Lamelot Skrevet Juli 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2005 Hei, har en 99' Passat 1,6 som jeg gjerne vil presse litt mer utav. Vet at jeg for kr 4500,- (inkl. sportsluftfilter) kan få den 'chippet'/omprogrammert slik at jeg får en 10-12% mer (pris fra Bergen Bilelektronikk).....forutsetter bruk av 98-oktan... Er dette vits i, eller er det bortkastete penger? De sier den skal reagere kjappere, iallefall.... Siter /thomas ---------- 2005 Volvo V70 D5 Summum 163hk 2000 Passat 115hk TDI PD x-1999 Passat 1,6 (krasjet - se avatar) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lamelot Skrevet Juli 12, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2005 Tar også gjerne imot tips om andre metoder - rimelige sådan - for å få litt mer hk/NM.... Siter /thomas ---------- 2005 Volvo V70 D5 Summum 163hk 2000 Passat 115hk TDI PD x-1999 Passat 1,6 (krasjet - se avatar) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JuIius Skrevet Juli 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2005 Jeg tror ikke du får 10-12 prosent mer ved chip, dessverre. Det er nok ingen rimelig måte og trimme denne motoren. Derfor er dette bortkastede penger Jeg tror vi får klare oss med det dritet vi har (Jeg har også 1.6 100hk) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lamelot Skrevet Juli 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 Er det noen der ute som har gjort dette på en 'liten' motor som denne? Har søkt litt rundt på nettet, og folk hevder de merker bra forskjell med en 10-12% mer hk og 20% mer NM. Ka dokke trur? Siter /thomas ---------- 2005 Volvo V70 D5 Summum 163hk 2000 Passat 115hk TDI PD x-1999 Passat 1,6 (krasjet - se avatar) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polo Classic Skrevet Juli 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 Har nok lite å si med chip på denne bilen, med mindre det kombineres med en vassere kam. Mitt råd er å selge bilen å kjøpe en 1,8 med eller uten turbo, det er nok den billigste måten å få mer effekt på Siter No SPEAKERS NO BODYKITS NO BULLSHIT M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Skrevet Juli 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 Chip på en sugemotor vil vel i bunn og grunn bare øke innsprøytningen. Dvs at du får noen få hestekrefter du nesten ikke merker. Den største forskjellen ser du vel på lommeboka ved fylling av drivstoff. Kjøp deg heller nytt luftfilter og et lite effektanlegg, det vil nok gjøre samme nytten uten at det går utover forbruket. Siter 2000 Bmw 318iT 1991 Audi coupe 2.3 E [x]1991 vw passat 1,6td Stasjonsvogn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.X Skrevet Juli 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 Monter ett lystgass anlegg på den da for du mye effekt for en billig penge men blir dyrt vis du bruker det mye..(7-10.000.-) Men du får bra med krefter på forbi kjøring. Lånte en opel safira her for en stund siden med 50hk nos system, funket veldig bra det på forbikjøring. Han har nu brukt det på den bilen i litt over 1 år å er kjempe fornøyd.. :) Siter For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet Juli 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 En god chip sammen med betre pusting vil nok kunne gi deg dei 10-12 ekstra hestene og betre moment. Men da bør du inkludere et åpnere eksosanlegg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lamelot Skrevet Juli 17, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2005 En god chip? Det jeg har fått tilbud på er omprogrammering av bilens originale ecu, tror jeg. Skal visst være mange fordeler - men hva vet jeg ? Hvor mye større eksos må jeg ha? Hva må byttes? Vil jeg få dette godkjent? Hva med utslipp osv? Og hva kan noe slikt koste? Og luftfilter - anbefaler dere slike 'åpne' kon-filtre, eller holder det med å stappe et k&n-filter inni den originale innsatsen? Dersom 'åpent' filter - synes å ha lest et sted at man måtte sørge for at det fikk kald luft, og ikke bare varmt 'motorrom-luft'. Hva mener dere om dette? Mange spørsmål, men jeg setter stor pris på om noen gidder å svare :-) Siter /thomas ---------- 2005 Volvo V70 D5 Summum 163hk 2000 Passat 115hk TDI PD x-1999 Passat 1,6 (krasjet - se avatar) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
racebox Skrevet Juli 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2005 det beste/billigste er vel demontering av toppen/ventiler, jobben består i å porte litt i åpningene..gjøre det litt mer "glatt" spesiellt i overgang innsug topp også ventiler må bearbeides..har mang en gang blitt overrasket over hvor dårlig gjort dette er fra fabrikken selv på ganske nye motorer.. okey, dette er vel litt omfattende men hvis du gjør dette nøye og kan ta tiden til hjelp er det her hk ligger..etterpå + chips/filter/eksos..best å bruke "åpent" filter, sørg for å lede kald luft inn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet Juli 17, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2005 Siden du har forholdsvis lite erfaring med motor ville eg levert inn toppen til f.eks. EBB når han er tilbake fra ferie. Men vil du prøve deg selv bør du lese dette før du begynner: http://www.pumaracing.co.uk/head01.htm Og ta og en kikk på disse angående porting: http://mototuneusa.com/success_stories.htm http://mototuneusa.com/homework.htm Du bør ikkje gjøre meir enn å fjerne støpesjegg og skarpe kanter uten å sette deg skikkelig inn i portinga. Du bør skifte chip, kam, og greinrøyr i samband med portinga for å få best effekt ut av det. Samt et litt åpnere eksosanlegg i 1 3/4" eller 2". Angående porting av EBB send meg PM. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peri Skrevet Juli 18, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2005 Dersom 'åpent' filter - synes å ha lest et sted at man måtte sørge forat det fikk kald luft, og ikke bare varmt 'motorrom-luft'. Hva mener dere om dette? Mange spørsmål, men jeg setter stor pris på om noen gidder å svare :-) varm luft utvider seg og kald luft er "tettere" det gjør at i en komprisjon får du mere luft inn i sylinderen når luften er kald fordi den er tettere og dette er noe som gir bedre effekt. intercooler prinsippet... den kjøler ned luften får å få plass til mere i motoren. gir ganske kratig effektøning. mvh Peri Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lamelot Skrevet Juli 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2005 Du bør skifte chip, kam, og greinrøyr i samband med portinga for å få best effekt ut av det. Samt et litt åpnere eksosanlegg i 1 3/4" eller 2". hmm...ser litt 'fali' ut dette for en liten motor som øyeblikk passerer 200.000 km....Hvor mye mer slitasje blir det med en slik form for trimming, om noe mer i det hele tatt...? Men aller viktigst - hva vil kam+grenrør+porting koste? Chip & luftfilter: kr 4500 Eksos: kr 2-3000? Jeg er ikke helt komfortabel med å skru i stykker andre motorer enn gamle volvoer (Off Topic: det var tider det - B20 med dobbel weber - som jeg aldri helt fikk til...!), så jeg må basere meg på å få andre til å mekke dette i såfall... Siter /thomas ---------- 2005 Volvo V70 D5 Summum 163hk 2000 Passat 115hk TDI PD x-1999 Passat 1,6 (krasjet - se avatar) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lamelot Skrevet Juli 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2005 ..best å bruke "åpent" filter, sørg for å lede kald luft inn Hvordan bør dette gjøres? Siter /thomas ---------- 2005 Volvo V70 D5 Summum 163hk 2000 Passat 115hk TDI PD x-1999 Passat 1,6 (krasjet - se avatar) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zagato Skrevet Juli 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2005 Kammen kommer ofte på 2-3000 og greinrøyr det samme. Portinga varierer om du porter veldig forsiktig selv, eller leverer til andre. EBB har porta bl.a. http://www.mobeck.com/mt/HusabergSupermoto.asp http://www.raceinfo.no/temp/ebb/Pinto-rally-by-EBB-flow-web.jpg Samt Lightning med 700 på hjula. Han pleier ikkje være dyr på portinga, men da får du målepapir på flow før og etter. Vil du ha takk i EBB sender du meg bare en pm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.