Jump to content
Bilforumet.no

safoll

Bruker
  • Content Count

    1333
  • Joined

  • Last visited

About safoll

  • Rank
    Registered User
  • Birthday 12/27/1983

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    205 GTi
  • Biltype (eks Audi)
    Peugeot
  • Årsmodell (eks 1995)
    1986
  • Motor (eks 1.6)
    1.6

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • Bosted
    Molde
  1. Nja, i verste fall kan de ta oppi innerskjermene. Når ikke ut til hjulbuene med innpresset på felgene. Men syns det er merkelig at det kun er på ene siden i såfall, er like lav på begge sider bak. Ville vært rart om støtdemperne bak er sigen og gåen etter 30000 km?
  2. Har akkurat fått lagt om til nye 19" sommerhjul på nybilen, men i går merket jeg at det ristet litt venstre bak. Da jeg stoppet bilen, kjente jeg litt "sviddlukt" fra bakhjulet, akkurat som om det var bremsene som hadde hengt på.. Men hjulet var ikke varmt, og dette er jo en 2007-modell Audi A4, så er merkelig om bremsene på en såpass ny bil skal henge.. Ikke hadde jeg kjørt eller bremset hardt heller. Hva annet kan det være?
  3. Ja, skal selvfølgelig gjøre det i morgen, men var nysgjerrig på om noen hadde lignende erfaringer eller innspill..
  4. Solgte bil for 2 uker siden, som var på NAF salgstest uken før den ble solgt. På salgstesten avdekket NAF at det var litt rust i hjulbuer, men nå har kjøperen av bilen hatt bilen på et tilfeldig verkstedsbesøk, og der ble det avdekket at omtrent hele rammen på bilen er kjeks, og ikke bør brukes mer.. Så nå ringer selvfølgelig kjøperen til meg og lurer på hva vi skal gjøre? Har NAF ansvaret når de tar en omfattende salgstest, hvor de ikke klarer å kartlegge såpass omfattende og "tydelige" feil som at bilen er omtrent gjennomrustet? Skulle jo tro at både kjøper og selger har en viss forsikring når man betaler NAF over 2000,- for en NAF-test..?
  5. Har målt spenningen på batteriet nå, og ved 2000 rpm lader dynamoen 14,4 volt. Målte forsåvidt polklemmene også, og de hadde samme spenningen som polene på batteriet. Men jeg tror fortsatt at det er noe som stjeler strøm, for om jeg tar av + eller - polklemmen, og setter den på igjen, så gnistrer det. Er ikke dette et tegn på at noe drar strøm?
  6. Har litt trøbbel med strøm-/batteri-/startproblem i bilen min.. For ca. en måned siden begynte batteriet i bilen å være trasig, det tappet seg for strøm og jeg måtte bruke startkabler eller nødstarter for å få start, uansett om bilen var varm eller kald. Men av og til hendte det seg at bilen startet uten bruk av nødstarter etter å ha stått noen dager, selv om jeg ikke hadde kjørt noe nevneverdig langt før den ble parkert. For to uker siden, kjøpte og monterte jeg nytt batteri, og alt ble på stell igjen. Nå har det nye batteriet begynt å bli trasig også, og jeg må av og til bruke nødstarter, men av og til starter bilen uten hjelp, selv om jeg også her ikke har kjørt noe nevneverdig langt og latt batteriet lade seg skikkelig før bilen har blitt parkert. Er det noe som stjeler strøm, som kan være problemet? Ikke har jeg ettermontert noe anlegg eller lagt opp strøm til noe, og det er heller ikke noe som står på i bilen som kan trekke strøm etter at jeg har parkert. Er det eventuelt noe måte å finne ut om noe drar strøm på, og isåfall hva? Eller er det batteriet i seg selv som er problemet?
  7. Da var problemet løst, var tetningene i toppen rundt dysene som ikke tettet skikkelig, slik at de dro inn falskluft. Mazda hadde klart å gi meg feil tetninger..
  8. Får ta en liten feilsøkingsrunde i dag. Kan også nevne at bilen bruker mye mer bensin nå enn før, og at det en sjelden gang blir ettertenning og svart røyk fra eksosen ved bremsing på gir. Er akkurat som om turboen blåser trykk inn i innsug og motor, men at det ikke kompanseres med bensin eller tenning. :rolleyes:
  9. Ja, den skal være rett, i verste fall er det en halv tann som skiller. Skal få målt tenningen i morgen for å være helt sikker. Har også gått over alle slanger på trykksiden etter lekkasjer.
  10. Har akkurat overhalt en 323 GTX-topp, men etter å ha montert sammen motoren igjen så har bilen begynt å fjuske. Dette skjer akkurat i det turbotrykket passerer 0.1 bar - virker som om trykket "bremses" opp og ingenting skjer selv om ladetrykket går opp mot 0.8 bar. Har sjekket både plugger, pluggkabler, coil, fordeler, m.m. Eneste jeg vet, er at det er en liten eksoslekkasje mellom eksosmanifolden og toppen, kan dette føre til fjuskingen?
  11. Holder på å overhale toppen på en Mazda 323 nå, og det ser ut til at jeg har klart å rote bort skiven som skal ligge under ventilfjæren (rundt ventiltetningen) på ene ventilen. :( Men hvor viktig er denne skiven? Vil det bli noe slags feil eller ventiltikking når jeg monterer sammen alt igjen?
  12. Er det mulig å bytte bremserørnippelen på bremserøret, uten å måtte bytte hele røret? Altså nippelen/koblingen som skjøter bremserøret og bremseslangen sammen.. Skal bytte bremseslanger på bilen, men skruhodet på nippelen på bremserøret er rundt, så jeg må nok bytte den, eventuelt hele røret om jeg ikke har annet valg..
  13. OK, men det er som regel ikke tikking på tomgang.. Det er kun om bilen står lenge på tomgang. Begynner først å tikke etter 5-10 min. Ellers er det ikke ventiltikking i det hele tatt.
  14. Har en mazda 323 hvor jeg skal bytte simringen på oljepumpen snart. Spørsmålet er om jeg bør bytte oljepumpen samtidig.. Jeg har en stund lagt merke til at om bilen står på tomgang lenge når motoren er varm, så begynner ventilene å tikke veldig. Må kjøre en god stund for å bli kvitt ventiltikkinga, selv om det er både fersk og rikelig med olje på motoren.. Kan dette være pga oljepumpen? Er det en avansert jobb å bytte oljepumpen? Hva bør jeg være obs på ved et oljepumpebytte? :)
  15. For meg virker det som om starteren prøver så godt den kan, men at den ikke får strøm nok. Den drar i rundt noen ganger, før den "gir opp". Av og til så klikker det i starteren. Tidligere har det også vært slik at hvis jeg har slått på tenninga og latt tenninga stått på litt etter at glødelampen har slukket, så har ingenting skjedd. Ikke klikk i innslaget på startmotoren heller. Har målt spenningen på batteriet når jeg prøver å starte bilen, og da ligger spenningen på ca. 12 volt på batteriet før jeg vrir om tenninga. Når glødinga begynner, faller spenninga til 9-10 volt, og igjen helt ned til 3 volt i det jeg prøver å starte bilen.. Men om det skulle være noe med startmotoren, kan det i teorien være slik at når starteren får mer strøm, altså via nødstarteren tilkoblet batteriet, så fungerer den som den skal?
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.