Gå til innhold

Hvordan endre innpress på alu-felger - Dreing av innfesting

Ranger emnet


thklinge

Anbefalte innlegg

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Astra G har 5x110 (DarkLight - Boltesirkel)

 

Å modde navet blir nok værre, er trangt nok der som det er, trokke det er så mye å hente.

Samme som commodore det da eller?

Blei ikke det knotete å få på, prøvde å sette granadafelger på commodore en gang, var bare å glemme.

 

Edit: Kan nok hente noen mm trygt ved å dreie skiva litt, sammen med felg innenfor forsvarlighetens grenser kan det kanskje holde.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har skjønt (og lest rundt forbi) skal det være fullt mulig å få godkjent felger med høyere/lavere innpress enn de lovlige 15mm.

 

Regelen er at du kan bytte og herje som du vil så lenge du holder deg innforbi 15mm-grensen. Skal du ha noe på som går utover dette må du vise bilen for å få godkjent at det ikke subber inni, og få det skrevet inn i vognkortet. Logisk tankegang vil tilsi at bilprodusentene tar høyde for disse 15mm når bilen blir produsert, men samtidig at andre ting også vil passe avhengig av rulleomkrets, innpress, dekkbredde, osv.

 

Spacere er etter hva jeg vet, godkjent så lenge det følger med TûV-papirer på dem.

 

Men istedetfor å spørre her og få en masse tåkete svar frem og tilbake synes jeg du skal ta kontakt med din lokale Trafikkstasjon og få avklart det en gang for alle. Da slipper du å sitte med skjegget i postkassa "selv om Epifant sa det var sånn og sånn". Trafikkstasjonen har nemlig en god del mer myndighet og peilig enn det både jeg og resten her inne har :)

 

Og som jeg har sagt i en annen tråd også: Jeg kjøper ikke nye dekk til deg fordi infoen jeg har gitt ikke stemmer. Dersom Trafikkstasjonen gir deg feil informasjon har du derimot en sak. Valget burde være ganske enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt 100% sikker på hvordan man foretar selve styrkeberegningen, men jeg ser for meg en kraftig PC med avansert programvare og en 3D-scanner, der man bruker PC'en for å måle ut styrken i felgen sett i forhold til hvilken belastning den skal brukes til. Men hvem som kan gjøre dette her i Ishavsbyen vet jeg dessverre ikke. Du må nok antakeligvis sende prosjektet sør'ana for å få det gjort.

 

Med andre ord: Dette blir så dyrt at du kan kjøpe flere sett med nye felger istedet.

Fra hva jeg har hørt skal det ikke være så forferdelig dyrt. Jeg våger meg å gjette på en tusenlapp.

 

 

 

Regelen er at du kan bytte og herje som du vil så lenge du holder deg innforbi 15mm-grensen. Skal du ha noe på som går utover dette må du vise bilen for å få godkjent at det ikke subber inni, og få det skrevet inn i vognkortet.

Problemet med bytting av innpress er også i høy grad relatert til feilbelastning av hjullagre, slik at man mister hjula av bilen i tide og utide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du dreier ned felgen, så vil du jo iallefall aldri i livet få en godkjent felg.

Samme hvem som beregner og modder felgen din, så kommer jo produsenten til å blånekte den dagen det eventuelt skulle skje noe.

Å tror ikke det er så veldig mye å hente der før du svekker felgen betraktelig.

Er jo ikke så mye gods rundt bolthullene.. kjipt å rive av en felg midt i en sving å da.

Sats heller på å valse hjulbuene maks sier nå jeg.

Eller selg de felgene du har å kjøp noen med mindre innpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du er dekkforhandler? Kjøretøyforskriften, som lest hos lovdata.no sier noe helt annet. Den sier at man ikke man forandre sporvidden mere enn 7,5 mm per side, altså, har bilen 49 mm innpress originalt kan man ikke gå lavere enn 41,5 hvis en skal ha det godkjent uten noe ekstra dokumentasjon hos BilTvilSvinet. Det er dekkets rulleomkrets som ikke kan forandres mere enn +- 5%.

 

Legger er ikke 110% på alle disse reglene, men det er som oftest ikke bare en regel som spiller inn om gangen.

 

Det er riktig det du skriver her, men så kommer det inn en annen regel angående felgbredden også. Så den ene regelen setter en stopper for den andre.

 

 

Når det gjelder spacere er det ulovlig i Norge uansett tuv-papirer eller ikke.

Det er ett unntak av ett par bilmodeller som kan benytte en spacer på max 2 eller 3 mm.

 

Alle de bilene du ser rundt omkring med veldig feite hjul og senkesett er IKKE godkjente.

Det er en regel som sier at du skal kunne dra handa mellom dekket og hjulbuen. Det er ikke så mange av de bilene det er mulig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår