Gå til innhold

Hva er blitt gjort med lakken min? Har hatt den på verksted...

Ranger emnet


2maz

Anbefalte innlegg

Lurer om lakkverkstedene eller verksteder generelt driver med nye hyper super vask av bilen når den er inne, eller om lakk verkstedene tar en skikkelig lakkrens på den etter å ha lakkert noen deler av bilen.

 

Storyen er i hvertfall at bilen min har vært inne å fikset en liten skade i fronten, og had da blitt lakkert opp fronten og panser. Men resten av bilen har fått seg en eller annen omgang som jeg lurer litt på hva er. Der hvor det har vært litt forskjellige smårepperasjoner med f.eks lakkboks synes repperasjonene mye bedre nå enn før. Før måtte du studere nøye for å se noe, men nå er de feltene mer grå aktige. Fant tilogmed 3 nye steder hvor det har vært flikket på som jeg aldri har sett før. Det sier litt om hvordan det var før. Hva er gjort? Og hva kan jeg gjøre for at det skal bli igjen? Tips?

 

Og enn annen ting, skaden var gjort i fronten, men gjøkene hadda klart å lakkere et lite deksel som var forran hullet til tauekroken som var en del av listen forran, og Hele listen som gikk over bakfangeren i bilens farge. Jeg hadde jo aldri noe skade bak! Og de skulle være svart. Bmw verksteder altså :hammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedet har vel antageligvis tatt en grundig lakkrens og muligens en polish for å få minst mulig skille etter den nye lakkeringen, der du har lakkert med boks har de da også renset, og den tåler noe mindre enn den orginale lakken, derfor tror jeg de er synligere enn før. de tar ikke lakkrens på nylakka deler.

-89 Volvo 740 Sedan B230F

-91 Volvo 240 STV B230F (Vinterbilen)

-93 Volvo 940 TIC

-x Volvo 740 GL 1986 B230A, Volvo Add-on, R-Sport trekk, esab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått sjokk ett par ganger på jobb selv også, dekorerer biler, og da avfetter vi karosseridelene som skal ha folie på seg med isopropanol, og i enkelte tilfeller har jeg sittet med filla full av lakk, da har eieren av bilen lakkert kaross deler selv og gjordt en dårlig jobb eller brukt feil lakk, er somregel hjulbuer dette har skjedd på med folk som har valsa skjermene sine.

VW Volf Mk3

 

OEM+ <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått sjokk ett par ganger på jobb selv også, dekorerer biler, og da avfetter vi karosseridelene som skal ha folie på seg med isopropanol, og i enkelte tilfeller har jeg sittet med filla full av lakk, da har eieren av bilen lakkert kaross deler selv og gjordt en dårlig jobb eller brukt feil lakk, er somregel hjulbuer dette har skjedd på med folk som har valsa skjermene sine.

 

Er dette noe lakkerer må ordne opp i? Eller er det eiers feil at lakkerer renser og lakken går av....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke isopropanol "farlig" for alle typer billakk.

Vil ikke isopropanolen matte ned org. billakk også?

Jeg brukte litt isoprop. på ett område på en bil av type 97 modell, denne ble matt som bare det (org. lakk).

Noen andre som har noen erfaringer med dette?

Er silikonfjærner mye mildere enn isoprop.?

Hva med å bruke sitrus rens?

 

(ps. vet om folk som vasker bilene sine med sitrusrens og andre som bruker lampeolje/parafin (fjerner dritten veldig lett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

silikon fjerner er ganske mild, blir ikke matt i lakken så lenge det ikke er noe billi drit lakk... (har vasket bort lakk med den, sikkert noe skikkeleg benga greier men)

 

en på jobben pleier å vaske bilen sin med sitrusrens (05 hyundai tucson) funker fint det :) blir ganske god lukt i verkstaden også etterpå :D

x 86 Mazda RX7 Turbo II

- 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vasker nå enkelte området av biler med isopropanol dagelig, men som sagt, overflaten må være helt REN når du gjør dette, ligger det skitt der så sliter det på lakken, all orginal lakk skal tåle dette helt fint, har hatt problemer ett par ganger der eier av bil har flekket selv med sprayboks, viss lakken smitter så tar vi ikke ansvar på dette på jobb, vet ikke hvordan lakkererene praktiserer dette.

 

Eneste plassen jeg er VELDIG forsiktig med bruk av isopropanol er på splitter nye biler som står til klargjøring, da ber jeg bilforhandleren avfette bilene med sitt eget stoff. samt Show biler, da bruker jeg ikke sterke saker, kun vann og svamp forså å tørke bilen helt ren.

 

Sitrus rens pleier jeg å bruke på vinteren når firma bilen er møkkete, men det er ikke ett stoff jeg liker å dusje bilene i, bruker dette til limfjerning på små områder.

VW Volf Mk3

 

OEM+ <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitrus rens går fint å bruke til å bruke som avfetting før du vasker en bil, men du må jo tenke litt på hvordan du blander det! konsentrert sitrus rens er ikke så sundt :P , for bonevoksen feks.. Bruker det daglig å sprøyte på som avfetting før vi vasker en bil. men då har vi vel et blandings forhold på ca fra 1-5 opp te 1-10, 10=vann.

 

 

Vel, jeg vasker nå enkelte området av biler med isopropanol dagelig, men som sagt, overflaten må være helt REN når du gjør dette, ligger det skitt der så sliter det på lakken, all orginal lakk skal tåle dette helt fint, har hatt problemer ett par ganger der eier av bil har flekket selv med sprayboks, viss lakken smitter så tar vi ikke ansvar på dette på jobb, vet ikke hvordan lakkererene praktiserer dette.

 

Eneste plassen jeg er VELDIG forsiktig med bruk av isopropanol er på splitter nye biler som står til klargjøring, da ber jeg bilforhandleren avfette bilene med sitt eget stoff. samt Show biler, da bruker jeg ikke sterke saker, kun vann og svamp forså å tørke bilen helt ren.

 

Sitrus rens pleier jeg å bruke på vinteren når firma bilen er møkkete, men det er ikke ett stoff jeg liker å dusje bilene i, bruker dette til limfjerning på små områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ferdig blandet på spray boks vi.

 

Sitrus rens går fint å bruke til å bruke som avfetting før du vasker en bil, men du må jo tenke litt på hvordan du blander det! konsentrert sitrus rens er ikke så sundt :P , for bonevoksen feks.. Bruker det daglig å sprøyte på som avfetting før vi vasker en bil. men då har vi vel et blandings forhold på ca fra 1-5 opp te 1-10, 10=vann.

VW Volf Mk3

 

OEM+ <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår