Gå til innhold

Noen spørsmål og småproblemer med '96 460 Turbo

Ranger emnet


Bue

Anbefalte innlegg

Ok, men da regner jeg med alt er som det skal med tomgangs regulatoren da.

 

Er en skrue med plastik foran som er brutt en gang for å stille på denne. Sitter rett ved siden av der ledningene går inn på luftmengemåleren. Leste i Vadis at du kunne stille CO eller noe sånt der, men vet ikke helt hva den gjør. Alt jeg vet er at noen har brutt plastikbeskyttelsen foran den for å stille på den en gang.

 

Mulig jeg prøver å ringe verkstedet idag for å høre når jeg kan få time for å lese ut feilkoder, og få bekreftet at det er noe de kan gjøre på min bil for 300 kroner. Skal vist koble på et apparat mellom pluggen til styre-enhetene og styreenheten siden jeg ikke har diagnoseolugg til motoren. Hvis ikke jeg ringer idag stikker jeg innom på torsdag.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 99
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan jo være der feilen ligger ja, hvis noen har tuklet med den. Men når jeg ser på de 2 tidligere eierene kan jeg aldri tenke meg at det kan være noen av de, så er vel helst Volvo forhandleren som har gjort det da, eller verkstedet her oppe som har gjort noe på en EU kontroll i og med at man skal justere CO der. Leste i hvertfall i Vadis at man skulle justere der hvis CO en var feil. Skal være 0,7% +/- 0,3% står det, men dette skal vist måles før katalysatoren står det under. På en EU kontroll får du vel oppgitt CO, gjør du ikke? Men der vil jeg jo tro det måles etter katalysatoren da, så kan ikke stilles etter det.

 

Jaja, får ta å høre med de på Volvo i Kr.sand når jeg skal inn der på torsdag. Satser på jeg kan få bilen inn der en gang for å lese feilkodene.

 

Dette står det i Vadis om justering på den skruen:

 

"Kontroll/justering av CO-halt

 

Viktigt! Skruven för justering av CO-halt påverkar en potentiometer och kan vridas högst 15 varv.

Stick in CO-mätarens sond.

Avlägsna skruvens plombering. Justera CO-halten med justerskruven.

Moturs vridning: lägre CO-halt. Medurs vridning: högre CO-halt.

Plombera skruven.

Kontroll: 0,4-0,8%

Justering: 0,7%"

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ser jo ut som det er en helt uten peiling som har byttet sikringer. Men første eier var en dame på 50 - 60 år som hadde reist til verkstedet hvis det gikk en lyspære som tok et halvt minutt å bytte sa de hos Volvo, kjenete henne vist veldig godt da alt som ble gjort på bilen ble gjort der. Den andre eieren var en mann i 70 årene. Han har nok ikke hatt oppe panseret, og i hvertfall ikke justert på den skruen, så må være gjort på et eller annet verksted. Sikringer kan det jo være han som har gort og bare tatt det han fant.

 

Får bare vente til etter Eu-kontrollen og etter Volvo har tatt en diagnose på motoren får å se om noen kan ha vært til med den skruen.

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bue

 

Hender det av og til at du må ha to forsøk for å få start på bilen, eller starter den alltid med en gang? Ikke helt uvanlig at startmotoren tar et par tre fire "omdreininger" før den starter, det gjør også min Mazda når den har stått en stund! Men det er klart, startmotoren skal ikke gå i grøt hver eneste gang man starter bilen, det tror jeg vil slite veldig på mekanismen.

Mazda 626 1.8i 1998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Aldri måtte hatt 2 startforsøk på den. Om bilen har stått lenge har ingen ting å si. Starter raskere om den har stått et par dager i -10 en om den akkurat er kjørt. Men er ikke egentlig så lenge man må kinne, men er trenger litt lenger tid enn andre. Er i hvertfall ikke snakk om mer enn 2 - 3 sekunder. Er blitt vandt til det nå, men hvis noen andre skal starte bilen slipper de alltid nøkkelen for tidlig til at den starter.

 

Ikke kommet meg av sted på Eu-kontrollen enda nei. Får nye bremseskjold til bakbremsene i morgen regner jeg med, så får jeg bare få byttet de og bestilt time. Noen som vet hvordan man bytter bremseskjold? Er det bare å skru av bremseskiven eller er det mer som må av?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk hentet bremseskjoldet idag, så var ut å prøvde å gjøre noe med det nå, men som vanlig gikk det ikke helt som jeg hadde håpet. For å få av bremseskiven går jeg utfra man må ta av den som holder bremseklossene (husker ikke navnet), er ikke det rett? Prøvde i hvertfall å løsne de to skruene som den sitter i, og de satt godt!! Etter en times tid ga jeg opp. Har sprayet dem med rustløser og diverse smøremidler, så får vel heller se imorgen. Noen som har noen tips til å få av denne? Selve bremseskiven var lett å løsne, bare å skru ut skruen og dra litt i den så va den løs. Men frykter egentlig at jeg vil få store problemer med å løsne navet, noen som vet hvordan jeg gjør det? Sitter ikke det veldig godt fast eller?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaliper er navnet på bremsekloss holderen. Og JA det er sinnsykt hardt å få de av!!!! bannet meg gjennom mange timer med oppvarming av boltene og overdreven crc bruk... endte med at jeg skrudde av alt som holdt kaliperen og satte de boltene som kaliperen sitter med i en skrutvinge (type:sånn som er boltet fast på en benk) og fikk dratt til skikkelig!

lykke til er det siste jeg har å si!!

Mercedes S210 E420 1997

Volvo 460 2.0i 1993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som de sitter rimelig godt på min også. Ikke fått prøvd noe mer på å skru de ut siden bilen er i bruk. Får finne på noe får å få de av en gang. Skulle gjerne fått tatt denne EU-kontrollen snart. Smørte de i flere dager med CRC/5-56 og rustløser men fikk de som sagt ikke av. Andre ting jeg kan prøve?

[ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS

[x] 2001 Volvo V40 1.9D

[x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler

[x] 1974 VW 1300S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje ikke normalt for deg (vært heldig :D ) men men.Verktøy tips: kanskje hvis du har muligheter for å få brukt en luft muttertrekker. de har jo slag. og vibrasjoner er bra for å få løsnet dritten (les:rust) og smørnigen/rustløser siger inn i muttern og får gjort jobben sin innenifra ikke bare overflate smørning....

Mercedes S210 E420 1997

Volvo 460 2.0i 1993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår