Gå til innhold

Lys i sidespeil - pekende nedover.

Ranger emnet


thklinge

Anbefalte innlegg

Halla!

 

 

Jeg kjørte en Lexus LS430 for en tid tilbake, og den hadde lys i sidespeilene, vendt nedover, slik at man ser hva som er foran dørene før man går inn. Nytteverdien er vel ikke sååå ekstrem, ettersom jeg generellt ikke er så redd for sølepytter, men det ser jævlig kult ut :D

 

Anyways, nok smalltalk. Bilen som skal få oppgraderingen er Astraen der borte:

 

<--

 

Jeg hadde noen hvite superbright-dioder liggende. Type L200CW8KB-12D. Koster 30.- stykket på Elfa. Tanken var å ha 6 i hvert speil. Problemet er at jeg har laaange dører, og de må derfor være vinkla ganske mye bakover for å lyse foran der man faktisk går inn. Hadde vel kanskje vært enklere å montere lysa i sideskjørta, menmen.

 

Utgangspunktet:

 

DSC00036.JPG

 

For noen uker siden var jeg utsatt for hærverk på bilen (Se denne tråden) og dermed har jeg et skadet speil jeg kan utforske litt med. Speilene er naturligvis elektrisk justerbare og oppvarmet så det er ikke akkurat godt med plass i speilhuset, men jeg fikk merket av et område der diodene får plass.

 

DSC00037.JPG

 

Og så langt kom jeg på en time.. Litt kjapp beregning tilsier at jeg på 14,7V trenger en motstand på ca 330 ohm for å få 5V over dioden og 30mA. Tenkte å koble dette på samme kurs som kupèlyset. Dermed vil de tennes når jeg låser opp bilen med fjernkontrollen, og fade inn og ut. :)

 

I tillegg har jeg planer om å montere en liten oransj didoe inni dørhåndtaket, inne i bilen. (A`la nyere Audi) Men det blir en annen tråd.

 

 

Ser bra ut i speilet, og det er plass slik det er plassert nå. Kommer tilbake når jeg har loddet litt mer og montert i speilet.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau! Funka fint som fy det, endte opp med et oppsett med fire dioder i hvert speil. To vinkla mye bakover, og to litt mindre bakover. Diodene er limt fast i speilhuset og kabler lagt inn i bilen. Så nå må jeg bare få lagt no kabler inni bilen så er jeg i mål. Glemte å ta bilder underveis, men skal få tatt no når det er strøm på diodene.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en haug med biler som har lys under døra, A6, Golf IV, osv. Men poenget her var å få lys foran døra før du i det hele tatt er nært den. Når du da åpner døra har du sett søledammen og ungått å tråkke i den. :)

 

Men som sagt tidligere, nytteverdien er ikke ekstremt høy... Men gøy? ja. ;)

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår