Gå til innhold

AArgh!! stereo "eksperter" kan være frustrerende

Ranger emnet

FE3T

Anbefalte innlegg

Var på et lite lag i går, dette laget endte til slutt opp hos meg.

Vel fremme fikk jeg noen positive kommentarer på lyden fra høytalerene jeg brukte.

Siden kommentatoren er forholdsvis interessert i lyd

fortalte jeg at jeg planla å lage til et subsystem med 2 12" bilbasser jeg hadde liggende.

Da jeg viste ham den ene startet tullet.

Først fikk jeg beskjed om at jeg ikke måtte bruke bare en spole (2x 4 ohms spoler)

Jeg sa da at jeg planla å seriekoble spolene for å ende opp med en 8 ohms last.

Da startet protestene. Det gikk ikke an fikk jeg høre.

Jeg forsøkte da å forklare han at jeg kunne koble denne bassen i 8 ohm eller 2 ohm hvis jeg ville.

Resultatet ble et veritabelt skred av ren visvas:

et element merket 4 ohm er ikke stabilt i 2ohm

dette er et Bipolært element

Min DLS har 3 spoler, men 1 tilkobling

Avsluttet med:

jeg har så mange års erfaring med stereo utstyr at dette kan jeg!!!!

Jeg forsto da at det ville være best å bytte samtale emne da fyren var bortom enhver redning.

Har noen av dere møtt på slike eksperter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har opplevd dette selv også. alltid en eller annen som har totalt missforstått, me som tror han vet alt og nekter å gi seg.

bryr meg som regel ikke så mye om det, problemet er det at de aldri gir seg, og når man til slutt skifter tema tror ofte alle andre som har hørt på at han hadde rett alikevel siden man byttet tema...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å jobb i Hi Fi Butikk en liten stund du, så skal du få se mange forståsegpåere ;)

Beste er de som er med som "konsulent" til de som skal kjøpe fordi de har så god peil. Da er det morsomt å ta en finte for å sette dem på sidelinja for så å se trynet på de som skal handle og som stolte på "kunnskapen" til "konsulenten" :lol:

prosjekttråd

McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Beste er de som er med som "konsulent" til de som skal kjøpe fordi de har så god peil. Da er det morsomt å ta en finte for å sette dem på sidelinja for så å se trynet på de som skal handle og som stolte på "kunnskapen" til "konsulenten" :lol:

hehe... og jeg som er av den "gamle skolen" og trodde at kunden hadde alltid rett...men som du sier så er det gjerne "uvitende" og verdens mestre av selgere som ikke greier å være saklig og kyndig som tyr til sånt.... flushit men for aldel, det finnes mange "konsulenter" som ikke har hverken kunnskap eller bedre vite men de har mye interese for emmnen og da er enklest å finne ut hva de er mest opptatt av.... feks parametrer, spec, osv... :D når du har det klar så er det plutselig 2 "selgere" som skal selge til kunden.... :kiss aneglsmili

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matador - "konsulenter" som er genuint interesserte i kompisens beste får selvfølgelig ikke denne behandlingen, men det er noen som ikke ser at det er subjektivt hva god lyd er. Disse konsulentene fortjener ikke bedre enn å bli fintet ut, siden jeg er sikker på at kompisen ikke hadde blitt fornøyd hvis "konsulenten" hadde fått viljen sin.

Og ja jeg er enig, kunden har alltid rett (ikke konsulenten).

Ja jeg var en "super"selger da jeg jobbet i bransjen, med beste resultat flere ganger, men jeg var også den selgeren som fikk flest tilbakevendene og "refereals" kunder, så noe gjorde jeg nok riktig ;)

prosjekttråd

McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var der for noen uker siden og jeg spurte om en Machintosh amp som de hadde der og han presterte å si at det var det beste som fantes på markedet og ikke kunne sammelignes med noe annet uansett pris, da sa at jeg ville gjerne høre på den men da sa han at jeg hadde nok ikke råd til den så da vær ikke vits å høren... hehe.... så spurte jeg prisen: rundt 10-11 tusen men hvis jeg betalte der ogda kunne jeg få den for 9000.... hehe... gutta som kan selge.... hadde han bare vist at bare diskantene mine koster 5000.... han lurte ikke på engang hva jeg hadde for noe fra før... knock

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider