Leon Skrevet September 23, 2005 Rapporter Share Skrevet September 23, 2005 Bil 740 GL med b230a. det har oppstått et lite problem, plutselig har motoren begynt å stoppe i bratt nedoverbakke (det har til nå kun skjedd når den har vært kald). Bor på en topp så mine kjøreturer starter alltid i bratt nedoverbakke (1km). Det som skjer er at motoren plutselig dauer ut. varsellampen for batteri lyser, men det er vel normalt når motor dauer i fart? Etter at den har dauet ut, har det til nå bare vært til å vri om nøkkelen og motoren starter igjen med en gang, for så gjerne å daue ut et par ganger til før jeg er nede på flaten igjen. har dette noe med bensinpumpe eller noe annet elektrisk å gjøre? Det har begynt å dukke opp noen elektriske småfeil (lys) på bilen ellers. Det er "irr" på ene batteripolen. når bilen står på tomgang hender det av og til at varsellampene som lyser (håndbrekk og gåent lys) blinker svakt, akkurat som om det er "dårlig kontakt" noe sted. Har det noe med gasseren å gjøre? flottørnivå, nedoverbakke osv? Takker for tips! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baron Skrevet September 24, 2005 Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 Bil 740 GL med b230a. det har oppstått et lite problem, plutselig har motoren begynt å stoppe i bratt nedoverbakke (det har til nå kun skjedd når den har vært kald). Bor på en topp så mine kjøreturer starter alltid i bratt nedoverbakke (1km). Det som skjer er at motoren plutselig dauer ut. varsellampen for batteri lyser, men det er vel normalt når motor dauer i fart? Etter at den har dauet ut, har det til nå bare vært til å vri om nøkkelen og motoren starter igjen med en gang, for så gjerne å daue ut et par ganger til før jeg er nede på flaten igjen. har dette noe med bensinpumpe eller noe annet elektrisk å gjøre? Det har begynt å dukke opp noen elektriske småfeil (lys) på bilen ellers. Det er "irr" på ene batteripolen. når bilen står på tomgang hender det av og til at varsellampene som lyser (håndbrekk og gåent lys) blinker svakt, akkurat som om det er "dårlig kontakt" noe sted. Har det noe med gasseren å gjøre? flottørnivå, nedoverbakke osv? Takker for tips! Dette er en teori bare, men på pumpa som sitter inni tanken, der er det en membran som suger bensinen fra bunn av tanken, hvis du prøver å ha full tank på bilen når du starter på din tur nedover bakken. hvis den da ike stopper, så kan det være den membrenen som er ødelagt, og greier ikke suge opp bensinen pga den bratte bakken. Prøv med full tank. som sagt er dette en teori som kan være en logisk forklaring. Good luck Siter Det er kjedelig og vite alt, men ikke vite hvorfor!!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet September 24, 2005 Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 tja, skal ladelampen lyse hvis motoren snurrer selv om den ikkje går? altså at den dauer, men bilen står i gir og e i fart.. tar du inn clutchen når den dauer? flaks at det skjer når du skal ned bakken, og ikkje opp igjen då ;) Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leon Skrevet September 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 tja, skal ladelampen lyse hvis motoren snurrer selv om den ikkje går? altså at den dauer, men bilen står i gir og e i fart.. tar du inn clutchen når den dauer? flaks at det skjer når du skal ned bakken, og ikkje opp igjen då ;) Flaks at det skjer i nedoverbakke ja! vet ikke om det er normalt at ladelampen lyser når den dauer i fart (de andre lampene lyser først når clutchen trøs inn).. noen som vet? Er redd for at det skal være noe "usynlig" elektrisk feil, og at den en vakker dag, selvfølfelig når det passer som minst, ikke vil starte igjen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvosix Skrevet September 24, 2005 Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 Flaks at det skjer i nedoverbakke ja! vet ikke om det er normalt at ladelampen lyser når den dauer i fart (de andre lampene lyser først når clutchen trøs inn).. noen som vet? Er redd for at det skal være noe "usynlig" elektrisk feil, og at den en vakker dag, selvfølfelig når det passer som minst, ikke vil starte igjen... STopper den i den ene nedoverbakken eller i alle nedoverbakker? Tror ikke det at den stopper har noe med ladinga å gjøre....viss det da ikke er slik at du får elektrisk feil på grunn av at du kjører i en nedoverbakke. Jeg ville tro du skulle sjekke membranen i forgasseren er d ikke forgasser må du sjekke tanken og bensinsystemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leon Skrevet September 24, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 24, 2005 STopper den i den ene nedoverbakken eller i alle nedoverbakker? Tror ikke det at den stopper har noe med ladinga å gjøre....viss det da ikke er slik at du får elektrisk feil på grunn av at du kjører i en nedoverbakke. Jeg ville tro du skulle sjekke membranen i forgasseren er d ikke forgasser må du sjekke tanken og bensinsystemet. Det har til nå kun skjedd i denne ene bakken, som er rimelig bratt og svingete. motoren har vært kald de gangene det har skjedd. Jeg er som sagt litt engstelig for at det er noe elektrisk som har gått åt skogen. hvis det er noe med gasseren e.l. ville det ikke da normalt være litt verre å få start igjen? Den har (til nå) startet igjen med en gang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WorteX Skrevet September 25, 2005 Rapporter Share Skrevet September 25, 2005 Dette er en teori bare, men på pumpa som sitter inni tanken, der er det en membran som suger bensinen fra bunn av tanken, hvis du prøver å ha full tank på bilen når du starter på din tur nedover bakken. hvis den da ike stopper, så kan det være den membrenen som er ødelagt, og greier ikke suge opp bensinen pga den bratte bakken.Prøv med full tank. som sagt er dette en teori som kan være en logisk forklaring. Er ikke pumpe i tanken på dn bilen. 230A motoren er gassermotor med mekanisk pumpe på balanse-akselen på motoren. Siter *Bakhjulstrekk 4 Life* O1985 Volvo 740 Turbo (rullende prosjekt) x1986 Volvo 740GL (solgt) x1986 Volvo 240GL (Solgt) x1998 Honda sfx (Solgt) x1984 Opel Rekord 1.8s (Solgt) x1977 Volvo 244L (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet September 25, 2005 Rapporter Share Skrevet September 25, 2005 Er ikke pumpe i tanken på dn bilen. 230A motoren er gassermotor med mekanisk pumpe på balanse-akselen på motoren. Er pumpe i tanken på ALLE! Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
WorteX Skrevet September 25, 2005 Rapporter Share Skrevet September 25, 2005 Er pumpe i tanken på ALLE! Eeeeh..... tror nok du tar feil der... kom å prøv å finn en pumpe i tanken min :hammer det skjærer seg :drive2 Siter *Bakhjulstrekk 4 Life* O1985 Volvo 740 Turbo (rullende prosjekt) x1986 Volvo 740GL (solgt) x1986 Volvo 240GL (Solgt) x1998 Honda sfx (Solgt) x1984 Opel Rekord 1.8s (Solgt) x1977 Volvo 244L (Solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet September 25, 2005 Rapporter Share Skrevet September 25, 2005 hehe.. nei forgasserbilene har ikke matepumpe i tanken. at motoren dauer i gir (dvs. tenning pos. II og motoren roterer på gir da skal ikke ladelampen lyse sålenge den har startet skikkelig og fått noen omdreininger til å få i gang ladingen)) har du olje på forgasseren din? prøv også å varmkjør motoren på tomgang før du reiser hjemmefra da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet September 25, 2005 Rapporter Share Skrevet September 25, 2005 Er pumpe i tanken på ALLE! sorry.. der tar du dersverre feil... på forgasser motorene til volvo er det en membranpumpe på motoren *under innsuget* det er pumper i tanken og under bilen på innsprutmotorer... har man pumpe bør det være RETUR, hvis det er pumpe og ikke retur kan det lett bli bensintrykk i gasseren, som kan forårsake lekkasje.... men back to topic.. hvordan er bilen å kjøre på slett mark?? jeg tror det er membran i bensinpumpa *defekt* eller at det kan være kondens eller skitt i tanken... fyll en slump kondensfjærner... å se om den går bedre.. du ser ikke noe lekkasje noen steder? underbilen, tanken, motorrom???? Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvosix Skrevet September 25, 2005 Rapporter Share Skrevet September 25, 2005 Det har til nå kun skjedd i denne ene bakken, som er rimelig bratt og svingete. motoren har vært kald de gangene det har skjedd. Jeg er som sagt litt engstelig for at det er noe elektrisk som har gått åt skogen. hvis det er noe med gasseren e.l. ville det ikke da normalt være litt verre å få start igjen? Den har (til nå) startet igjen med en gang. Tviler på at det er elektrisk, har du kontrollert CO? Elektriskefeil kommer og går uansett hvilken bakke du er i og temperatur på motoren (oftest). Ganske sikker på at du må lete etter mekaniskefeil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet September 25, 2005 Rapporter Share Skrevet September 25, 2005 er nok en mekanisk feil, ja... er det bensin tilførsel og go gnist på pluggen i så skal en VOLVO motor starte :afro :???: Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leon Skrevet September 25, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 25, 2005 Takk for innspill.. Bilen funker fint på slett mark. har lett etter lekkasjer, ikke funnet noen. skal være olje på gasseren (motorolje, på volvo sa de at det var det de anbefalte, "det gir noen ekstra gamp"...men men..) CO er sikkert noe høy. Men bilen starter på flekken etter den har stoppet. synes det er rart hvis det hele skyldes kondens eller dritt i tanken? Og har noen en mening om hvorfor batterilampen lyser når den dauer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet September 25, 2005 Rapporter Share Skrevet September 25, 2005 Takk for innspill.. Men bilen starter på flekken etter den har stoppet. synes det er rart hvis det hele skyldes kondens eller dritt i tanken? Og har noen en mening om hvorfor batterilampen lyser når den dauer? har du sjekket børstene til regulatoren som sitter på dynamoen? det kan være skitt på kontakten til regulatoren som gjør du får dårlig ladding.. ellers ville jeg prøvd å nappet pluggledningen av en plugg deretter sku på nøkkelen, slik at motoren går noen runder, å skru opp pluggen å sjekk om den er våt pga bensin *sjekk at ledningene sitter fast på ALLE pluggene + sjekk skruen som sitter mellom pluggen og pluggledningen* ;) når du har ute pluggene ser man også tilstanden på pluggen (om det er wtf? eller helpme ) hehe... så dersom bilen får bensin så må du sjekke luft (tett luftfilter?) og gnist på pluggen, kan evt sjekke fordelerlokk/roter etter sprekker, irr, sot ol. og se om pluggledningene er defekte? håper du finner feilen;) :spider Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.