Gå til innhold

Plassering av dumpventil

Ranger emnet


Orjuz

Anbefalte innlegg

Jepp, det er det som er poenget.

Når man plaserer dump nært turbo, og man har en tilbakeslagsventil som stenger for

luft å strømme tilbake til turbokompressor.

Da vil vel turbo spinne uten å få motstand?

Trur eg.En teori.

Eg er vel litt for optimistisk når det gjelder den teorien med at de trykket

som da vil stå i intercooler og rør fram til gasspjeld vil hjelpe noe på

respons.

 

Men men

Sånn ja... da blei det straks litt klarere!

Da vil du jo ha et trykktap på en meget liten del av rørsystemet...

Mulig dette fungerer bra/bedre, høres jo ikke så dumt ut i teorien, må si meg enig der! Men det bare spørs hvor mye det er å hente på det da...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg tror teorien til øyvind er ganske bra jeg, og det er ganske logisk i grunn. Se feks på den innvendige resirk-ventilen på Turboene... du får vel neppe dumpen nærmere enn 3cm utafor kompressorhuset!! ;) Og dette brukes jo orginalt fra så og si samtlige bilprodusenter.

 

Hadde det ikke vært lønnsomt å ha en innvendig dump, så hadde det med 199% sikkerthet vært orginalt montert eksterne dumper. Man Velger jo den løsningen som er best, de er ikke dumme disse ingenørene heller :)

 

Bra tankearbeid Øyvind!

 

Men, blir nok ingen dump på meg :op SKAL ha "Prrr" lyd, koste hva det koste vil :op Dønn seriøst :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Plassering av dump ventil. Dette er diskutert at og fram og opp og ned.

Kanskje vi skulle prøvd noe nytt?

Her er en teori eg har tenkt å prøve, kanskje den er gammel?

Starter på spjeld siden på innsug siden den må være laget og stilt slik at den stenger helt når gasspjeld er stengt. Må ta in luft etter spjeld for tomgang og når gasspjeld er stengt.

Stor volum intercooler, så en ventil som stenger når man slipper gassen, da er kluet å

Ha dumpventil så nær turbo som mulig, når gass spjeld stenges så åpner dumpventil

som er plassert så nært turbo som mulig og samtidig så stenger tilbakeslagsventilen som står nært dumpventil. Det som forhåpentligvis vil skje er at turbo trykket vil stå konstant i intercooler og frem til

gasspjeld, resultatet blir en utrulig respons når du gir gass for da har du turbotrykk

med en gang.

 

Hva trur dere?

 

Mvh

 

Øyvind

 

 

hmm... Husk, du har jo også et innsug/plenium etter gasspjeldet i mange tilfeller, som også må fylles... så rørene og icen blir jo bare halve volumet, så luften som ligger "lagret" her blir oppbrukt så fort at det ikke er merkbart.

Og det er vel en grunn til at det er som det er.

Og som sagt, denne tilbakeslagsventilen bruker vel litt tid på å "slå inn" den og...

 

Dette er værtfall min teori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... Husk, du har jo også et innsug/plenium etter gasspjeldet i mange tilfeller, som også må fylles... så rørene og icen blir jo bare halve volumet, så luften som ligger "lagret" her blir oppbrukt så fort at det ikke er merkbart.

Og det er vel en grunn til at det er som det er.

Og som sagt, denne tilbakeslagsventilen bruker vel litt tid på å "slå inn" den og...

 

Dette er værtfall min teori.

 

Sannt det, men det blir neppe noe bedre av å ha dumpen nærme gass-spjeldet forde.

Men selvsagt er det riktig det du sier og :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter ikke det mer på turboen?

Nei, motsatt. Blir heller mye mer slitasje på turboen uten dumpventil i det hele tatt, åpen dump dumper jo bare ut i lufta, slik at den luftstrømingen og energien går til ingenting, mens da du resirkulerer lufta i retning impellerne på sugesida i turboen så skytes det luft inn i turboen igjen når ventilen åpner, og det er noe hjelp for at den både skal gå lett og ha tilgang til mye luftstrømning. Den store forskjellen blir det jo ikke da. Noe kan også gå rundt luftfilteret, men det meste vil nok inn i turboen på grunn av at turboen fort vekk kan fortsatt ha 100.000 rpm når resirk-lufta kommer på impellerne, og dermed er også luftstrømingen i relativt stor hastighet inn i turboen enda på det tidspunktet. På mange biler (gjerne litt eldre), som f.eks. har mekanisk innsprut (K-jet), så bør lufta resirkuleres (dette er allerde oppmålt luft av luftmengdemåleren), og når oppmålt luft ikke gis til motoren så resulterer det i fet blanding som kan være uønsket i lave A/F-ratioer på grunn av sylindervasking under ~11,0:1. Både MAF og MAP måler vel også lufta på denne måten, så samme problemet der.

 

Jeg ville ikke tru at du greide å kjørle så mye, men alt er jo relativt...
Det spørs hvor bra kjølesystem man har det, og hva man legger i akkurat dette.. Intercooler, Chargecooler, bruken av spesielle kjølevæsker, vanninnsprøyt/vannsprut.. Mye teknikk i dette pr. idag som man ikke finner på en åttitalls-cooler!

 

AC^ dumpen på resirkuleres tilbake til sugesiden på turboen ja! Og for å ha forklart det med plassering av dumpventil også, så nærme spjeldet som mulig, fordi da kommer desto mindre luft i feil retning for å komme seg ut gjennom ventilen.. Og luft i feil retning påvirker resten av luftstrømingen også. Har forklart over det med ut luftfilteret.. Dessuten så kan man få dumpventillyd (riktignok i litt mindre dB), om man har en MAF/MAP, siden lyden kommer fint ut igjennom en sliken åpen enhet og ut et luftfilter..

 

Radial, hva mener du med at "dette brukes jo orginalt fra så og si samtlige bilprodusenter.", om "interne dumpventiler"? Du snakker om wastegate nå? "Hadde det ikke vært lønnsomt å ha en innvendig dump, så hadde det med 199% sikkerthet vært orginalt montert eksterne dumper. Man Velger jo den løsningen som er best, de er ikke dumme disse ingenørene heller ". Det finnes bare eksterne dumpventiler, så enten har de eksterne eller så har de ingen, fordi det er dette som fungerer. En avlastningsventil for turboen når spjeldet lukkes kan jo hindre turboen i skade den, men den sitter fortsatt ikke ved gasspjeldet. Wastegater kan sitte montert bak på eksoshuset ja (såkalt interne wastegater), og er brukt i mange år som en god løsning. Det er først når man kommer opp i litt effekter i motoren at de begynner å bli for små og utilstrekkelige, og da er løsningen eksterne wastegater, som gjerne sitter på biler med litt mer pulver i. I nyere tid har det blitt interne wastegater som håndterer mer effekt, men før i tiden var ikke dette så normalt..

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, motsatt. Blir heller mye mer slitasje på turboen uten dumpventil i det hele tatt, åpen dump dumper jo bare ut i lufta, slik at den luftstrømingen og energien går til ingenting, mens da du resirkulerer lufta i retning impellerne på sugesida i turboen så skytes det luft inn i turboen igjen når ventilen åpner, og det er noe hjelp for at den både skal gå lett og ha tilgang til mye luftstrømning. Den store forskjellen blir det jo ikke da. Noe kan også gå rundt luftfilteret, men det meste vil nok inn i turboen på grunn av at turboen fort vekk kan fortsatt ha 100.000 rpm når resirk-lufta kommer på impellerne, og dermed er også luftstrømingen i relativt stor hastighet inn i turboen enda på det tidspunktet. På mange biler (gjerne litt eldre), som f.eks. har mekanisk innsprut (K-jet), så bør lufta resirkuleres (dette er allerde oppmålt luft av luftmengdemåleren), og når oppmålt luft ikke gis til motoren så resulterer det i fet blanding som kan være uønsket i lave A/F-ratioer på grunn av sylindervasking under ~11,0:1. Både MAF og MAP måler vel også lufta på denne måten, så samme problemet der.

 

Det spørs hvor bra kjølesystem man har det, og hva man legger i akkurat dette.. Intercooler, Chargecooler, bruken av spesielle kjølevæsker, vanninnsprøyt/vannsprut.. Mye teknikk i dette pr. idag som man ikke finner på en åttitalls-cooler!

 

AC^ dumpen på resirkuleres tilbake til sugesiden på turboen ja! Og for å ha forklart det med plassering av dumpventil også, så nærme spjeldet som mulig, fordi da kommer desto mindre luft i feil retning for å komme seg ut gjennom ventilen.. Og luft i feil retning påvirker resten av luftstrømingen også. Har forklart over det med ut luftfilteret.. Dessuten så kan man få dumpventillyd (riktignok i litt mindre dB), om man har en MAF/MAP, siden lyden kommer fint ut igjennom en sliken åpen enhet og ut et luftfilter..

 

Radial, hva mener du med at "dette brukes jo orginalt fra så og si samtlige bilprodusenter.", om "interne dumpventiler"? Du snakker om wastegate nå? "Hadde det ikke vært lønnsomt å ha en innvendig dump, så hadde det med 199% sikkerthet vært orginalt montert eksterne dumper. Man Velger jo den løsningen som er best, de er ikke dumme disse ingenørene heller ". Det finnes bare eksterne dumpventiler, så enten har de eksterne eller så har de ingen, fordi det er dette som fungerer. En avlastningsventil for turboen når spjeldet lukkes kan jo hindre turboen i skade den, men den sitter fortsatt ikke ved gasspjeldet. Wastegater kan sitte montert bak på eksoshuset ja (såkalt interne wastegater), og er brukt i mange år som en god løsning. Det er først når man kommer opp i litt effekter i motoren at de begynner å bli for små og utilstrekkelige, og da er løsningen eksterne wastegater, som gjerne sitter på biler med litt mer pulver i. I nyere tid har det blitt interne wastegater som håndterer mer effekt, men før i tiden var ikke dette så normalt..

 

Her var det mange imponerende ord gitt, hehe :) Du nevnte meg litt inni her.

Når jeg snakket om interne dumper, så snakker jeg selvsagt om turboer fra 1990 og nyere, da teknologien tok litt fart :)

 

Men, det virker som du kan mye,kan du forlare meg hva hullet i innsuget, ved sidenav kompressoren på denne turboen er til? Det er en avlastnings-ventil, altså en form for dump det og, men resirkulerende :)

Kanalen går opp til en innstøpt klokke på trykksiden av turboen.

 

Mitsubishi TD04H-13C.

 

Tuboinnsug_TD04H-13C.jpg

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm,

 

spør du meg så syns jeg det der ligner veldig på eksoshuset på en turbo som har blitt rengjort litt, og den åpningen du ser er utløpet ifra den interne wastegaten, mens den klokka du snakker om er en vacuumklokke som styrer med en (justerbar) arm åpningen på wastegateventilen som sitter omtrent der bildet viser.. Flere bilder hadde jo gjort seg da!

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AC^ dumpen på resirkuleres tilbake til sugesiden på turboen ja! Og for å ha forklart det med plassering av dumpventil også, så nærme spjeldet som mulig, fordi da kommer desto mindre luft i feil retning for å komme seg ut gjennom ventilen.. Og luft i feil retning påvirker resten av luftstrømingen også. Har forklart over det med ut luftfilteret.. Dessuten så kan man få dumpventillyd (riktignok i litt mindre dB), om man har en MAF/MAP, siden lyden kommer fint ut igjennom en sliken åpen enhet og ut et luftfilter..

 

Har ikke sagt at du skal ha den noen annen plass enn så nærme gass-spjeldet som mulig jeg... Er fullstendig klar over at du vil få feil flowretning på lufta hvis den står en annen plass ja... Det sa jeg vel når jeg uttalte meg om den der resirkulerene ventilen?

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm,

 

spør du meg så syns jeg det der ligner veldig på eksoshuset på en turbo som har blitt rengjort litt, og den åpningen du ser er utløpet ifra den interne wastegaten, mens den klokka du snakker om er en vacuumklokke som styrer med en (justerbar) arm åpningen på wastegateventilen som sitter omtrent der bildet viser.. Flere bilder hadde jo gjort seg da!

 

*Lættis!* :D Nei, er nok innsuget ja ;)

 

her er et bilde til, litt uklart,men kanskje det forteller deg mer :)

 

td04H-13C_Hele.jpg

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sagt at du skal ha den noen annen plass enn så nærme gass-spjeldet som mulig jeg... Er fullstendig klar over at du vil få feil flowretning på lufta hvis den står en annen plass ja... Det sa jeg vel når jeg uttalte meg om den der resirkulerene ventilen?

Ja, du sa det.. Det var vel egentlig ikke til deg den infoen, det er bare for å ha alt helt klart for alle andre som kan lese. Beklager

 

Ja, du har helt rett med innsugssida, og det kan man egentlig se på det første bildet det og.. My bad!

 

Og det forteller meg i grunn ikke stort, har ikke vært borti noe lignende. Flere bilder? Hvilken motor sitter denne på originalt da?

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen flere interessange bilder desværre, men denne typen turbo sitter på mange B230FT-motorer fra 1992 og alle B230FK/B230FT'er fra 1995 . Altså, 940Turbo-biler bruker denne turboen... er en del av dem ;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

940 turbo? Levert med flere effekter den vel, den ene er vel en såkalt lavtrykksturbo? Desverre, aldri vært borti noe med lavt trykk jeg.. :P Volvo har jeg heller ikke skrudd på. Kanskje det har noe med det å gjøre?

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår