Gå til innhold

Koni Rød Vs Gul

Ranger emnet


Xplod

Anbefalte innlegg

Får kjøpe Røde da :) Blir nok bedre enn originalt uansett :)

 

Wired:

Hvordan fungerer demperne dine? Hatt de lenge? Er de justerbare?

 

jeg kjører på røde koni, de justerer du før du setter dem på.

 

press ned demper til bunns, og vri på demperstangen, så vil du stramme/myke de opp.

 

Kjører mine på maks stivhet, same 30mm Vogtland senkesett(samme stål som eibach visstnok), og jeg er knusefornøyd.

 

Sprettball før 70 kmt, NYDELIG etter 70 :D

 

livet begynner jo ikke før 70km/t uansett så :D

 

ei, jeg har bare positive erfaringer med koni!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører på røde koni, de justerer du før du setter dem på.

 

press ned demper til bunns, og vri på demperstangen, så vil du stramme/myke de opp.

 

Kjører mine på maks stivhet, same 30mm Vogtland senkesett(samme stål som eibach visstnok), og jeg er knusefornøyd.

 

Sprettball før 70 kmt, NYDELIG etter 70 :D

 

livet begynner jo ikke før 70km/t uansett så :D

 

ei, jeg har bare positive erfaringer med koni!

 

Folk sier man helst ikke bør justere de på det hardeste pga. redusert

levetid/ekstra slitasje på demperene. Justerte mine på maks, og skrudde

tilbake en kvart omdreining. Hadde samme innstilling foran og bak. Skulle vel

helst hatt dem bittelitt mykere bak, men jeg orka ikke - var endel knot å

komme til støtdempertårna der.

/Jon.

 

'94 MX-5 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. da satser vi på et sett Røde koni's til våren :) Gleder meg :D

03 Bmw E46 320 cab[Apr09-] 93 Bmw E36 318I[jul10-]

X:92 Bmw E36 318is sedan[juni07-sept09] X:93 Bmw E36 325 Cab[mar07-aug07]

X 04 VW Golf V FSI Sportline[nov06-apr07] X 85 VW Jetta 1,6L[des09-Aug10]

X:92 Mazda Mx-3[okt04-aug06]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både røde og gule er justerbare. Røde er justerbare i mellom mild sport og mild track-day. Gule tar over i fra Sport til Trac-day.

Du får oxo røde koni men da ikke "koni sport" Disse sitter oxo montert på bla trikker i oslo og en masse andre transportmiddler.

Å ha harde dempere vil ikke nødvendig si at bilen din ligger bedre på veien. At bilen din er stiv er det fjærene som skal sørge for.

Da ville jeg heller ha kjøpt meg noen billige coilovere til 4-6000kr. Og heller kunne ha justert hardheten på fjærene.

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både røde og gule er justerbare. Røde er justerbare i mellom mild sport og mild track-day. Gule tar over i fra Sport til Trac-day.

Du får oxo røde koni men da ikke "koni sport" Disse sitter oxo montert på bla trikker i oslo og en masse andre transportmiddler.

Å ha harde dempere vil ikke nødvendig si at bilen din ligger bedre på veien. At bilen din er stiv er det fjærene som skal sørge for.

Da ville jeg heller ha kjøpt meg noen billige coilovere til 4-6000kr. Og heller kunne ha justert hardheten på fjærene.

 

Sitat:"Å ha harde dempere vil ikke nødvendig si at bilen din ligger bedre på veien. At bilen din er stiv er det fjærene som skal sørge for."

 

Trur ikke det nei,, stivere fjær stiller mye støre krav til demper,,

En stiv fjær vil kreve en demper med høy Re bond,,

DVS at demper må holde igjen den kraftige utfjæringen en stiv fjær har.

Eg ville ha kontaktet et firma som kan sette opp demper i forhold

til vekt og fjærspenn.. Simco

 

mvh

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:"Å ha harde dempere vil ikke nødvendig si at bilen din ligger bedre på veien. At bilen din er stiv er det fjærene som skal sørge for."

 

Trur ikke det nei,, stivere fjær stiller mye støre krav til demper,,

En stiv fjær vil kreve en demper med høy Re bond,,

DVS at demper må holde igjen den kraftige utfjæringen en stiv fjær har.

Eg ville ha kontaktet et firma som kan sette opp demper i forhold

til vekt og fjærspenn.. Simco

 

mvh

Er jo akkurat det jeg sier. En stiv demper gjør ikke att bilen din ligger bedre på veien uten att du har fjærer som står i stil. Å ja, jeg vet godt hva re-bond osv er... Men fortsatt er det fjæra som gjør bilen stiv. Demperen er der bare for å holde igjen og balansere fjæra`s bevegelser

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tilfelle hvis demperen er helt på bærtur i forhold til fjæra. Tenk deg du hopper ned fra en meter med bare fjærer under skoa. Da skvetter du videre som på ei trampoline. Hopper du ned med bare bare støtdempere under skoa gjør det vondt. Hadde du hoppa ned på fjærene med en demper inni fjæra slik at den gjorde att fjæra tok av for det meste av trykket. men demperen holdt igjen oppover (re-bond) hadde du ikke hoppa videre og ikkee nesten merka noe i hele tatt. Dette er en ting jeg kunne skrivi særoppgave om. Men orker ikke å taste så mye...hehe Vansklig å forklare med tasting....

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Skyter inn:

 

Mazda Xedos 6. Han med Xedosen fikk "kun" røde til sin, mens vi to andre

kjøpte gule. De gule var justerbare med et dreiehjul på toppen, mens de røde

ikke var justerbare. Vi fikk Simco (som vi handla hos) til å "preppe" de røde

litt - dvs. de visstnok bytta litt innmat, og resultatet var ikke så veldig langt

unna prestandaen til de gule.

 

Må bare koorigere litt siden jeg er "Han med Xedos". :)

 

De røde er også justerbare. Det er bare mer knotete siden du må ha av demperen for å gjøre det.

De ble justert på 3/4 av max når de ble satt på Xedosen, har ikke angret.

 

Den beste bil-investering jeg har gjort var å montere Eibach + Koni, blir å gjøre tilsvarende på neste bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare koorigere litt siden jeg er "Han med Xedos". :)

 

De røde er også justerbare. Det er bare mer knotete siden du må ha av demperen for å gjøre det.

De ble justert på 3/4 av max når de ble satt på Xedosen, har ikke angret.

 

Den beste bil-investering jeg har gjort var å montere Eibach + Koni, blir å gjøre tilsvarende på neste bil.

 

Røde koni er justerbare sport dempere, mens gule tar demperen ett steg videre og du få sport/track-day dempere.

Koni kommer nå oxo med noen fete motorsport-coilovere til bla VAG.

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår