Gå til innhold

Sleng ut bilder av din veteran:)

Ranger emnet


Olsen_nissan

Anbefalte innlegg

Masse flotte biler her, men ikke mange veteranbiler.

FIVA, den internasjonale bilorganisasjonen, definerer en veteranbil til å være bygget før 1.1.1920.

Følgelig kan de fleste bilene på denne linken kategoriseres som post-historiske og/eller retro.

 

I Norge er det en gjennomgående misoppfatning at en veteranbil er eldre enn 30 år. Punktum.

Dette er feil; kjøretøy eldre enn 30 år har sterkt reduserte avgifter, og kan få såkalt entusiastforsikring hos en del forsikringsselskaper. Men, veteranbiler vil de aldri bli.

 

Vedlegger et bilde av den eldste bilen min, som dessverre heller ikke er noen veteranbil...

small_Cimg1535.jpg

Endret av b-havers
Lagt til tekst

1997 VW Passat 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, ikke mange veteranbiler her, gitt.

FIVA, den internasjonale bilorganisasjonen, definerer en veteranbil til å være bygget før 1.1.1920.

Følgelig kan de fleste bilene på denne linken kategoriseres som post-historiske og/eller retro.

 

I Norge er det en gjennomgående misoppfatning at en veteranbil er eldre enn 30 år. Punktum.

Dette er feil; kjøretøy eldre enn 30 år har sterkt reduserte avgifter, og kan få såkalt entusiastforsikring hos en del forsikringsselskaper. Men, veteranbiler vil de aldri bli.

 

 

:wank

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse flotte biler her, men ikke mange veteranbiler.

FIVA, den internasjonale bilorganisasjonen, definerer en veteranbil til å være bygget før 1.1.1920.

Følgelig kan de fleste bilene på denne linken kategoriseres som post-historiske og/eller retro.

 

I Norge er det en gjennomgående misoppfatning at en veteranbil er eldre enn 30 år. Punktum.

Dette er feil; kjøretøy eldre enn 30 år har sterkt reduserte avgifter, og kan få såkalt entusiastforsikring hos en del forsikringsselskaper. Men, veteranbiler vil de aldri bli.

 

Vedlegger et bilde av den eldste bilen min, som dessverre heller ikke er noen veteranbil...

 

Dæven.. Startsveiv og greier.. Ikke ofte man ser biler i såpass strøken stand med startsveiv..! :D

Hvordan funker egentlig det der startsveiv-systemet? Er sveiva kobla rett på veiva? Går den rundt når motor er starta?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra http://www.veteranborsen.no/article.php?articleID=35&categoryID=38

Først og fremst - Hva er en veteranbil

Veteranbiler blir av engelske veteranbilklubber definert som biler produsert før 1919. I Norge blir derimot begrepet vanligvis brukt om biler som er 30 år eller eldre. I følge lovverket defineres en bil som veteranbil fra og med første januar i det året som er 30 år etter det året bilen ble produsert (red. forstå dette som det året bilen blir 30 år, en bil produsert i 1978 kan registreres som veteran i 2008). Denne definisjonen kom da vegdirektoratet innførte nye regler om import av motorhistoriske kjøretøyer eldre enn 30 år, som innebar at det kan importeres motorhistorisk interessante kjøretøyer og få dem registrert på norske skilt uten å måtte oppfylle dagens krav til kjøretøyer.

 

I Norge defineres veteranbiler til biler eldre enn 30 år, så da vil jeg si den definisjonen funker for folk flest. Jeg kommer til å fortsette med dette uansett hva engelske og internasjonale bilklubber måtte mene...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven.. Startsveiv og greier.. Ikke ofte man ser biler i såpass strøken stand med startsveiv..! :D

Hvordan funker egentlig det der startsveiv-systemet? Er sveiva kobla rett på veiva? Går den rundt når motor er starta?

 

På jeg hadde var den rett på veiva, med "frihjul" som på sykler, så nei, den snurrer ikke når motor går ;)

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Er det samme startmetode som på en vanlig personbil nå til dags? Altså, at man kan starte dem ved å snurre på veiva?

 

Må vel snurre bra fort, dersom sveiva ikke er drevet slik at 1 runde på sveiva er 3 runder på veiva f.eks, eller er jeg helt på villspor her?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra http://www.veteranborsen.no/article.php?articleID=35&categoryID=38

 

 

I Norge defineres veteranbiler til biler eldre enn 30 år, så da vil jeg si den definisjonen funker for folk flest. Jeg kommer til å fortsette med dette uansett hva engelske og internasjonale bilklubber måtte mene...

 

 

Den offisiell 'gammelbil foreningen' i Norge, Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber (LMK), er FIVA-tilkyttet, og praktiserer den internasjonale betydningen av "veterankjøretøy".

Redaktøren i Klassiker'n (tidligere Veteranbørsen) er uenig med LMK, senest med forslaget om å opprette en parallell organisasjon til LMK -> http://www.mfnorge.no/ . Følgelig skjønner jeg Klassiker'n også med definisjonen av begrepet "veterankjøretøy" er uenige med LMK og FIVA.

 

Men, det er rett som hentet fra artikkelen på Wikipedia og gjengitt på Klassiker'ns hjemmesider; i 1986 (1985 ? - jeg tok inn min første klassiske bil i 1986, en Jensen) ble import reglementet endret, slik at 'historisk interessante' kjøretøyer kunne importeres tilnærmet avgiftsfritt, og fritatt fra en del tekniske krav.

 

Og ja, det er en gjengs forståelse og praksis i Norge av at et "veterankjøretøy" er 30 år eller eldre - men det er altså formelt feil.

Dette er David mot Goliat - og det er jo ikke enkelt å endre menig manns inngrodde definisjoner .-)

Det var ikke ment som et forsøk på å være vanskelig, bare et 'saksinnlegg'...

1997 VW Passat 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven.. Startsveiv og greier.. Ikke ofte man ser biler i såpass strøken stand med startsveiv..! :D

Hvordan funker egentlig det der startsveiv-systemet? Er sveiva kobla rett på veiva? Går den rundt når motor er starta?

 

 

Startsveiva går på 'frikrans', så den henger slapt ned når motoren går rundt. Dog er det litt skummelt ved start, da svaiva slår ganske kraftig tilbake - det er mange brekte tommelfingre etter bruk av startsveiv...

Den er til erstatning for startermotoren, så i prinsippet kunne dagens moderne biler (unntatt diesel...) også blitt startet på samme måte.

 

En av de siste bilene som hadde denne muligheten, var vel DKW fra midt på 60-tallet - om jeg ikke tar helt feil.

Det gjør jeg ofte, så noen korrigerer meg nok snart...

1997 VW Passat 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startsveiva går på 'frikrans', så den henger slapt ned når motoren går rundt. Dog er det litt skummelt ved start, da svaiva slår ganske kraftig tilbake - det er mange brekte tommelfingre etter bruk av startsveiv...

Den er til erstatning for startermotoren, så i prinsippet kunne dagens moderne biler (unntatt diesel...) også blitt startet på samme måte.

 

En av de siste bilene som hadde denne muligheten, var vel DKW fra midt på 60-tallet - om jeg ikke tar helt feil.

Det gjør jeg ofte, så noen korrigerer meg nok snart...

 

Ah.. Sånn å forstå ja.. Da skjønte jeg prinsippet ja. :D

 

Ja, kan tenke meg den slår kraftig tilbake ja.. Hvordan ser svinghjulet ut på biler med startsveiv? Er det bare startkransen som mangler da, eller er det et helt annet design?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Sånn å forstå ja.. Da skjønte jeg prinsippet ja. :D

 

Ja, kan tenke meg den slår kraftig tilbake ja.. Hvordan ser svinghjulet ut på biler med startsveiv? Er det bare startkransen som mangler da, eller er det et helt annet design?

 

Det tør jeg ikke svare på..

Min bil har elektrisk starter i tillegg, så der er svinghjulet helt normalt.

Sveiva er koplet til en liten "tapp" i forkant av veiva, så du trekker rundt hele veiva på lik linje med start via elektrisk startermotor. Når motoren starter, 'spretter' sveiva ca 1 cm 'frem' og går dermed klar av inngrepet på veivtappen.

1997 VW Passat 1.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de siste bilene som hadde denne muligheten, var vel DKW fra midt på 60-tallet - om jeg ikke tar helt feil.

Det gjør jeg ofte, så noen korrigerer meg nok snart...

Lada hadde da virkelig startsveiv til langt utpå 80 tallet..

 

Stemmer bra det, vi hadde en 83modell lada 1500, den hadde hull til startsveiv under skiltet framme. Man bruker hjulvinna som startsveiv, ganske kult egentlig :)

 

Den offisiell 'gammelbil foreningen' i Norge, Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber (LMK), er FIVA-tilkyttet, og praktiserer den internasjonale betydningen av "veterankjøretøy".

Redaktøren i Klassiker'n (tidligere Veteranbørsen) er uenig med LMK, senest med forslaget om å opprette en parallell organisasjon til LMK -> http://www.mfnorge.no/ . Følgelig skjønner jeg Klassiker'n også med definisjonen av begrepet "veterankjøretøy" er uenige med LMK og FIVA.

 

Men, det er rett som hentet fra artikkelen på Wikipedia og gjengitt på Klassiker'ns hjemmesider; i 1986 (1985 ? - jeg tok inn min første klassiske bil i 1986, en Jensen) ble import reglementet endret, slik at 'historisk interessante' kjøretøyer kunne importeres tilnærmet avgiftsfritt, og fritatt fra en del tekniske krav.

 

Og ja, det er en gjengs forståelse og praksis i Norge av at et "veterankjøretøy" er 30 år eller eldre - men det er altså formelt feil.

Dette er David mot Goliat - og det er jo ikke enkelt å endre menig manns inngrodde definisjoner .-)

Det var ikke ment som et forsøk på å være vanskelig, bare et 'saksinnlegg'...

 

Neida, skjønner det...rart med det, men det er vanskelig å endre slike ting når man er vant med det :)

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår