Ottesen Skrevet Mai 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2005 ser forresten at ingen har husket å svare deg ang porting.tror de pengene gir deg bedre ytelse med feks chip, senkefjærer, stabstag, wattlink, superflex foringer, etc. etc. porting er noe av det siste jeg ville gjort, da du kan dra ut mye uten porting. jeg vet at fjæring ikke gir hk, men veigrep er minst like viktig som effekt. Har du testet forskjellen da ? jeg hadde nemlig portet toppen før noe annet, kanskje kam og eksos først da... Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240Turbo Skrevet Mai 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2005 men hva er egentlig hovedforskjellen mellom 530 og 531 toppen?? martin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mmh Skrevet Mai 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2005 Spør du meg så spør jeg vidar strand jeg! hehe har ikke peil på dette jeg, men det har han! Siter Old Volvos Never Die, They Just Go Faster! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoyofish Skrevet Mai 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2005 da spør jeg.... hvorfor satte volvos motorteknikkere 405 toppen på b23ET og b230ET ? Satt ikke 405 på B23ET og 531 på B230ET og B230FT før '91? 530 toppen sitter vel på alle B230FT etter '91 så vidt jeg husker? En ting til så vidt jeg vet er at 531 og 405 toppen er helt like, bortsett fra at 405 har fordeleren bak og B230 (med f.eks. 530/531) har fordeleren i blokka. 531 toppen har også noe gunstigere plassering av tennpluggen. 531 toppen er vel den enkleste å montere på B230 motorene nettopp pga fordeleren. Mange som har tyna ut 400hk med urørt 531 (530 også forsovet) topp og heller ikke hinsides ladetrykk (ca. 1,5 bar). Men du får nok en mer lettkjørt bil som går bedre/renere med en bedre tilpasset topp. Men skal du spare penger trenger du ikke porte. Men, når det gjelder porting av toppen har jeg nok ikke mye å si. :P Edit: fordeleren i blokka ja. :P Siter Volvo 940 Turbo -95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-Lars Skrevet Mai 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2005 En ting til så vidt jeg vet er at 531 og 405 toppen er helt like, bortsett fra at 405 har fordeleren bak og 531 fordeleren foran. de er ikke helt like. 531 har vel større ventiler, og innganger. Siter "81 Volvo 242 - Prosjekt "82 Volvo 760 GLE - Bruksbil "86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne) "84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den) "86 Volvo 240 GLE stv (delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shorty85 Skrevet Mai 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2005 sånn for å spore av litt mer så sitter ikke fordeleren foran på toppen på noen av motorne sist jeg sjekka sto den i blokka... :biker Siter http://www.bilforumet.no/kjopsalg/showproduct.php?product=5559&cat=500 http://www.bilforumet.no/kjopsalg/showproduct.php?product=5533&cat=500 Noen som har en pall med arbiedslyst?? Begynner og bli tomt:( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240Turbo Skrevet Mai 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2005 hehe.. men en annen ting har overhalt 530 toppen min nå og klaring blir for stor. har i de største chimsa man får 3 85 chims.. noen forslag? :rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-Lars Skrevet Mai 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2005 sånn for å spore av litt mer så sitter ikke fordeleren foran på toppen på noen av motorne sist jeg sjekka sto den i blokka... :biker så sant så sant...heh..får rediger litt på posten min;) Siter "81 Volvo 242 - Prosjekt "82 Volvo 760 GLE - Bruksbil "86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne) "84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den) "86 Volvo 240 GLE stv (delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius242R Skrevet Mai 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2005 det satt jo 531 topp på b230fx motoren i 240 i 92/93.. :rolleyes: Fordeleren står ikke foran på motorer orginalt med 531, 531 kom aldri på 240 og 240 har fordeleren foran på blokka. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-Lars Skrevet Mai 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 27, 2005 det satt jo 531 topp på b230fx motoren i 240 i 92/93.. :rolleyes: ja ok. det var nytt for meg. trekker tilbake det med at 240 aldri blei levert med 531. Siter "81 Volvo 242 - Prosjekt "82 Volvo 760 GLE - Bruksbil "86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne) "84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den) "86 Volvo 240 GLE stv (delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KriZ Skrevet Mai 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2005 På de fleste(ikke alle) motorene som sitter i 740 og alle i 940 så sitter fordeleren på toppen, bak inn mot torpedo veggen. Siter Volvo 242 -81 B23et, Ny motor i vinter. Volvo 242 -78 B21a/B23et "Kjeksen". Vrak Om livet suger..ÖVERLADDA!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kjellingepedersen Skrevet Februar 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2008 hehe.. men en annen ting har overhalt 530 toppen min nå og klaring blir for stor. har i de største chimsa man får 3 85 chims.. noen forslag? :rolleyes: du får chimsa til ca 4-95 til volvo :) så d e vel ikke nåkå krise enno.......eller så kan duh laga chims sjøl Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SHN-Motorsport Skrevet Februar 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2008 porting er jo seff anbefalt uanz da motoren får en helt annen karakteristikk og "puster" lettere. Angående kan hadde jeg heller valgt K, t5 eller t5race med justerbart drev enn A eller VX. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_:OVeRHeAD:_ Skrevet Februar 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2008 på min b230et står det 531topp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Februar 25, 2008 Rapporter Share Skrevet Februar 25, 2008 Skader ikke å porte 405/531 på eksossiden hvertfall,rimelig trange der. Det gjelder forøvrig 530 også. Greit å finpusse innsugsport litt også,i første omgang støpeskjegg og overganger+ setejobb Ved større effektuttak så går man som regel opp på ventilstørrelse og porter mer. Også forbrenningsrom. Noen velger kun å sette i større eksosventil typ 38-40mm Men andre også går opp til 46mm på innsug i tillegg. Gruppe A bilene fikk ca.10hk+ over hele registeret etter at Grottis portet 405 toppen. Ang. at det ikke anbefales å sette 405 på turbomotor,så kan det kanskje dreie seg om eldre 405 med store vannkanaler. blåser lett pakninger på de.. Eller at folk som alltid har forskjellig syn på hvordan ting skal gjøres,siden det også er mange trimmere som bruker 405/531 toppene på turbomotorer.. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.