Gå til innhold

DINE rundetider på Rudskogen

Ranger emnet


Gringo

Anbefalte innlegg

Hehe, morsomt å lese noen av tidene som dukker opp nå. Det er liksom så tydelig hvem som skryter på seg...

 

Men litt info til dere som skryter på dere tider: En god sjåfør klarer ikke å oppheve de fysiske lovene. 1.08 med en sierra er helt uaktuelt. Sorry, det er ikke engang noe å diskutere...

 

Saken er at det har vært kjørt billøp på Rudskogen i 15 år nå. I løpet av de 15 årene så har det blitt satt en del tider, og løpsbiler med tak holder seg stort sett mellom 58-59 (Super Touring) og 1.10 (Nasjonal Racing/Roadsport etc.)

 

Dette er altså løpsbiler som er rigget for racing og med unntak av Roadsport så kjører alle på slicks. Under 1.10 med 14" gatedekk er derfor elegant utelukket. Og nei, det hjelper ikke om man er Schumacher eller noe. Idealspor er idealspor, og racing er en sport med små marginer. Man kjører de samme banene runde etter runde, og alle kan lære seg å kjøre ganske fort. Har hatt voksne damer på kjørekurs hos Huysman som har startet dagen på rundt 2 min. på en runde på Rudskogen, men som har kommet ned på 1.16 runder mot slutten av dagen. Hvor fort disse bilene går avhenger av dagsform og traction control, men det raskeste jeg har kjørt med en av Huysmans biler med traction control aktivert og normalt slitte dekk er vel 1.11.9. Dette er altså totalt ribbede BMW 323 med 170hk, racingunderstell og ferske 15" Bridgestone RE720. Med andre ord, omtrent der går grensen for hva man kan klare med under 200hk og gatedekk. Med andre ord skiller det faktisk ikke mer enn fem sekunder mellom undertegnede og en voksen dame som kan idealspor. Fem sekunder høres ikke så mye ut gjør det vel? Jo, i racing er det en evighet. Ergo må dere ikke skryte på dere så mye. Det er altfor gjennomsiktig.

 

Men for å gi dere noen pekepinner på hvor dere bør ligge har jeg laget en liten liste med eksempler på noen biler og tidene de bør gå på. Jeg kan sikkert bomme litt, men +- et sekund skulle være mulig å gjette. Dette vil selvsagt variere veldig fra bil til bil, ettersom det er mye som skiller, men utgangspunktet er et slags gjennomsnitt for biler som er lett modifisert. Dvs. understell, lett trim og ok gatedekk (R-hjul utgjør normal et par sekunder). Biler som er litt påkostet kan gå en sekund eller to fortere, mens de som er litt slitne nok kan legge på det samme.

 

GTI biler (900-1100kg og 120-150hk): 1.13-14 sekunder

Eksempel: Golf II GTI

 

Sedan/sportsbil (1100-1400kg og 170-220hk): 1.10-11 sekunder

Eksempel: E30 M3, Sierra Cosworth og Nissan 200SX

 

GT biler (1100-1600kg og 350-500hk): 1.07-08 sekunder

Eksempel: Porsche 911, E46 M3 og Nissan Skyline

 

Værstingbiler (1100-1300kg og 500hk +): 1.05-06

Eksempel: 911 GT3, Ferrari 360 etc.

 

Lette sportsbiler (600-800kg og 200-300hk): 1.04-06

Eksempel: Caterham R500, Lotus Exige

 

Mer skiller det faktisk ikke...

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 269
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

har aldri kjørt på bane i det heletatt, men gikk ut ifra at det var det som trengtes.. Og jeg nevnte vel aldri den sierra'n? :)

 

I og med at du kaller deg for Gulbrandsen Racing så trodde jeg du hadde litt erfaring med racing, og hvertfall banekjøring..

Blir litt tullete å uttale seg når man aldri har prøvd selv. :)

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal selge mx5turboen og kjøpe en sånn sierra.. tror du ikke det blir bedre fsr ? hehe, ihvertfall raskere ser det ut for

 

Kan ikke se noen vei utenom nei. For hva er vel en ribbet MX5 på under 1000kg med turbo, skikkelig understell, bra bremser, R-dekk og en dyktig fører sammenlignet med en 2.8 sierra med mye luft i dekka? Nei, her er det bare å krype til korset, Harald...

 

Evt. kan det jo være føreren da. Du skal ikke se bort i fra at med riktig sjåfør så kan bilen din gå på 59 sek. Bare man har baller nok, så henter man jo fort en 8-10 sek ;)

_________________

Fredrik Sørlie aka FSR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bror min kjørte jeg satt på

 

1.14 runder kjørte vi med en

 

orginal Ford Probe GT

 

150hk.

 

og vi kjørte med 205/65 15 tum dekk!

 

Og det var små regnet hele tiden.det var satsing på max!

 

DETTE JEg skrev er ikke skryt dette er de tidene vi fikk.helt seriøst på våt føre.satsa så hard gjennom svingene at vi havna i grusen etter hvert.med litt annen gummi og tørr asfalt tror jeg vi hadde greid det på under 1.10, ikke jeg som kjørte engang så har vel ingen ting og skryte av

Opel Omega B1 V6 Steinmetz Mattig

 

Opel Maffian

 

Qraftwerket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DETTE JEg skrev er ikke skryt dette er de tidene vi fikk.helt seriøst på våt føre.satsa så hard gjennom svingene at vi havna i grusen etter hvert.med litt annen gummi og tørr asfalt tror jeg vi hadde greid det på under 1.10, ikke jeg som kjørte engang så har vel ingen ting og skryte av

Klart vi tror på tiden din..!

Ta f.eks. Per Chr. Wienche, med sin Porsche 993 RS Club Sport, kun på kostet langt over 1 mill kroner, kjører på 1:12.055 i regnvær (28/5-2005). Dagen etter (29/5-2005), på tørt, så satte han tiden 1:05.388.

Så jeg synes du er litt beskjeden i troen på at dere skal komme under 1:10. Målet må jo være ned mot 1:05.

 

PS:

img.asp?file_id=205320&ext=.JPG&width=210&resize=true

993'en til Wienche er en plastic fantastic, eller rettere sagt carbonfiber fantastic, bil som veier ca 1000 kg, bruker gatedekk og har ikke mer enn 340 - 350 hk.

Om jeg ikke husker helt feil, så er det uoriginale fjærer på den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi tror på tiden din..!

Ta f.eks. Per Chr. Wienche, med sin Porsche 993 RS Club Sport, kun på kostet langt over 1 mill kroner, kjører på 1:12.055 i regnvær (28/5-2005). Dagen etter (29/5-2005), på tørt, så satte han tiden 1:05.388.

Så jeg synes du er litt beskjeden i troen på at dere skal komme under 1:10. Målet må jo være ned mot 1:05.

 

PS:

img.asp?file_id=205320&ext=.JPG&width=210&resize=true

993'en til Wienche er en plastic fantastic, eller rettere sagt carbonfiber fantastic, bil som veier ca 1000 kg, bruker gatedekk og har ikke mer enn 340 - 350 hk.

Om jeg ikke husker helt feil, så er det uoriginale fjærer på den også.

 

 

Jeg har kjørt 1.06.01 med Escort Cosworth i 2003 i Gatebil serien, 350hk og 1420 kg+ fører. gatedekk re540

STOR takk til:

ÅSANE BILLAKKERING

DEKK&FELG SPESIALISTEN

www.prospec.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår