Gå til innhold

Hva er best? Kjøpe ferdig bygd bil, eller bygge selv??

Ranger emnet


Asim

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

og noen liker begge deler

OT: bra det ikke bare er jeg som er våken :D

Halve morroa med bil er å skru selv syntes nå jeg, har hatt endel biler, og di har ALDRI vært på verksted ellerno i den duren!!

Ferdig bil hadde jeg ikke turt å kjøpe med mindre jeg visste hvem som hadde hatt den, åssen den er brukt og om den er bygd skikkelig, men ville nok fort finni noe med den som ikke er bra nok for meg hellothere

Mvh

Marius

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv, kommer aldri til å kjøpe ferdigbygd, men det betyr ikke at jeg ikke syns noe om det.

Som sagt tidligere, noen liker bygging, noen liker kjøring. Også har vi en gruppe som liker begge selvfølgelig. Jeg tilhører den siste, men syns allikevel ikke det

er "dumt" og kjøpe ferdig, sier heller aldri noe nedlatende om de.

Ferdig er vel og bra det, for de som vil ha en versting, og kanskje ikke har lyst, eller tid

til å bygge noe som helst.

Selvbygd er velbygd, og iløpet av den prosessen lærer man veldig mye, og

får ting akkurat som man vil selv.

 

Folk får gå etter hjertet sitt, og gjøre som de vil. Hva andre sier om det,

bør være dem helt likegyldig. Så lenge man er fornøyd selv, er det iallfall meg

helt likegyldig hva andre tror og mener.

 

mvh

ibanez

mvh

Daniel Nilsen \ Danieln

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syntes blir for dumt er folk sommer kommer på første siden av bil blader og ikke har bygd biler selv! de har sotti bort bilen til noen andre for å få den bygd om, også får de all cred!

 

Jeg mener da att det heller skulle vært dem som bygde bilen som fokusen skulle vært rettet mot:)

 

Mener ikke noe vondt om folk som kjøper ferdig bygde biler, men jeg syntes det er litt drøyt og ta cred`n til de som virkelig bygde bilen;)

 

mvh

Joachim

http://www.turbo-kid.com

'94 Mazda RX-7 FD R-2 LHD USDM

'93 Mazda RX-7 FD RHD N/A JDM

'93 Mazda RX-7 FD LHD Touring USDM-Solgt-

'82 Toyota StarletR.I.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo definitivt billigere å kjøpe en ferdigbygget bil enn å bygge selv, hvis jeg noen gang skal ha noe custom-greier vil jeg helst ha ferdigbygget, gidder ikke/kan ikke gjøre det selv. kan heller bruke alle de 1000 timene det tar å bygge bil, på å jobbe isteden, og dermed få rå til en enda råere bil:)

"cred" er noe jeg gir blanke i, har alltid gjort, og kommer alltid til å gjøre. kul bil er tingen!

 

mvh oddi

 

Støttes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen fasitsvar på dette.

Noen har ikke mulighet for å mekke noe særlig på bil (gjerne om du bor i sentrum av en storby).

 

Noen har ingen kjennskaper med garasje og verktøy..

 

så har du de i andre enden, som har mekanisk jobb/yrke.

 

alt her må veies mot hverandre.

uansett, er det mye billigere å kjøpe ferdig bygget bil, enn å bygge selv.

vider, er det alle de tusen timene, som nevnes tidligere i denne threaden.

 

forøvrig, vil du like bilen bedre, på godt og vondt, om du bygger selv.

det kan også være du liker den enda mindre, om den ikke lever opp til dine forventninger, slik at du plutselig er den som selger en ferdigbygget bil..

 

man må tenke..

 

husk:

* hvorfor bygge den bilen? finnes det alternativer som er bedre/billigere?

* blir bygget godkjent?

* har du mulighet til å få det fullført, om du plutselig ender opp med mer trøbbel enn du regnet med?

* hva skjer om prosjektet tar 2-3x så lang tid som du planlegger?

 

etc.. det er ting du må tenke på her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt som Joastarlet sier, hva om en kjøper en bil standar og betaler andre for å gjøre mods? Jeg skal selv kjøpe bil som jeg har planer om å bruke MYE penger på men selv så sliter jeg med å få tiden til å strekke til med det jeg driver med. Derfor er min plan å levere bilen til de personen jeg føler kan utføre den jobben jeg vil ha gjort på best mulig måte. Er det akkuratt det samme som å kjøpe en ferdig bil? Om jeg kjøper meg en JZX100 eller FD3S så har jeg nok ikke kunnskap selv til å porte/flowe/trimme etter ønske. Skal jeg da la være fordi jeg ikke kan dette selv? Eller er det greit nok om jeg f.eks bytter panseret, lykter og fjærer selv? har jeg da bygget bilen selv om alt glassfiberen på bilen har jeg betalt andre for å ordne for meg?

"Camry Turbo"

Why try to fit in when you where born to stand out?

 

Sandnes & Stavanger Gatebilklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt som Joastarlet sier, hva om en kjøper en bil standar og betaler andre for å gjøre mods? Jeg skal selv kjøpe bil som jeg har planer om å bruke MYE penger på men selv så sliter jeg med å få tiden til å strekke til med det jeg driver med. Derfor er min plan å levere bilen til de personen jeg føler kan utføre den jobben jeg vil ha gjort på best mulig måte. Er det akkuratt det samme som å kjøpe en ferdig bil? Om jeg kjøper meg en JZX100 eller FD3S så har jeg nok ikke kunnskap selv til å porte/flowe/trimme etter ønske. Skal jeg da la være fordi jeg ikke kan dette selv? Eller er det greit nok om jeg f.eks bytter panseret, lykter og fjærer selv? har jeg da bygget bilen selv om alt glassfiberen på bilen har jeg betalt andre for å ordne for meg?

 

 

Spørs jo hva du legger i å bygge bil. De færreste av oss klarer styling, bilstereo og motor osv. Jeg vil se på en bil bygget av deg hvis du har valgt alle delene som brukes, selv om du f.eks. ikke satte opp bilstereoen selv :)

 

Men på den andre siden bør jo en som har mekket absolutt alt på en fet bil få litt mer cred's for den ;) Da viser vedkommende at den personen har skills.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Må bare bumpe denne tråden... det fortsetter å renne inn "superværsting" biler fra det store utland som skal prestere mer enn effekt enn Apollo13 og være penere å se på enn Jenna Jameson.....

 

Bygge selv eller kjøpe ferdigbygget??

 

Og er alle disse superduper mega gt-ss supertouring twinturbo bilene "all that and a bag of chips" ???

 

Asim...:popcorn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du vise bilen mye frem og skryte hemningsløstav den.. så er det da bare fjollete å ikke ha bygget den selv..

hvis du bare skal kjøre og bruke opp bilen så er det igrunnen det samme for min del hvem som har laget den, bare den funker..

problemet er jo at ferdig bygde biler som regel er ferdig brukt også... noe å tenke på..

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fan av å bygge selv... mest fordi jeg henger finga i sære ting som jeg aldri hadde fått kjøpt noe annet sted alikevel. Og jeg liker utfordringen...

 

Og,kjøper man seg en bil,så bør man nevne at man ikke har bygget selv... ellers virker man enda teitere hvis man hevder man har bygget selv,men når man spørres om detaljer på bilen så trekker man på skuldrene og sier "Aner ikke"... Har man bygget selv VET man.

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å "bygge" selv.

Jeg har ikke den helt store kompetansen, det er heller ikke avanserte ting jeg prøver meg på. Men det er en tilfredstillende følelse å se på bilen og tenke:

"Dette har jeg gjort."

 

Halve gleden med bil er å bytte deler, gjøre seg erfaringer og lære nye ting.

 

Men for all del, folk skal få lov til å kjøpe ferdigbygga biler hvis de ønsker det. Jeg kan godt gjøre det selv også, men da må det bli i form av Alpina. :pray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke akkurat den store tekniske innsikten, så mye mekking blir det akkurat ikke på meg, men jeg har lyst å begynne på bilen, sette den i en garasje og ha en bruksbil, til jeg får den ferdig, selv om det skulle ta 5 år +- :p

 

men, hvis jeg da har en kompis så gjør arbeid med motoren, får mye hjelp og slikt, vil det si at jeg ikke har bygget den selv?

 

Må man gjøre ALT selv, for at det skal være selv gjort?

jeg bestemmer hva som blir gjort, men min kunnskap er liten, så jeg kan ikke gjøre mye selv med den, er det da på lik linje med å kjøpe en ferdig bil?

 

(planlegger å lære lakkering, og retting av bulker og slikt, så jeg ihvertfall kan ta det kosmetiske...)

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjøpe en ferdig stylet bil og bygge videre? Ingen smak er lik. Så hvorfor ikke kjøpe en bil som er stylet og gi den litt personlig preg.

 

Men lurer på det samme som Cuba her. Sierran min har jeg brukt over 3 år på og har aldri vrid om nøkelen på den. Jeg har ikke sveiset selv eller lakert selv. Jeg har også hatt STOR hjelp til motor bygging og trenger mere hjelp. Men jeg har da bestemt hva og hvordan det skal bli hele veien fra bilen sto som ett rustent skall uten motor til ett rust fritt lakka skal med motor snart ferdig. Vil det da si jeg har bygget en bil selv eller eller vil dere si jeg ikke har gjort det siden jeg har hatt folk til å hjelpe meg?

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjøpe en ferdig stylet bil og bygge videre? Ingen smak er lik. Så hvorfor ikke kjøpe en bil som er stylet og gi den litt personlig preg.

 

Men lurer på det samme som Cuba her. Sierran min har jeg brukt over 3 år på og har aldri vrid om nøkelen på den. Jeg har ikke sveiset selv eller lakert selv. Jeg har også hatt STOR hjelp til motor bygging og trenger mere hjelp. Men jeg har da bestemt hva og hvordan det skal bli hele veien fra bilen sto som ett rustent skall uten motor til ett rust fritt lakka skal med motor snart ferdig. Vil det da si jeg har bygget en bil selv eller eller vil dere si jeg ikke har gjort det siden jeg har hatt folk til å hjelpe meg?

du har kun fått hjelp av fagkyndige personer på felt du ikke har kunnskaper nok om.

men du former bilen i den rettningen du vil ha selv.

det er cred..

 

for min egen del er det mye mer morro og bygge selv, da vet du alt om bilen, og om noe går galt så vet man som regel hvorfor.

 

et prosjekt bør også ikke ha noe "ferdig" dato. for det endre ofte opp som litt stress med enkelte ting.

 

greit at folk kjøper ferdig biler, men at de tar all "credden" er jeg ikke fan av.

 

men folk ( som for eks sugekopp ) som kjøper en bil med heftige deler og bygger vidrer på det, de fortjener cred for å bygge en skikkelig god bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår