VCE Skrevet April 13, 2006 Rapporter Share Skrevet April 13, 2006 min -77 245 L ble levert med takluke, servo, sentrallås, alarm, ac og setevarme... :) Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvosix Skrevet April 13, 2006 Rapporter Share Skrevet April 13, 2006 DL er så basis som du får det. GL har farga ruter og armlen i baksetet.. det har ikke DL. GLE ble levert med sprut fram til 86- da mesteparten av 86- GLE er B230A. GLT ble levert med B23E/230E og turbounderstell (orange dempere, større krengningstag, senket). B17A ble vel levert kun i Finland og noe andre drittland tror jeg.. Min DL har armlene bak, 82. GLT har to motortyper, er det gullfarge på GLT merket er det V6 , viss ikke er det B23E (eller B230E...) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet April 13, 2006 Rapporter Share Skrevet April 13, 2006 Har ikke noe fasitsvar på det der med ventilerte bremseskiver, men jeg vil ta tak i det tidligere spørsmålet om modellbetegnelsene: (Holder meg for ordens skyld til norske modeller) De eneste 240er med turbo originalt heter Turbo, hadde B21ET med 155 hk og manuelt gir. Fra 81 til 83 hadde de bare firedørskarosseriet, i 84 fantes de også som stasjonsvogn, i 85 i prinsippet bare som stasjonsvogn, da 740 Turbo IC hadde erstattet firedørsutgaven. Det finnes knapt grenser for hvilke 240er du finner med turbo (og forskjellige varianter av turbo-emblemer) i dag, men det er ettermonterte greier. GLT ligner i utseendet ("dekoren") mye på Turbo, med lister og grill i svart. Den kom først som 80-modell. Frem til vinteren 82 kunne den fås med to forskjellige motorer, en firesylindret (B23E, 140/136 hk) og samme sekssylindrede som i toppmodellen 264GLE (B27E, B28E). Da 760 kom, ble sekseren forbeholdt denne. Videre finnes GLT med B23E/B230E (136/129 hk)opptil 88. L var billigste versjon fra 75 til 78, først med B20A, senere B19A, 245L hadde stort sett B21A. DL var "grunnmodell" med ikke fullt så lite utstyr som L. Disse har i de fleste tilfeller B21A (97-107 hk). I de eldste årsmodellene (75-76) forkommer DL med B20A. Siste DL var 240DL 85 med B200 (A/K?) (103 hk). 83-84-modellene heter som regel bare 240 uten bokstaver. GL er eneste bokstavkombinasjon som forekommer i praktisk talt alle årsmodeller av 240-serien. I begynnelsen som toppmodell, de siste årene som normalen. Dette kan kanskje ha sammenheng med at det har "gått inflasjon" i bokstaver, man også med at utstyrsnivået faktisk ble en del høyere med tiden. 244GL 75-78 (og visstnok 245GL 78) har B21E (123 hk) og det meste av hva man kunne få av utstyr den gangen, som strengt tatt ikke var særlig mye (skinnseter og kanskje turteller som standard). 244/245GL ble fra 79 en noe billigere "mellommodell". B21A fra 79 til 81; B23A (112 hk) fra 81 (eller 82) til 84; B230A, senere K, senere F (110-116 hk) i årsmodellene 85-93. Overdrivekasse fra 81 (eller 82), femtrinnskasse fra 84 til 85, firetrinnskasse som standard fra 86 til 89, femtrinnskasse og servostyring som standard fra 90. GLE: Dette blir litt mer komplisert. Betegnelsen GLE hadde allerede vært brukt på toppmodellen 264/265, men ble brukt på 240 først på 79-modellen. 244/245GLE 79 hadde B21E og tilsvarte GL av tidligere årsmodeller. Selv om jeg kjenner til ett eksemplar, skal GLE i prinsippet ikke finnes som 80-modell, da den dyrere GLT hadde "overtatt plassen". Det dukket opp en ny GLE av 240-serien vinteren 82, da 760 kom, visstnok for å "kompensere" for bortfallet av 264 og den sekssylindrede GLT-versjonen - for dem som ville ha en komfortabel Volvo-"toppmodell", men ikke hadde sans for 760. Denne GLE var dyrere enn GLT, som hadde samme motor (B23E, 136/129 hk) og fantes i modellutvalget i to år, frem til vinteren 84, da den ble erstattet av 740GLE. Det dukket opp en 240GLE igjen fra 86, men dette var sammenlignet med tidligere GLE en klart mindre eksklusiv (og langt vanligere...) variant med samme motor som 240GL (B230A, K, F) og bare litt mer utstyr enn GL. Den (GLE) forekommer visstnok opptil 90, men da hadde allerede GL fått femtrinnskasse og servostyring som standard, så da tror jeg forskjellen må ha vært ganske minimal... Så er det 240SE 93, som har samme motor som GL, men ellers ser ut til å slå de fleste eldre "luksusmodeller" i utstyrsnivå. Dette skulle dekke det meste. Jo, også var det GT og Classic... Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oeb Skrevet April 14, 2006 Rapporter Share Skrevet April 14, 2006 Min DL har armlene bak, 82. GLT har to motortyper, er det gullfarge på GLT merket er det V6 , viss ikke er det B23E (eller B230E...) Ytterst sjelden med armlene på tidligere hvertfall.. GLT finnes med B28E ja.. GLT6. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet April 14, 2006 Rapporter Share Skrevet April 14, 2006 Men hvor langt opp fikk man GLT? http://www.blocket.se/vi/7730862.htm?ca=15_s Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trulsk Skrevet April 14, 2006 Rapporter Share Skrevet April 14, 2006 http://www.volvocars.se/NR/rdonlyres/DE6B1825-3692-4DEA-A705-6E41CBCF9573/0/Beg200.pdf Jeg har 83 mod GLE med takluke, b23e og automatgir ihvertfall. Siter 1983 volvo 240, b23e SOLGT 1989 volvo 740 tic SOLGT 1994 volvo 850 gl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lofsbergRacing Skrevet April 14, 2006 Rapporter Share Skrevet April 14, 2006 har dere glemt 240 D6 ? =P Siter Volvo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet April 14, 2006 Rapporter Share Skrevet April 14, 2006 L er vel mest basis, så kommer DL, så GL, så GLE, så GLT. Og så den spesielle Turbo-versjonen som ikke heter noen av delene, men bare "Turbo" -Er værtfall det det står i vognkortet på de bilene. GLT'n hadde vel sorte lister, d hadde vel og Turbo-versjonen. Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MercFreak Skrevet April 14, 2006 Rapporter Share Skrevet April 14, 2006 DL er så basis som du får det. GL har farga ruter og armlen i baksetet.. det har ikke DL. GLE ble levert med sprut fram til 86- da mesteparten av 86- GLE er B230A. GLT ble levert med B23E/230E og turbounderstell (orange dempere, større krengningstag, senket). B17A ble vel levert kun i Finland og noe andre drittland tror jeg.. jeg vil nå påstå at L er mer basis en DL da.. Siter Mercedes 190E selges, send pm for mer info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet April 14, 2006 Rapporter Share Skrevet April 14, 2006 jeg vil nå påstå at L er mer basis en DL da.. Det er jo begge basismodeller, i hver sin tidsepoke. forøvirg så jeg noe jeg aldri har sett før: justering på lyshøyde (volvo 240 stv, 86'). JørgenT sin bil.. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet April 14, 2006 Rapporter Share Skrevet April 14, 2006 -ja, alt er jo tilleggsutstyr.. Var det ikke slik at kjøper av bilen kunne velge det da? Var vel i forskjellige årmodeller det. Tenker på GL med sorte lister, skinninteriør, takluke med svev, eller EL. Varmeseter, klokke i dash'en, el just. speil, turteller, tåkelys(?), Armlene bak, nakkestøtter bak. Stofftrekk på de vanlige plast-nakkputene (gle) ++++++++++ Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet April 14, 2006 Rapporter Share Skrevet April 14, 2006 -ja, alt er jo tilleggsutstyr.. Var det ikke slik at kjøper av bilen kunne velge det da? Var vel i forskjellige årmodeller det. Tenker på GL med sorte lister, skinninteriør, takluke med svev, eller EL. Varmeseter, klokke i dash'en, el just. speil, turteller, tåkelys(?), Armlene bak, nakkestøtter bak. Stofftrekk på de vanlige plast-nakkputene (gle) ++++++++++ Var vel slik at man bortimot fikk bilen med det utstyret en ville. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet April 14, 2006 Rapporter Share Skrevet April 14, 2006 Bilene ble spytta ut fra fabrikk nesten uten utstyr. Var stort sett bare skinn og takluke som man ikke ettermonterte Steike å gammel tråd som har blitt dratt fram igjen??;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet April 14, 2006 Rapporter Share Skrevet April 14, 2006 Bilene ble spytta ut fra fabrikk nesten uten utstyr. Var stort sett bare skinn og takluke som man ikke ettermonterte stemmer nok det,litt offtopic nå men.Vet diskusjonen har vært oppe før ang soltak på 245 osv.Når jeg var innom den lokale volvoforhandlern for noen år tilbake kikka jeg på en 93 mod 240 sedan med glassluke... Er det enkelt og greit firma som har drevet med ettermontering av soltak i stor stil en gang i tiden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet April 14, 2006 Rapporter Share Skrevet April 14, 2006 stemmer nok det,litt offtopic nå men.Vet diskusjonen har vært oppe før ang soltak på 245 osv.Når jeg var innom den lokale volvoforhandlern for noen år tilbake kikka jeg på en 93 mod 240 sedan med glassluke... Er det enkelt og greit firma som har drevet med ettermontering av soltak i stor stil en gang i tiden? Tror det fantes ferdige maler hos Volvo, hvor man ettermonterte glassluker i 240. Har sett noen sånne selv, og det ser nesten orginalt ut Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.