Gå til innhold

Importering av en C3 Corvette

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Originally posted by CorvetteC3

Hvor skaffer man E-godkjent lys da?

det var iaf ingen prob på 69 covetta, men som dere sier så går grensa på 71 eller 73.

sist jeg var på biltema hadde de ikke sånne lykter :rolleyes:

 

Corvette S.T.O.R.E skaffer sikkert, eller Steinar Stolen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by CorvetteC3

 

Det er da 3punktsseler i corvetta da. 2over brystet og 1 over magen.. Har ikke lest noen steder at de har fjerna disse. men de har jo ikke minska på sikkerhetet oppigjennom årene :op

 

jada, 3 punkts er det, men det er ikke bra nok, må være E merka vettu, de originale DOT beltene som egentlig er mye bedre er ikke bra nok i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by CorvetteC3

Men hvis ALT må byttes til E-godkjente ting så må det vel bli veldig dyrt?

-Lys

-Sikkerhet

-sota framvindu? er den lov, mange hadde jo en sånn stripe

-blinklys på siden bak

-eksosanlegg?

 

Eksosanlegg går greit, så lenge den ikke støyer for mye.

Frontrute går som regel greit, hvis det er originalrute

Blinklys bak må du ha, og sideblinklys, samt at oriignale gule parklys må kobles ut.

Sikkerhetsbelte må som sagt også skiftes.

 

Ja, det koster en del kroner, og er en del arbeid..

Men med den fantasiprisen du har på en bra C3 i statene kan jeg ikke si annet enn at det er verdt det, normalt må man jo ut med $15k for et eksemplar som er i bra stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan glemme det som står ovenfor ang. at det ikke godkjennes orginale lys, bortsett fra hovedlyktene. Disse skal være e-merket.

Alle orginale bak/brems, markeringslys, orange blinklys og hvite parklys som er tilnærmet korrekt farge - er godkjent av vegdirektoratet siden sent i fjor. Mulig du fremdeles må ha ekstra reflekser bak, pluss at du ikke kan ha røde blinklys bak. Ja, også kan du ikke ha røde markeringslys bak, men orange foran +bak hvis du skal bruke dem som markeringslys.

 

Jeg tok min bil inn som flyttegods, shippet sammen med flyttelass i 40ft container fra døra mi i midtvesten til døra i Porsgrunn. Det kom på rundt 35K, så dersom man er flere stykker i lag er det en mulighet også. Det inkluderte alt nødvendig papirarbeid for utførsel av bil etc, samt kontainer-leie, truck transport fra Illinois til New York og så båt.

 

Papirarbeidet tok ganske lang tid siden tollerene der borte kan være temmelig vanskelige av seg. Derfor hadde ikke jeg satset på å reise og tro at man kan rekke å først finne en bil også arrangere alt det andre selv i løpet av 2 uker.

Jeg vil anbefale å gjøre en avtale med et av de mange firma som driver med shipping/klarering av biler til Norge, på forhånd.

 

Når det gjelder valg av bil hadde jeg aldri kjøpt bil på eBay. Jeg har handlet mye der og ville definitivt ikke gjort en sånn investering der uten å bo i usa slik at bilen på en eller annen måte kan sjekkes ut.

 

TraderOnline.com er ikke en auksjonsside som ebay, men simpelthen en amerikansk "autobørsen" online. Man kan gjøre bra kjøp der, men man er jo litt i samme bås som på ebay med at man ikke får sjekka ut bilen og ikke "kjenner" folk.

 

Jeg forstår det sånn at du har hatt Vette før? Vet ikke om du er på jakt etter et objekt eller om du ser etter en bil i bra stand, men regner med at du ikke har for store forhåpninger til en Corvette til $5K :) Da blir du skuffa!

 

Hvis jeg skulle foreslå noe så vil det være å bli aktivt på et amerikansk Corvette nettsted, og da er kanskje det beste http://www.corvetteforum.com, og følg med der.

På slike steder er det masse folk (noen titalls tusen), man får bekjentskaper og en viss feeling av folk. Etterhvert kan du kanskje få noen til å stikke å se på en bil for deg, som evt. står avertert i sidenes For Sale section.

Har selv kjøpt masse deler på denne måten og vært utelukkende heldig. Men man må jo selvsagt være forsiktig.

 

Bortsett i fra det vil jeg anbefale forretninger som driver kun med corvetter eller den type biler, al'a http://www.cnv-corvettes.com, http://www.justvettes.com o.l.

 

 

puhhhhh

 

:)

Ken

- 86 IROC ragtop mods..

- 01 520IAT

- 99 Golf ugh...

X 95 Tahoe Sport mods..

www.chevyworld.net/blog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakka litt med min far og han kunne skaffe transport fra USA til Norge for 6000kr (billi) men det er utenforsikring, og da og kjøpe en billig bil over there, betale et selskap for å kjøpe den og kjøre den på båten. da blir det billig, men veldig risky, hva syns dere? er det verd det?

 

eller betale mange tusen mere og få feks. phoenix til å ta over en

men 15k for å ta over en bil til ca 50k ?

Corvette 4 ever

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ChevyKen

Du kan glemme det som står ovenfor ang. at det ikke godkjennes orginale lys, bortsett fra hovedlyktene. Disse skal være e-merket.

Alle orginale bak/brems, markeringslys, orange blinklys og hvite parklys som er tilnærmet korrekt farge - er godkjent av vegdirektoratet siden sent i fjor. Mulig du fremdeles må ha ekstra reflekser bak, pluss at du ikke kan ha røde blinklys bak. Ja, også kan du ikke ha røde markeringslys bak, men orange foran +bak hvis du skal bruke dem som markeringslys.

 

Du som mener at du har snøring på detta kan sikkert forklare hvorfor man da ikke får godkjent biler importert i år med amerikanske lykter du da.

Og ja, det gjelder alle lys faktisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Du som mener at du har snøring på detta kan sikkert forklare hvorfor man da ikke får godkjent biler importert i år med amerikanske lykter du da.

Og ja, det gjelder alle lys faktisk..

 

 

Tror ikke akkurat at jeg skal påta meg å forklare hvorfor andre ikke kan forskriftene, men du får be det lokale biltilsynet lese reglene fra vegdirektoratet eller evt. ta kontakt med amcar selv for å få utskrift av de lov-endringene som er gjort, og henvise til dem.

Amcar har selv referert til denne endringen, så jeg regner med at den er korrekt.

Ikke alle biltilsyn kan regelverkene særlig godt! Da jeg registrerte min bil i fjor som flyttebil, var de ikke klar over at man kan bruke kombinerte hvite park/blinklys foran, samt originale side markeringslys som blinklys (isteden for nye stygge!) - enda dette er en gammel regel. Da jeg stod på mitt måtte de inn og se i forskriftene for å få det bekreftet. Så, at noen ikke kjenner til en regelendring fra det siste halvåret finner jeg ikke så unaturlig....

 

 

 

:)

Ken

- 86 IROC ragtop mods..

- 01 520IAT

- 99 Golf ugh...

X 95 Tahoe Sport mods..

www.chevyworld.net/blog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ChevyKen

 

 

Tror ikke akkurat at jeg skal påta meg å forklare hvorfor andre ikke kan forskriftene, men du får be det lokale biltilsynet lese reglene fra vegdirektoratet eller evt. ta kontakt med amcar selv for å få utskrift av de lov-endringene som er gjort, og henvise til dem.

Amcar har selv referert til denne endringen, så jeg regner med at den er korrekt.

Ikke alle biltilsyn kan regelverkene særlig godt! Da jeg registrerte min bil i fjor som flyttebil, var de ikke klar over at man kan bruke kombinerte hvite park/blinklys foran, samt originale side markeringslys som blinklys (isteden for nye stygge!) - enda dette er en gammel regel. Da jeg stod på mitt måtte de inn og se i forskriftene for å få det bekreftet. Så, at noen ikke kjenner til en regelendring fra det siste halvåret finner jeg ikke så unaturlig....

 

 

Dersom du faktisk tok den inn som flyttegods kunne du uansett beholdt den 100% original da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Dersom du faktisk tok den inn som flyttegods kunne du uansett beholdt den 100% original da..

 

Nei. Ikke 100%.

 

Det er uansett ikke lov med kombinasjonen orange parklys/blinklys som det er originalt, og heller ikke kombinasjon røde/orange sidemarkeringslys. Itillegg får man heller ikke godkjent de originale hovedlysene siden lyskjeglen ikke tilfredsstiller norske krav, noe som jeg egentlig forstår godt - for de orginale suger!

Bilen ble tatt inn som flyttegods.

 

:)

Ken

- 86 IROC ragtop mods..

- 01 520IAT

- 99 Golf ugh...

X 95 Tahoe Sport mods..

www.chevyworld.net/blog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ChevyKen

 

Nei. Ikke 100%.

 

Det er uansett ikke lov med kombinasjonen orange parklys/blinklys som det er originalt, og heller ikke kombinasjon røde/orange sidemarkeringslys. Itillegg får man heller ikke godkjent de originale hovedlysene siden lyskjeglen ikke tilfredsstiller norske krav, noe som jeg egentlig forstår godt - for de orginale suger!

Bilen ble tatt inn som flyttegods.

 

 

Det du sier her er feil.

Regelen om flyttegods gjorde at en bil kunne importeres uten modifikasjoner.

Jeg har selv hatt flere biler som har vært tatt inn etter den regelen, og kjenner MANGE som har flyttegodsbiler.

Bilene som ble tatt inn etter det særunntaket kunne importeres som de var, uten modifikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår