Gå til innhold

Hjelp... Bilen vil ikke røre seg når jeg setter'n i gir.

Ranger emnet


Paest

Anbefalte innlegg

Heisann! Trenger litt hjelp her. Diskusjoner med verksted + feil på bilen..

Skulle over til Sverige på harrytur nå nettopp, men måtte avbryte turen etter ulyder fra ene hjulet og vibrasjoner som holdt på å kaste meg av veien...

Bilen var på verksted for å bytte venstre bakre bæreamsforing, og etter det har jeg hatt ulyder fra rundt venstre framhjul når jeg har tatt krappe svinger mot venstre, en skikkelig grov skrapelyd.

Bytta til vinterdekk for noen dager siden, og hjula har virka balanserte og fine fram til turen i dag. Kjente noe jævli til sleng i rattet, så stoppa og kjente etter at alle muttre var stramme, og det var de.

Kjørte videre, og når jeg kom over 80km/t kom vibrasjonene igjen, men værre enn før. Det vibrerte så rattet gikk fra "klokka ti til to" og jeg klarte såvidt å holde igjen for å kontrollere bilen til ei lomme på veien. Vibrasjonene, eller slengen som det da hadde blitt var der hele veien til jeg stoppa altså, den ga seg ikke når jeg bremsa ned heller. Når jeg starte opp bilen igjen var den finfin, så jeg fikk kjørt hjem.

Parkerte hjemme, gikk inn og tok meg en pris snus og satte nesa ut for å kjøre til verkstedet, høre hva faen de har gjort med bilen for å få fram disse ulydene. Rygga ut, og satte i gir. Men nei, da kom samme skrapelyd som ved svinging, men nå når jeg satte bilen i gir. Og bilen rørte seg ikke. Lyden kommer i alle gir, og selv om jeg ikke har særlig peil på bil, jeg hører det er noe alvorlig galt.

Tok opp et lite filmklipp av det, for å vise hvordan det er, åpne filmen i quicktime for å høre, tatt opp med mobil.

 

Ulyd i golfen min

Høyreklikk, lagre som.

 

Nå sitter jeg her og lurer på hva faen jeg skal gjøre, har ikke særlig peil på bil, og etter at jeg ringte bilverkstedet mener de ulyden kommer fra dårlig hjullager som de hadde "glemt" å notere på eu-kontrollen, men det andre vil de ikke si noe om før de får sett på bilen. Trodde det kunne være en drivknute.

 

Hvilke rettigheter har jeg, hva skal jeg gjøre, hva kan jeg forvente å betale, hjelp?

 

Ingen svar er for dumme, setter pris på all hjelp og svar... :thanks

[ ]-94 Mazda Miata 1.8l turbo

[x]-87 Golf GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme skjedde meg også.. hadde akkurat bytta dempere bak.. så skulle jeg ut å kjøre etter monteringa.. alt funka bra i ca 10 min før det kom en skrikende lyd.. hørtes ut som jeg kjørte i 150 kmt i svinga, selv om jeg bare kjørte i 30:D hehe... jeg blei bare forbanna å kjørte hjem.. på veien hjem hadde jeg flaks.. var drit forbanna så kjørte rimelig gris hjemover.. men stoppa i et lyskryss.. like etter jeg hadde kjørt i gang i det lys krysset knela hele bilen min.. bakre travers og drivaksel var knekt tvert av! :D men nok om det.. det sitter en vibrasjons demper på driv akslen.. hvis den har løsna fra drivakslen så kjenner du det ganske godt i rattet.. (gjorde jeg hvertfall) kan føre til at akselen knekker.. sjekk det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei... tjo.. tja.... sett om drivakslingen din fortsatt henger sammen?

kan være at du har tatt livet av den eller diffen i girkassa (normalt problem)

Sjekk litt rundt dette.. lager det noen lyder hvis du setter den i 1 gir og gir på?

 

samme lyd i alle gir... :/

[ ]-94 Mazda Miata 1.8l turbo

[x]-87 Golf GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres mest ut som de har glemt å stramme på indre drivledd på akslene inn mot kassa... da begynner det med vibrasjon, og ender med mye bråk og total driftsstopp... siden det er differensial i kassa, er det nok at ett drivledd hopper av for at det skal bli full stopp..i tilfelle er det en garantisak uten tvil..

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres mest ut som de har glemt å stramme på indre drivledd på akslene inn mot kassa... da begynner det med vibrasjon, og ender med mye bråk og total driftsstopp... siden det er differensial i kassa, er det nok at ett drivledd hopper av for at det skal bli full stopp..i tilfelle er det en garantisak uten tvil..

 

 

så for å bytte den bakre bærearmsforinga foran så må man borti det faenskapet som kan ha skjært seg her? Regner med dette ikke blir fiksa uten at jeg bjeffer og herjer om at de har ødelagt bilen min, men siden jeg har så lite peil er det liksom vanskelig å være påståelig og argumentere. :|

[ ]-94 Mazda Miata 1.8l turbo

[x]-87 Golf GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme skjedde med en kompis etter å ha vært oppå en fortauskant.

Indre drivknuta hans kom ut i 1000 biter da vi skrudde av :)

Så, ville sjekka drivknutene først iallfall...

 

Begynte å riste no sinnsykt, så "døde" den med en gang...

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært ute for det samme opptil flere ganger.....setter en knapp på indre drivknute som det har blitt nevnt et par ganger her...;)

90mod:Golf Syncro TD (bruksbil)

83mod:Einser Golf 1,1 (prosjekt)

x85mod:Golf 1,6 ombygd til GTI 8V-deretter 16V

x 84mod:Golf GTI 8V (solgt)

x 84mod:Golf GTI 8V (ribbet og blitt spiker)

x 86mod:Golf 1,6 (ribbet og blitt spiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så for å bytte den bakre bærearmsforinga foran så må man borti det faenskapet som kan ha skjært seg her? Regner med dette ikke blir fiksa uten at jeg bjeffer og herjer om at de har ødelagt bilen min, men siden jeg har så lite peil er det liksom vanskelig å være påståelig og argumentere. :|

er ikke nødvendig å av med denne nei, men en litt udreven mekaniker kan fort ha skrudd ut akselen for å komme lettere til.. bare se på det området der akselene dine som kommer fra hjula går inn på girkassa.. der vil du mest sannsynligvis se at den ene akselen er løs og ikke henger på flensen mot kassa..

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kjappe tilbakemeldinger! Skal høre med NAF i morgen om hva de tror, så evt få de til å ta en titt på den, si hva som er galt. Om de mener hva som har skjedd har noe med tidligere service å gjøre så har jeg ihvertfall noe å slenge i bordet når jeg stikker på verkstedet. :/

Typisk min flaks.

[ ]-94 Mazda Miata 1.8l turbo

[x]-87 Golf GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nok indre (om det ikke var ytre, husker ikke helt sånn i farta) drivledd som hadde tatt kvelden ja.

Pris for å fikse herligheten; 2500. Overslag altså.

Man merker ikke hvor avhengig man har blitt av bil før man står der med skjegget i postkassa, drivleddet i 1000 biter og banner over hva som kan være galt.

 

Var et trist syn å se golfen bak meg når jeg taua'n på verkstedet, men blir da bra nå igjen.

 

Håper bare på litt snø nå, så er det sidelengs i svingene igjen! :cab

[ ]-94 Mazda Miata 1.8l turbo

[x]-87 Golf GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår