Gå til innhold

Skal kjøpe sub og mono-blokk

Ranger emnet


laguna-95

Anbefalte innlegg

jeg tengte og kjøpe sub og mono-blokk til anlegget.... bare lurer på åssen...

jeg så på denne Suben .

og denne mono-blokka .

 

så lurer jeg på åssen dise produktene passer sammen. og merke er bra/dårlig. Eller om jeg bør velde noen andre produkter.

men tengte og ha suben på ca 600W rms.

men kan gjerne gå ned på pris...

 

takker for svar. :wave

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tengte og kjøpe sub og mono-blokk til anlegget.... bare lurer på åssen...

jeg så på denne Suben .

og denne mono-blokka .

 

så lurer jeg på åssen dise produktene passer sammen. og merke er bra/dårlig. Eller om jeg bør velde noen andre produkter.

men tengte og ha suben på ca 600W rms.

men kan gjerne gå ned på pris...

 

takker for svar. :wave

Subben skal vel være gode greier, forsterkeren er en annen historie, det har vært litt problemer med dårlige loddinger i denne forsterkeren, kan være fikset nå for alt jeg vet..

 

Og etter prisen så kan jeg jo også nevne at jeg skal selge noe brukt da om det er av interesse.

prisklasse ca 5000,- for 2 stk 10" og en monoblokk..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir en god kombinasjon det der ja. men er det ikke litt lav følsomhet på elementet? men om du ikke skal spille veldig høyt gjør det jo ingenting selvfølgelig.

 

da kommer det et lite spørsmål til. liker og spille ganske høyt av og til.. bør jeg finne et annet element da?.. med tanke på følsomheten.. foresten følsomhet hva måles det i? "ohm? u skjønner har ikke hundre % peiling... kan du annbefale et annet element... kan du anbefale noe fra pioneer feks:TS-W121SPL :pray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, da ville jeg kanskje valgt et annet element. det elementet du har valgt der har en følsomhet på bare 86dB, noe som er veldig lite etter min mening. et element på for eks 89dB spiller like høyt med bare halve effekten. et element på 96dB spiller like høyt med bare 1/10 av effekten! +3dB er dobbling av effekt. +10dB er ti-dobbling av effekt.

 

ulempen er at mange billige elementer med høy følsomhet har lav lydkvalitet, men dette gjelder jo ikke alle da.

 

har 121SPL selv og er veldig fornøyd med det, men det er jo en del billigere da, og vet ikke hvordan det er sammenlignet med det du tenkte på først.

 

+3dB er dobbling av effekt som sakt, men det er langt ifra dobbelt så høyt. 3dB er det vi kan høre forskjell på, altså blir det bare så vidt høyere, så tror ikke det er verd det om du ikke finner et element på en del over 90dB som også har ok lydkvalitet.

 

men det elementet du tenkte på først spiller rimelig høyt det også, så er ikke noe dårlig valg, men det er ikke optimalisert for lydtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

følsomhet måles i dB. Hvor høyt elementet spiller med 1w tilført, 1m fra elementet. hvis elementent har en følsomhet på 89dB, spiller det 89dB med 1w tilført, en meter fra elementet.

 

Nja, det stemmer ikke helt, 1watt/1meter-metoden begynner å bli litt utdatert.

De aller fleste måler nå ved 2,83volt/1meter.

For ordens skyld: 1watt=2,83volt i 8 ohm.

Defor ser man oftere høyere følsomhet på dobbeltspole-basser fordi man måler med spolene i paralell.

Ergo trekker bassene dobbelt så mye effekt ut av forsterkeren.

Det gjelder å holde tunga rett i munnen så man ikke sammenligner epler og pærer.

 

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er egentlig litt forbaust over at Beast har så lav følsomhet.

 

Har ved flere annledninger brukt dette elementet og aldri kjørt på i nærheten av hva Helixen kan levere.

 

kjørte blandt annet 1stk beast på en Signat ROM-5 som er oppgitt til 360W i 2ohm og dette spilte helt rått.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår