Gå til innhold

Evo girkasse i GTX/GTR

Ranger emnet


BGGTX

Anbefalte innlegg

Alle her vet vel at Gtr er en ganske så potent bil med en utrolig motor. Bare så synd at det ikke ble utstyrt med ei girkasse som matcher motorens effekt og kjøreegenskapene ellers. Det finnes sikkert noen løsninger som fungerer sånn passe, men i går så jeg den ultimate GTR'en. En svart fin GTR med komplett drivverk fra mitshubishi evo 6 tme og evo 8. Fikk en gjennomgang av hvordan det var gjort og en liten demonstrasjon. . Husker ikke alt men her er noen spec..

Det satt en girkasse og senterdiff fra evo 6 tme og differ fra evo 8 i den. Drivakslinger bak var fra evo 5 tror jeg. Passer rett i. Venstre drivaksel foran var evo 5. H dr.aksel var spesiallaget. Sveiset nye flenser og tilpasset lengde på mellomaksel. Noe ombygd tavers bak for å passe evo diff. Motoren var flyttet 45mm fremover og ny radiator var laget på mål. Nye motorfester også selvfølgelig. GTR hjullager foran og noe modifiserte spindler foran fra evo for å passe gtr lagerene. Motoren var orginal og totalrenovert. Ladetrykk 1,9bar. Kjørt i benk og ga 341hk!

Det så ut som en h....... jobb og det hadde kostet en del da denne fyren hadde kjøpt alt nytt. Bilen har gått noen og tjue tusen km med evogreiene og alt fungerer perfekt. Bilen var helt rå og kjøre med 50/50 fordeling mellom diffene. Han kunne bruke den det han klarte. Dette så jeg tydelig da han kløtsjet ut andre giret og spant avgårde i en fin sladd på Tørr varm asfalt med 215/40-17 hjul. Piruetter gikk også fint.

Det er en på forumet her som har eid den bilen før. Nåværende eier holder til i gudbrandsdalen.

88 Cosworth 2wd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men flytte motoren 45mm framover? Begynner jo å minne om audi dette her.

Er det i heile tatt plass til det? Er ikkje mange mm mellom turbo'en og radiatoren min hvertfall, isåfall må radiatoren ned i fangeren... eller?

 

litt off topic, sorry det, men skal du ned til stord med darkstar? :)

 

jeg lurte på om jeg skulle ta meg en tur nedover med han om han er i form :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. den er svart. Gamlebilen til stoltenberg.

Glemte og si at flensen på clutch huset måtte sveises over fra gtr kassa. Det var mazda utløserlager og arm. Evo clutchplate men mazda svinghjul. Alt arbeidet var meget profesjonelt utført og det så orginalt ut. Det var spesiallaget radiator i aluminium som satt 4cm lenger forover. Det hadde kostet en del ja men noe av dette må vel gå an å få tak i fra et vrak el no. Er en del evoer i usa. Må finnes et vrak et sted der. Sjekk e-bay. Jeg har veldig lyst på en sånn konvertering men det så ut som mye arbeid og store kostnader. Han fyren ville ikke ta på seg oppdrag for andre folk heller.

88 Cosworth 2wd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde brukt en måne på ombyggingen sa han. Det sier ikke så mye men av det jeg kunne se var det en del jobb! Men alt er mulig.. Det hadde kostet en god del mere en de fleste er interessert i å legge ut for å få bilen sin til å gå litt fortere men du kan vel tenke på at du får en bil som er minst like rå som både evo og impreza til en pris som er langt hyggeligere en de to bilene koster. Skulle vel få en ferdig GTR med ny evodrivline for 250000kr hvis du gjør meste av jobben selv. Det er da for bil pluss drivverk!

88 Cosworth 2wd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår