Gå til innhold

Uoriginal eksospotte - Biltilsynets maktmisbruk.

Ranger emnet


TurboKnut

Anbefalte innlegg

er faktiskt ikke biltilsynets oppgave å støymåle under slike forrhold, selv om det er sinnsykt tåpelig, med tanke på at de har utstyret stående!

 

og det med papirer..myye av biltilbehør har jo Tüv-godkjenning som eneste dokumentasjon(!) og det er jo tyskt, og ALLE vet at "i tyskland snakker de tysk", er jo ikke snakk om å finne noe tyskt som kommer med f.eks. engelsk skrevne dokumentasjon! så der har ikke biltilsynet noe de skal ha sagt, om de prøver seg på det!

 

men det gikk jo bra til slutt, og det var jo bra..men jævlig merkelig at han skulle henge seg opp i noe slikt! når det var ei tilnærmet orginal, heller litt kjedeligere potte som stod på! som du sa er det forståelig at han kunne hengt seg opp i ei diger 5"!

 

menmen..håper du ikke treffer på han noe mer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor skal de være så kranglete.

 

Den forrige volvoen min 244 GL 79 mod. skulle godkjenne senking og ha EU-kontoll.. Det var monter Simson sport annlegg på den.

 

EU-kontroll 3 stk. 1 feil "GODKJENNT"

 

Senkesett 40mm fra eiker "TUV" så at nummer på fjærer stemt med i papiren "GODKJENNT" han spurte om han kunne ta en kopi av TUV papirene OK sa jeg.

 

Men så ser på eksosanlegger og sier "jeg syner det bråker litt og om det var originalt" Jeg svarte at det var originalt fra Autoparts "CDcardic"

da var det "GODKJENNT"

 

Så på spurt han om motoren var bytte siden han mente at luftfiltret ikke står der jeg hadde det på en 79 model, han ropte på en annen kontrollør som kjørte 240 :) og spurte om dette var en org. motor på denne modellen, noe han andre bekreft at det var og da den "GODKJENNT"

 

Skilt beholdt med meldning: God tur hjem, husk å kjør pent.

 

 

 

En anne ting pappa har en bok som han fikk i forbidelse med om bygging av en caravelle til camping bil. I den bok står det noe som dette.

 

Sjekk med ditt biltilsyn hva de praktiser, siden de tolker loven forskjelig. :mad:

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

da jeg skulle import godkjenne min 1975 modell bimmer, så fikk jeg også feil på for mye støy, dette var i Drammen. Da spurte jeg om han kunne ta en støy test, det gjorde han umiddelbart utenfor biltilsynet midt på en stor plass som det står at man skal gjøre, husker ikke tallene nå, men vi ble enige om at den lå litt over, jeg dro hjem, monterte en potte til, dro tilbake en uke senere, da hørte han at bilen ikke støyet så mye, så fikk jeg den godkjent. I Drammen syns jeg det bare er hyggelige folk som gjør jobben sin. Du kan jo prøve der. Hjelper nok veldig om du bruker vanlig folkeskikk og :).

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke alltid samme meninger heller.

 

Jeg godkjente senkesett på en Jetta.

 

Først hadde jeg en 85 med 1,8.

Satte på Jamex 80mm med dempere og 7x15 felger.

 

Kjørte til biltilsynet viste tuv på senkesett, men ikke på felger.

Fikk alt godkjent uten spørsmål.

 

Det gikk to måneder så kjøpte jeg en 84 jetta med 1,6

Tok og satte over både felgene og senkesettet til den nye bilen.

 

Kjørte til biltilsynet, fikk samme kontrollør, men da var ikke ting så greit.

I tuv papirene stod det at det var godkjent for jetta II (84-92) med 1,6 og 1,8 motor. Altså godkjent på begge bilene.

 

Han hadde flere grunner til at det nå ikke var mulig å godkjenne det, noe jeg ikke husker helt i farten da det er 6 år siden.

Han krevde også tuv på felgene.

 

Jeg henviste til vognkortet på andre bilen som HAN hadde godkjent to måneder før. Det hjalp ingenting. Han nektet bare og godkjenne den.

Jeg presset han til å få en annen til å se på den, men da stod han og truet han andre til å heller ikke godkjenne den.

 

Det endte med at han hentet pengene jeg hadde betalt for kontrollen og tauet bilen min ut av hallen. Jeg nektet og kjøre den ut selv og hadde nøkkelen i lomma.

 

Jeg satte meg i bilen kjørte 3mil til neste stasjon. Opp på bukken, Godkjent.

Kjørte tilbake og konfronterte sjefen på første bt med dokumentasjonen.

Det var ikke første gsngen denne personen hadde fått klager og det viste seg at dette skulle bli prikken over i'en. Sjefen freste og ekskluderte hans ansatte fra verkstedet på timen. Mens jeg stod og så på. Jeg koste meg greit for å si det sånn.

 

Denne personen kommer vel heller aldri til å glemme meg.

Noe jeg fikk erfare da jeg blei stoppet i teknisk kontroll, nettopp av han for ca. ett år siden. Han sa ingenting, men det lyste gjengjeld i øynene hans.

 

Jeg kjørte en LAV bil med breie felger.

Hadde nettopp satt det på og dermed ikke fått godkjent det ennå. men hadde time. Han fikk tak i en politimann som også var på plassen. Han fikk overtalt han til å skrive ut en bot på 4000,- mens han klippte skilta da bilen skulle være teknisk uforsvarlig å kjøre. Jeg visste det var godkjent, men unlot og krangel der og da.

 

Jeg reiste på godkjenning med bilen, fikk papirer på det og alt i orden.

Nektet og betale bota da den kom som førte til rettsak.

Først da la jeg fra beviser på at bilen var godkjent samt bilder som viste at det faktisk var samme felger og senkesett.

 

Han blei lite fornøyd da han blei dømt til å holde seg unna meg i alle sammenhenger som hadde med bil og gjøre.

Dvs. at han er pliktet til å slippe meg gjennom eller evt. overlate kontrollen til noen andre hvis han skulle stoppet meg.

 

Du må aldri gi deg. Bare ta de på rette måten. Men fiks allikevel problemet ditt på den lettvindeste måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå vært i kontakt med et firma som er sertifisert av Vegdirektoratet, Veritas og Teknologisk Institutt for å gjøre støymålinger som dette. Selve målingen tar ca 3 1/2 time og koster omtrent det samme med "000" etter. Da utstedes det sertifikat på den sure potta som tilsier om bilen blir godkjent med den eller ikke etter gjeldene regler. Altså - potta til kr 200,- typegodkjennes til bruk på denne biltypen....

 

Denne testen skal foretas i morgen (om alt går etter planen). Med en 10 siders godkjennelse (om jeg får det til) på potta, så skal jeg reise opp og slenge den i bordet til Biltilsynet og så se hvor jeg kan sende klage på vedtaket som ble gjort der jeg fikk mangellapp på "unødig støy".

 

Jeg har også i kveld kjørt halve østlandet rundt (45 mil) for å få tak i en original GT-Four potte som jeg har i bakhånda om ikke støymålingen går igjennom. Litt surt om jeg må sette den på, men skilter på bilen skal jeg ha.

Jeg har også drevet med litt research og funnet ut at OM det hadde stått en E-merking på potta, så hadde det ikke vært nødvendig med støymåling godkjenning. Pottene trenger ikke (som jeg ble fortalt var et absolutt krav) å ha en E-merking for at bilen skal godkjennes - det viser bare at potta allerede har gått igjennom en slik test.

 

Jeg betaler med glede 3500,- for å bare få lov til å skrive en klage på denne fyren, og jeg skal gnage og gnage og ikke godta de svarene jeg får i retur. Jeg har også engasjert en kamerat som er en "profesjonell drittsekk" (sorry Lars hehe) som skal hjelpe meg å spissformulere og vri på saker og ting i de brevene vi skal sende.

 

Storm i et vannglass??? Ja - jeg blåser saken opp for jeg mener at grunnlaget for at tilsynsmannen skal være "en sånn som henger under hesten" i denne saker ikke er til stede. Særlig når jeg har 3 stk "ugyldige" standstøymålinger av bilen som bekrefter at den ikke er særlig høylytt.

 

Lurer litt på hvordan en Biltilsynmann kan underkjenne støymålinger som kreves på EU-kontroll i enkelte tilfeller fra verksteder som er godkjente for å foreta EU-kontroller. - På biler eldre enn sånn og sånn skal det foretas støymålinger ved en EU-kontroll har det blitt meg fortalt.

 

Husker det var et slikt oppstyr ang. Torshov pottene også jeg, DTM Twin potta ble jo så anerkjent for en stund siden... ang. om den hadde godkjenning og om den gikk gjennom kontroll osv... noen som har synspunkter på den?

 

er det godkjennigspapirer på pottene fra torshov?... :deng damndamn

----------------------------------------------

X-84- Mercedes Benz 190e, 2.0

X-87- Ford Scorpio, DOCH 16v

92- Ford Probe, 24v, "medeier".

----------------------------------------------

Det fins ingen problemer, Kun løsninger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke alltid samme meninger heller.

 

Jeg godkjente senkesett på en Jetta.

 

Først hadde jeg en 85 med 1,8.

Satte på Jamex 80mm med dempere og 7x15 felger.

 

Kjørte til biltilsynet viste tuv på senkesett, men ikke på felger.

Fikk alt godkjent uten spørsmål.

 

Det gikk to måneder så kjøpte jeg en 84 jetta med 1,6

Tok og satte over både felgene og senkesettet til den nye bilen.

 

Kjørte til biltilsynet, fikk samme kontrollør, men da var ikke ting så greit.

I tuv papirene stod det at det var godkjent for jetta II (84-92) med 1,6 og 1,8 motor. Altså godkjent på begge bilene.

 

Han hadde flere grunner til at det nå ikke var mulig å godkjenne det, noe jeg ikke husker helt i farten da det er 6 år siden.

Han krevde også tuv på felgene.

 

Jeg henviste til vognkortet på andre bilen som HAN hadde godkjent to måneder før. Det hjalp ingenting. Han nektet bare og godkjenne den.

Jeg presset han til å få en annen til å se på den, men da stod han og truet han andre til å heller ikke godkjenne den.

 

Det endte med at han hentet pengene jeg hadde betalt for kontrollen og tauet bilen min ut av hallen. Jeg nektet og kjøre den ut selv og hadde nøkkelen i lomma.

 

Jeg satte meg i bilen kjørte 3mil til neste stasjon. Opp på bukken, Godkjent.

Kjørte tilbake og konfronterte sjefen på første bt med dokumentasjonen.

Det var ikke første gsngen denne personen hadde fått klager og det viste seg at dette skulle bli prikken over i'en. Sjefen freste og ekskluderte hans ansatte fra verkstedet på timen. Mens jeg stod og så på. Jeg koste meg greit for å si det sånn.

 

Denne personen kommer vel heller aldri til å glemme meg.

Noe jeg fikk erfare da jeg blei stoppet i teknisk kontroll, nettopp av han for ca. ett år siden. Han sa ingenting, men det lyste gjengjeld i øynene hans.

 

Jeg kjørte en LAV bil med breie felger.

Hadde nettopp satt det på og dermed ikke fått godkjent det ennå. men hadde time. Han fikk tak i en politimann som også var på plassen. Han fikk overtalt han til å skrive ut en bot på 4000,- mens han klippte skilta da bilen skulle være teknisk uforsvarlig å kjøre. Jeg visste det var godkjent, men unlot og krangel der og da.

 

Jeg reiste på godkjenning med bilen, fikk papirer på det og alt i orden.

Nektet og betale bota da den kom som førte til rettsak.

Først da la jeg fra beviser på at bilen var godkjent samt bilder som viste at det faktisk var samme felger og senkesett.

 

Han blei lite fornøyd da han blei dømt til å holde seg unna meg i alle sammenhenger som hadde med bil og gjøre.

Dvs. at han er pliktet til å slippe meg gjennom eller evt. overlate kontrollen til noen andre hvis han skulle stoppet meg.

 

Du må aldri gi deg. Bare ta de på rette måten. Men fiks allikevel problemet ditt på den lettvindeste måten.

 

Ganske greit gjort da..

Ikke bare det ene, men du slipper jo gjennom kontroll for kisn også.. :naaaws . virka som en "car" hater...

Sånne folk er det jeg tålererer minst, det sier bare "klikk"

Utroooolig bra at du ikke bare ga deg... "PROUD"! :iconsm alacocaina

----------------------------------------------

X-84- Mercedes Benz 190e, 2.0

X-87- Ford Scorpio, DOCH 16v

92- Ford Probe, 24v, "medeier".

----------------------------------------------

Det fins ingen problemer, Kun løsninger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Dette blir en fin bump, men håper det går bra siden problemstillingen er tilnærmet "identisk" med trådstarter.

 

Bilen min er importert med en gigantisk 5" uoriginal "endestuss" fra USA (produsert av Borla). Av en eller annen grunn nevnte ikke kontrolløren noe om støy - kun at det manglet "Dokumentasjon på eksosanlegg".

 

Betyr det at han visste godt at dette var umulig å skaffe (er jo fra USA, Borla skjønte ikke en gang hva jeg mente), dermed var det ikke en gang vits i å nevne støyen?

Hvis jeg på magisk vis skulle klare å få tak i dokumenter, vil etterkontrolløren i det hele tatt komme til å si noe på støyen - siden dette ikke står spesifikt på "mangellappen"? Er liksom ikke vits i å stresse med dokumenter, hvis jeg kan risikere at det blir et nummer ut av at den bråker en del mer enn originalen (noe jeg vet den gjør).

 

La oss si at dokumentasjon ikke finnes, og original eksosanlegg ikke er å oppdrive i landet - kan bilen da aldri registreres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G. Hva slags bil? Du får tak i "tilsvarende originalt" og normalt sett er dette godkjennbart.

Er en Mitsubishi eclipse, og jeg hadde håpet på å sette på et eller annet drit fra biltema for å få den godkjent, men ut i fra denne tråden er det ikke bare-bare å få eksosanlegget godkjent når de først har bestemt seg for å være vanskelig. Dessuten er det vel kanskje ikke bare å "bytte" eksosanlegg heller - må vel finne noe som passer akkurat min modell? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke alltid samme meninger heller.

 

Jeg godkjente senkesett på en Jetta.

 

Først hadde jeg en 85 med 1,8.

Satte på Jamex 80mm med dempere og 7x15 felger.

 

Kjørte til biltilsynet viste tuv på senkesett, men ikke på felger.

Fikk alt godkjent uten spørsmål.

 

Det gikk to måneder så kjøpte jeg en 84 jetta med 1,6

Tok og satte over både felgene og senkesettet til den nye bilen.

 

Kjørte til biltilsynet, fikk samme kontrollør, men da var ikke ting så greit.

I tuv papirene stod det at det var godkjent for jetta II (84-92) med 1,6 og 1,8 motor. Altså godkjent på begge bilene.

 

Han hadde flere grunner til at det nå ikke var mulig å godkjenne det, noe jeg ikke husker helt i farten da det er 6 år siden.

Han krevde også tuv på felgene.

 

Jeg henviste til vognkortet på andre bilen som HAN hadde godkjent to måneder før. Det hjalp ingenting. Han nektet bare og godkjenne den.

Jeg presset han til å få en annen til å se på den, men da stod han og truet han andre til å heller ikke godkjenne den.

 

Det endte med at han hentet pengene jeg hadde betalt for kontrollen og tauet bilen min ut av hallen. Jeg nektet og kjøre den ut selv og hadde nøkkelen i lomma.

 

Jeg satte meg i bilen kjørte 3mil til neste stasjon. Opp på bukken, Godkjent.

Kjørte tilbake og konfronterte sjefen på første bt med dokumentasjonen.

Det var ikke første gsngen denne personen hadde fått klager og det viste seg at dette skulle bli prikken over i'en. Sjefen freste og ekskluderte hans ansatte fra verkstedet på timen. Mens jeg stod og så på. Jeg koste meg greit for å si det sånn.

 

Denne personen kommer vel heller aldri til å glemme meg.

Noe jeg fikk erfare da jeg blei stoppet i teknisk kontroll, nettopp av han for ca. ett år siden. Han sa ingenting, men det lyste gjengjeld i øynene hans.

 

Jeg kjørte en LAV bil med breie felger.

Hadde nettopp satt det på og dermed ikke fått godkjent det ennå. men hadde time. Han fikk tak i en politimann som også var på plassen. Han fikk overtalt han til å skrive ut en bot på 4000,- mens han klippte skilta da bilen skulle være teknisk uforsvarlig å kjøre. Jeg visste det var godkjent, men unlot og krangel der og da.

 

Jeg reiste på godkjenning med bilen, fikk papirer på det og alt i orden.

Nektet og betale bota da den kom som førte til rettsak.

Først da la jeg fra beviser på at bilen var godkjent samt bilder som viste at det faktisk var samme felger og senkesett.

 

Han blei lite fornøyd da han blei dømt til å holde seg unna meg i alle sammenhenger som hadde med bil og gjøre.

Dvs. at han er pliktet til å slippe meg gjennom eller evt. overlate kontrollen til noen andre hvis han skulle stoppet meg.

 

Du må aldri gi deg. Bare ta de på rette måten. Men fiks allikevel problemet ditt på den lettvindeste måten.

 

 

Herregud så bra! Jeg simpelthen ELSKER så slike maktsyke drittsekker får smekk på pungen! Forbanna regelryttere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig.. fyttegrisen for en stygg mann som gjør alt for å ødelegge for ungdommer bare fordi de selv ikke har hatt så fete biler og kunne ha så pene damer heller sikkert som vi har/hatt. lol. forbanna idiot.. jeg skulle med glede vært med og sett på idioten som fikk kjeft av sjefen :)

Det virker som at de har kun et mål i livet og det er å ta hevn på en stakkars ung mann.. faen for et liv.

Galant 2002 comfort sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som mener at TUV-dokumentasjon på f.eks senkesett ikke kan kreves oversatt fra tysk til norsk, sjekk paragraf 6-9, pkt 5 i Kjøretøyforskriften;

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19941004-0918.html#6-9

 

Det kan hjelpe om man ser på rett regler når man skal konfrontere en kontrollør, og ikke kommer med regler om bremser når man skal godkjenne noe helt annet. Da er det fort man bæsjer litt på leggen.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår