hjulbuane vil ikkje lakken sprekka då på ein sånn gammal bil ?

 

Ikke nødvendigvis. Altfor mange faktorer som spiller inn til at man kan svare

noe konkret på det. Alder på lakken er bare en liten del av disse. Cluet er vel

å gjøre det på en skånsom måte. Her kan sikkert andre bidra med mere info.

/Jon.

 

'94 MX-5 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valsing: Kommer an på hvor mye du skal valse. Min sprakk ikke før vi valsa max (hele kanten valsa rett opp+ skjermen dradd ut en god cm på hver side) og det var så vidt det sprakk i det hele tatt. Er ikke verre enn å legge på ny lakk der det sprekker da, fullt mulig å få det pent fordet. Tror ikke du behøver valse mye, vet 17 tommere med 215 er mulig på de bilene , med litt jobb seff.

 

Fjærer: fjæra kan være bra stiv den, men det er fremdeles demperen som må ta av for mesteparten av støtet. Med senkesett og kjipe dempere blir problemet som oftest bare værre. Legg penger i stive (eller justerbare, kommer an på hvor mye $$ du vil bruke) gassdempere, så vil det hjelpe betraktelig! Demperen vil da ikke bunne så lett siden den er "seigere". Fjæra gjør bare det den skal gjøre, nemlig å fjære, altså å få demperen tilbake til utgangspunktet etter en dump/whatever.

Kan ikke nekte for at det blir litt stivere med harde fjærer, har hatt en del selv. Men min erfaring er at dempere er alfa-omega.

 

Eller så selger jamex "bump stops", en slags gummiforing du trør over demperstaget slik at sylinderen treffer foringen et stykke før det bunner (altså den tillater kun kortere fjæringsvei). Syns kanskje dette er litt ymse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit sånne bumpstops er ulovlige i alle fall, etter det eg har høyrt. Men.. hmmm

 

Mulig valsing blir noko av ja.. Eller å skjera vekk meir av hjulbuen inni slik at det blir større rom til dekket... Ser ti gongar feitare ut med feite felgar enn stygge stålfelgar, og så heng den 1029 gongar betre på veien også med dei dekka enn dei andre dårlige på stålfelgar:p hoho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår