Gå til innhold

Motor swapping, g60? vr6? motor rom fra golf1+jetta1=lik?

Ranger emnet

clone baby

Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter og fantaserer om motor bytte i jetta eineren min , og tenkte att dere på golf 1 forumet kunne hjelpe meg litt med dette.

Det første som hadde vært greit og vite er, er motor rommet til golf 1 likt som jetta 1? og hva med golf 2 til golf 1?

Saken er om jeg henter en motor fra golf 2 feks. en g60, hvor mye måtte jeg da modifisert for og få den til og gå som smurt i jettaen min?

Og ville en vr6 passet i jetta'en uten store modifikasjoner?

Og sorry for de teite spørsmålene mine, har ikke så mye peiling på vag nå som jeg har vært japse mann i 1.5år..

Btw - VAG :pray

Motorrom og drivverk er likt på jetta1 og golf 1

motorer fra g2 går rett i dersom du flytter over motorfestene fra 1.5`en din og de er bolt on på alle unntatt G60 da du må modde litt på venstre feste sett forfra da G60`en har en vannkanal som sitter der. (ingen stor jobb å fikse)

girkasse er enkleste å få tak i en Gti einser kasse eller en 4S/4T kasse (fra g2 pre 89? med små flenser på drivakslingene og 5 trinns)

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, om ikke bensinforbruk er et stort problem, så kan du jo hive i en helt vanlig 8v (eventuelt 16v) gtimotor med doble webere? Jeg personlig syns det ser så sinnsykt bra ut med to feite webere i motorrommet på en einser! Det er definitivt det som kommer under lokket på golfen og kanskje jettaen (når jeg engang får masa meg til å dra å hente`n) Må ta godt vare på go jetta`n da! cheers

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, om ikke bensinforbruk er et stort problem, så kan du jo hive i en helt vanlig 8v (eventuelt 16v) gtimotor med doble webere? Jeg personlig syns det ser så sinnsykt bra ut med to feite webere i motorrommet på en einser! Det er definitivt det som kommer under lokket på golfen og kanskje jettaen (når jeg engang får masa meg til å dra å hente`n) Må ta godt vare på go jetta`n da! cheers

Ja, det er faktisk noe som har falt i tankene her også, men hvor mye får man ut av en 8 eller 16v med dubble webere? er det ikke litt begrenset?

Så einserfreek har de i sin grønne golfeinser, ser jo egentlig helt fatastiks ut da :P men hva er fordelen med duble webere framfor alt innsprøytning og elektronikk? er det mer tenkt på "rene" hk? hva har han klart og presse ut av sin mottor da?

attachment.php?s=&postid=102649

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gasserne har ligget halvannet år i ressurslageret mitt:D.

Tror ærlig talt ikke han hadde stort over de originale 139hestene. Gasserne var dysa til sprek B20-motor, så de var ikke helt optimale for KR-motoren.

Men for all del; bilen gikk bra og lyden var 1A :wave .

Jeg aner ikke hvor mye skrukunnskap du har, men jeg vil råde deg til å gå for en realistisk motorombygging. Min erfaring er at jo mer man greier å gjøre selv, desto større sjanse er det for at bilen kommer på veien i fornuftig tid. Det nytter ikke å drømme/fable om både den ene og andre superheftige motorombygginga når man ikke sitter på den kunnskapen som trengs og man må spørre her på Illforumet hver gang man lurer på selv den mest elementære ting. Min sterke anbefaling for å få til noe som er passe enkelt, rimelig og ikke minst holdbart er:

1) Kjøp en komplett Einser GTI slaktebil.

2) Flytt over stabstag, tank, elnett, instrumenter og bremsekraftforsterker i Jettaen (mener å huske at bilen din har lasteventil bak allerede).

2) Kjøp deg en bakstilling med skiver på den lokale høggern og putt dem på Jettaen.

3) Kjøp deg en KR, PL eller gjerne en 9A-motor. Dersom du får tak i en av de to sistnevnte kjører du rett og slett bare med K-Jetronic innsprøytinga fra Einser GTI'en (og gjerne på KR-motoren også, om denne ikke er komplett). Da trenger du nemlig bare innsug, dynamo og fordeler fra 16V-motoren. Dersom PL eller 9A; kjøpe deg styretrykksregulator fra en Audi med femmer og K-Jetronic på høggern (og gasspjeld, dersom du ikke får med dette til 16V-motoren. Dette har samme dim. som det originale til 16V).

Uansett motor koster du på deg ny Einser GTI-bensinpumpe (er verdt hver krone. Egen erfaring), nye pluggledninger (de koster litt, så de er garantert ALDRI vært bytta. Dermed har du sikkert bra gnist mellom innsugsrørene og desto dårligere på pluggene....) og ny coil (en klok mann sa meg at en coils kapasitet halveres for hvert 10. år). Dersom 9A-motoren ikke skulle få nok bensin med K-Jetronicen kan du bytte ut mengdefordeleren med en fra f.eks. Saab 900 Turbo.

For enkelhetsk skyld beholder du Einser-GTI-girkassa (da funker også kjørecomputeren, dersom donorbilen din er en Golf GTI). For å kunne bruke denne må du flytte over svinghjulet fra GTI-motoren til den nye. Kost også på deg en Sachs sporting-clutch. Girspak og giroverføringer tas også fra donorbilen.

Du må også flytte over det høyre motorfestet fra GTI-motoren.

4) Bytt ut samtlige blaute gummiforinger i understellet med namme polyforinger. Kjører selv med Bonrath sine (http://www.bonrath.com).

5) Kjøp inn øvre og nedre fjærbeinsstag samt bak fra Wiechers (og ikke de latterlige billiggreiene man f.eks. får fra Supersport. Da kunne du likegodt ha lagd de selv av pastadeig). Pass på at det øvre er til Golf 1/Rocco 2 med 16V-motor!

Med greie sporvalg, sene innbremsinger og litt guts kommer du også til å kunne hygge deg med å fylle "sladrespeilet" til div. S-Audier på banetreff :thumb . Dette er veldig moro happyhappy .

Lieber Weber im Ohr als Lader am Arsch...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh, takk takk sir. Böhser Onkäl :)

Vell, kunskapen min er ikke helt der oppe ennå. har gått på gk-mek og vk1-kjøretøy og tuttlet litt med japse-turbo biler osv men har aldri vært innom vag før..

Så lenge jeg får tak i noe som er nermest "bolt on" så skal no det meste gå bra :)

CorsaA 1.8 16vT

CorsaA 1.3

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider