Gå til innhold

Cummins 5.9 24v TDi

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg sitter å undrer på en ting, trenger en diesel rekke 6 nødvengivis å være tyngre enn en v8 når de har samme volum da?

 

Jeg mener, hvist begge to er i aluminium.........

 

alu er ikke alu! alltid sammen med en annen legering. en dieselmotor er mye mye mye mere solid enn bensinmotor da blokka skal tåle helt annen kompresjon.

fly without wings

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må og må.

Diseler er vel alltid tyngere enn lignende bensinmotorer.

 

Har alltid trodd det var pga mere gods fordi dieselmotorene har så høy komp?

 

Kanskje andre ting som øker vekten også? Hva med vakuum til servobremser? Hentes vel ikke fra dieselpumpa? I så fall må den ha en egen vakuum pumpe, som også veier ekstra.

Eller detaljer som gløding? Men det er kanskje bare ekstra batterikapasitet som er ekstra vekt?

Men en dieselmotor må sikkert ha større startmotor og kraftigere startkrans pga høy komp.

Høy komp krever i tillegg tyngere svinghjul.

 

Osv osv...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at jeg ikke skulle gå så mye innpå hva aluminium er og hvilke legeringer man får men det er som du sier. Det finnes mange legeringer og typer, selfølgelig er en diesel motor mere "tungbygd" enn en bensin motor.

Den må jo tåle større påkjenninger når det gjelder kompresjon osv.

 

Men uansett kan jeg ikke tro at den er tyngre enn en gammel 427 motor med støpjerns blokk og topper :)

 

Noen som vet hvor mye en slik 427 motor veier foresten?

 

Rundt 200kg?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter å undrer på en ting, trenger en diesel rekke 6 nødvengivis å være tyngre enn en v8 når de har samme volum da?

 

Jeg mener, hvist begge to er i aluminium.........

 

Det er ikke noen direkte sammenheng volum og vekt på motorer, og en rekke 6 behøver ikke å være tyngre enn en V8 med samme volum.

 

Men når rekke 6'eren er en dieselmotor konstruert for bruk i tunge kraftige nyttekjøretøyer av et firma (Cummings), som tradisjonelt lager motorer for anleggsmaskiner blir resultatet en motor som er tyngre enn en bensinmotorer som er konstruert for personbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen direkte sammenheng volum og vekt på motorer, og en rekke 6 behøver ikke å være tyngre enn en V8 med samme volum.

 

Men når rekke 6'eren er en dieselmotor konstruert for bruk i tunge kraftige nyttekjøretøyer av et firma (Cummings), som tradisjonelt lager motorer for anleggsmaskiner blir resultatet en motor som er tyngre enn en bensinmotorer som er konstruert for personbiler.

 

Er klar over det :)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde det vert like gøy da?

 

I mine øyne, ikke i det hele tatt.

 

Putt den i en sportsbil å kjør fletta av bensin bilene ;)

 

Det er rett å slett usannsynlig at det ville skjedd.. Hvertfall om noen hadde lagt den samme arbeidsmengden dette vil medføre i å modifisere bensinmotoren som satt der orginalt.. Hadde sikkert ikke trengt å gjort noe. Da ville den sure diesel bilen sett ut som en vits.

 

Det trur jeg du vet.

 

NEW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rett å slett usannsynlig at det ville skjedd.. Hvertfall om noen hadde lagt den samme arbeidsmengden dette vil medføre i å modifisere bensinmotoren som satt der orginalt.. Hadde sikkert ikke trengt å gjort noe. Da ville den sure diesel bilen sett ut som en vits.

 

Det trur jeg du vet.

 

NEW

Altså jeg har sagt hva jeg mener om den saken.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det er endel i det.

 

"Most bang for the bucks" snakker man om i hotrod verdenen. Det vil si: Hva gjør at bilen din blir kjappest for minst mulig penger og arbeid?

 

Og så har vi jo tradisjonalistene, selvsagt. De som legger masse arbeid i en Flat Head Ford V8 og kanskje oppnår nesten like mye som en eksostrimmet Chevrolet Small block motor.

Men de gjør det jo på grunn av lyd, stil og følelse.

 

Hvis en trimmet dieselmotor ikke oppfattes å ha hverken "most bang for the bucks" eller det mer udefinerbare greiene, har den ingenting å gjøre i en trimmet bil.

 

En av de mer kjente hotrods i USA på slutten av nittitallet var bygget med en Lexus V8. Den var tøff. Den var sikkert også dyrere å bygge enn med et mer tradisjonelt motorvalg, men rodden var svært stilig, lyden var sikkert fin, og den gikk sikkert temmelig bra.

Det ser jeg på som et vellykket eksempel på utradisjonelt motorvalg i en rod.

 

BMW M3/M5 V-åttere synest jeg er råe motorer De hadde vært tøffe å bruke i en rod. Problemeter at de er alrfor brede, siden BMW har 90 grader mellom sylindrene, mens alle de ameriaknske V-åtterne er 60 grader.

 

Men en BMW M3 rekkesekser i en A-Ford hadde gått noe helt for j.....!!

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det er endel i det.

 

"Most bang for the bucks" snakker man om i hotrod verdenen. Det vil si: Hva gjør at bilen din blir kjappest for minst mulig penger og arbeid?

 

Og så har vi jo tradisjonalistene, selvsagt. De som legger masse arbeid i en Flat Head Ford V8 og kanskje oppnår nesten like mye som en eksostrimmet Chevrolet Small block motor.

Men de gjør det jo på grunn av lyd, stil og følelse.

 

Hvis en trimmet dieselmotor ikke oppfattes å ha hverken "most bang for the bucks" eller det mer udefinerbare greiene, har den ingenting å gjøre i en trimmet bil.

 

En av de mer kjente hotrods i USA på slutten av nittitallet var bygget med en Lexus V8. Den var tøff. Den var sikkert også dyrere å bygge enn med et mer tradisjonelt motorvalg, men rodden var svært stilig, lyden var sikkert fin, og den gikk sikkert temmelig bra.

Det ser jeg på som et vellykket eksempel på utradisjonelt motorvalg i en rod.

 

BMW M3/M5 V-åttere synest jeg er råe motorer De hadde vært tøffe å bruke i en rod. Problemeter at de er alrfor brede, siden BMW har 90 grader mellom sylindrene, mens alle de ameriaknske V-åtterne er 60 grader.

 

Men en BMW M3 rekkesekser i en A-Ford hadde gått noe helt for j.....!!

 

Var det ikke en blå en som ble bygd i sverige å da, en med audi motor og 4wd?

 

Uansett må jeg bare si at Boyds Smoothster er en av de fineste roddene jeg har sett :)

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår