Gå til innhold

Min 740TIC 88

Ranger emnet


Mogwai

Anbefalte innlegg

nå er vel steg ikke størrelsen på eksos, men gradene på impellern.

 

.82 eksoshus krever noen deler hit og dit ja.

 

Du kan ikke sammenlikne eksoshus på for eks en 2.0l 16V og en 2.3l 8v da de har helt forskjellige oppbygninger og mengde på eksosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 317
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den toppen jeg har nå leverte 336hk på 1.3bar med en "grp-a turbo" som hadde a/r.63 steg1 eksos.

 

Akkurat hva som er forskjellene på impellerene vet jeg ikke så godt, men jeg fikk i alle fall høre når jeg skulle bruke .63-eksoshuset fra en T35 cosworthturbo til Turbonetics e46'en min måtte eksoshuset maskineres opp for å få plass til eksoshjulet.

 

Folk har jo til og med dratt ut over 300hk på A/R.48 eksos, så...

 

Tror kanskje at litt av problemet mitt ligger i overgangen fra manifold til turbo, da jeg har planet av labyrinttetningen fra grenrøret pga tidligere turbo, mens eksoshuset har utsparing for labyrinttetning. Fikk laget en ring som passet inni der som jeg har laget til sånn cirka, men dette er nok ikke helt optimalt. Tenkte jeg skulle plukke det av til vinteren og få frest bort hele tetningen på eksoshuset og plane+porte grenrøret skikkelig slik at det blir helt 99% :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er vel steg ikke størrelsen på eksos, men gradene på impellern.

 

.82 eksoshus krever noen deler hit og dit ja.

 

Du kan ikke sammenlikne eksoshus på for eks en 2.0l 16V og en 2.3l 8v da de har helt forskjellige oppbygninger og mengde på eksosen.

 

Steg er i korte trekk størrelsen på eksosimpellern og og da sef. turbinhuset.

Steg 1: 58,90mm inducer/48,20mm exducer osv. opp til til steg 5 som har 70,99mm/61,89mm.

 

Kanskje unødvendig å nevne at et steg1 A/R 0.48 hus er mindre enn ett steg5 A/R 0.48 hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ser på siste datalogg at du maxer dysene med over 80% duty!

Hvor store dyser har du?

Dette med turbovalg er ikke bare bare.

Eg trur du har truffet meget bra ang størrelse på turbo.

Hadde det vert en større kompressor E50 så kan det hende at steg 3 aksel hadde passet bedre.

Men på den E46 kompressoren så ser det nå ut til at på ”ditt” oppsett så passer det perfekt.

Sist eg satt på en tur så må eg si eg var imponert over bredden på registeret!!

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ser på siste datalogg at du maxer dysene med over 80% duty!

Hvor store dyser har du?

Dette med turbovalg er ikke bare bare.

Eg trur du har truffet meget bra ang størrelse på turbo.

Hadde det vert en større kompressor E50 så kan det hende at steg 3 aksel hadde passet bedre.

Men på den E46 kompressoren så ser det nå ut til at på ”ditt” oppsett så passer det perfekt.

Sist eg satt på en tur så må eg si eg var imponert over bredden på registeret!!

 

Kjører med DISSE DYSENE og bensintrykksregulator på rundt 4bar. AFR på rundt 11,7:1 på over 1bar. Bilen går mye bedre nå enn sist du satt på, skal se om jeg får dratt meg utover til uka.

 

Arild Solberg mente at det var 940gren som gjorde at det ikke ble noe særlig snert over 5500rpm, men jeg har en mistanke om at steg3 eksos hadde vært det siste lille ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående turbinhus så vet jeg av erfaring ved bremsing på bilen hos en kompis, at mottrykket ble vel høyt på 1,5bar og 350hk på hjula.

Dette med en E-46komp. m/Steg 5 T3 0.62 A/R.

 

Så hvis du vil makse ut E-46 komp. så er vel Steg 5 A/R 0.82 noe i nærheten av hva man vil ha med greit mottrykk.

 

Sier ikke at man ikke kan ta ut høy effekt med mindre turbinhus og høyt mottrykk,men er jo sunnest og mest gunstig og holde det på et passelig nivå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående turbinhus så vet jeg av erfaring ved bremsing på bilen hos en kompis, at mottrykket ble vel høyt på 1,5bar og 350hk på hjula.

Dette med en E-46komp. m/Steg 5 T3 0.62 A/R.

 

Så hvis du vil makse ut E-46 komp. så er vel Steg 5 A/R 0.82 noe i nærheten av hva man vil ha med greit mottrykk.

 

Sier ikke at man ikke kan ta ut høy effekt med mindre turbinhus og høyt mottrykk,men er jo sunnest og mest gunstig og holde det på et passelig nivå!

 

Når hadde han 1,5bar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde vel fullt trykk på ca.3700omdr. såvidt jeg husker.

Muligens litt tidligere..

Rask spool up er ikke noe man får med en såpass "gammel" turbo og vanlige lager.

 

Må nok gå for impellere med nye design og kulelager da..

 

Men det ble jo bremset en motor som ble presentert her inne på forumet. Den ble vel offer for mye mottrykk ved rundt 300hk i motor og rundt 1,4 bar?? Det med T3 Steg 1 0.62 turbinhus.

 

Vil jo dra litt lenger på turtall med større hus og kanskje litt justering av kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående turbinhus så vet jeg av erfaring ved bremsing på bilen hos en kompis, at mottrykket ble vel høyt på 1,5bar og 350hk på hjula.

Dette med en E-46komp. m/Steg 5 T3 0.62 A/R.

 

Så hvis du vil makse ut E-46 komp. så er vel Steg 5 A/R 0.82 noe i nærheten av hva man vil ha med greit mottrykk.

 

Sier ikke at man ikke kan ta ut høy effekt med mindre turbinhus og høyt mottrykk,men er jo sunnest og mest gunstig og holde det på et passelig nivå!

 

350hk på hjula!! Jau da.. Husker ikke målet på effekt, men det var vel nevnt 350-380hk på motor, og det trur eg er innen rekkevidde med dette oppsettet, kan hende han må opp til steg 3 på turbin aksel, Men det hadde vært spennende om han hadde bremset motor bil for å få vite hva som er der i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

350hk på hjula!! Jau da.. Husker ikke målet på effekt, men det var vel nevnt 350-380hk på motor, og det trur eg er innen rekkevidde med dette oppsettet, kan hende han må opp til steg 3 på turbin aksel, Men det hadde vært spennende om han hadde bremset motor bil for å få vite hva som er der i dag.

 

Effektmålet var vel 330+ i motor synes jeg å erindre...

 

300hk bør der være, for jeg drar fra BMW e34 540i ganske greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den toppen jeg har nå leverte 336hk på 1.3bar med en "grp-a turbo" som hadde a/r.63 steg1 eksos.

 

Akkurat hva som er forskjellene på impellerene vet jeg ikke så godt, men jeg fikk i alle fall høre når jeg skulle bruke .63-eksoshuset fra en T35 cosworthturbo til Turbonetics e46'en min måtte eksoshuset maskineres opp for å få plass til eksoshjulet.

 

Folk har jo til og med dratt ut over 300hk på A/R.48 eksos, så...

 

Tror kanskje at litt av problemet mitt ligger i overgangen fra manifold til turbo, da jeg har planet av labyrinttetningen fra grenrøret pga tidligere turbo, mens eksoshuset har utsparing for labyrinttetning. Fikk laget en ring som passet inni der som jeg har laget til sånn cirka, men dette er nok ikke helt optimalt. Tenkte jeg skulle plukke det av til vinteren og få frest bort hele tetningen på eksoshuset og plane+porte grenrøret skikkelig slik at det blir helt 99% :)

 

 

Tingen er at mer volum, større eksoshus da det er mer sksos som skal igjennom turboen når effekten blir høy.

 

Leser også at du mangler snerten på toppen, dette er ikke grenrøret men også eksoshuset som er skyld i, da turboen er tom, eksoshuset er fullt og kjellern er tom for krefter.

 

Jeg skal "bare" ha 400 hk, ikke så mye mer en det du skal ha, men kjøpte en GT3076, 4" inn med anti surge og .82 eksoshus.

 

 

Da skal jeg kunne leke meg helt opp til 8500 rpm ;)

 

( Kommer på T3 flens med eller uten intern wg, 1250 $ )

 

http://www.atpturbo.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at mer volum, større eksoshus da det er mer sksos som skal igjennom turboen når effekten blir høy.

 

Leser også at du mangler snerten på toppen, dette er ikke grenrøret men også eksoshuset som er skyld i, da turboen er tom, eksoshuset er fullt og kjellern er tom for krefter.

 

Jeg skal "bare" ha 400 hk, ikke så mye mer en det du skal ha, men kjøpte en GT3076, 4" inn med anti surge og .82 eksoshus.

 

 

Da skal jeg kunne leke meg helt opp til 8500 rpm ;)

 

( Kommer på T3 flens med eller uten intern wg, 1250 $ )

 

http://www.atpturbo.com

 

Mer volum? Jeg har da B21ET bunn...?

 

At det er en del baktrykk tror jeg så absolutt, men når denne hybriden skal rekke til 420hk bør det gå med rundt 350hk/motor.

 

Lurer litt på å prøve en annen kam enn K også egentlig, for når jeg tenker etter har K-kammen en del overlapp, og med baktrykket som jeg sikkert har er det nok en del reversering inne i bildet, og det kan sikkert forklare at jeg kan kjøre så sykt høy fortenning uten at det blir tenningsbank.

 

Driver å leker med tanken å prøve ut KG2T kammen da den er helt befridd for overlapp. Enten den eller Enem v16 turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, glemte at du kjører b21 jeg.

kammen jeg skal bruke

304 grader

11.9 løft innsug

11.8 løft eksos.

 

overlapp husker jeg ikke.

 

men du, hva er verdiene dine på:

lamda

eksos temp

innsugstemp

 

Som jeg har skrevet lenger oppe har jeg en AFR på rundt 11,7:1 på over 1bar (altså lambda 0,8). Eksostemp har jeg ikke, og innsugstempen stiger ikke nevneverdig fra tempen den ligger på ved cruising.

 

Etter litt diskutering frem og tilbake tror jeg at jeg dropper KG2T-kammen og heller tenker på Enem v16...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår