Gå til innhold

Volvo 760Tic prosjekt

Ranger emnet


Nox

Anbefalte innlegg

a har endelig prosjektet begynnt på alvor:)

Bilen er en orginal 760tic fra 85 med 425k på telleren(!) med en lettere trimma b230et og endel rust.

Kjøpte den for ca et år siden og har hatt den som bruksbil frem til nå.

akkurat nå ser den sånn ut: bilen1.jpg

motor:

 

Har startet prosjektet med å fjerne orginalmotor og merket alle ledninger og kabler. motorrom.jpg

 

har kjøpt inn en 230Fk motor som skal inn da disse tåler endel mer juling enn ET motoren. driver nå å flytter over deler fra gamlemotor til nye.

gamlemotor: etmotor.jpg

nye motoren: motor2.jpg

skal bruke 531 toppen fra gamlemotoren med K kam. etter å ha holdt på i endel timer med å bygge om motoren til blokkmontert fordeler finner jeg ut at k kammen min har fordeler spor doh. men men.. da kan jeg værtfall sette fordeler på blokka om jeg har veldig lyst:)

531 med k kam: 531.jpg

3"lmm fra bmw som sammen med 465cc dyser gjør at du kan skru opp trykket ennå mer:) : lmm.jpg justerbar btr må man også ha:btr.jpg (dumpventil ved siden av)

prøvemontering av ny cooler. nedkappa scania, sveisa sammen hos krb.passet med et skrik mellom ramma:) ic.jpg

grenrør fra 940 funker bedre enn det gamle så da bruker man det. mangler bare en større turbo å sette på.. 940grenrr.jpg

 

satser på oppimot 300hk og 400nm kjører med vikingchip og dette skal visst være veldig bra (og koster en brøkdel av hva andre firmaer tar. må sette den inn selv men det er 0 problem) er en i sverige som er en jævel til å mappe motronic og de har klart å få ut 400hk etter mapping. får vurdere det elelr datasprut etterhvert.

kjører med orginal kasse og cluth til dette ryker og får vel få inn en getrag 265 eller m90 etter det hvis det ikke plutselig dukker opp et bra tilbud i nermeste fremtid.

 

kaross og understell:

Bilstein sprint er montert foran (kortere og stivere dempere) og vanlige bilstein sport dempere bak med 40mm senking. stivt nok men ikke lavt nok. må kansje fram med vinkelsliper ja..

 

slissa skiver fra black diamond er bestilt fra kollevold for en stund siden. har ikke hørt no fra dem men de dukker vel opp... blackdiamond_12grv.jpg

 

større felger må til.. 18" MASItaly president med falken fk451 225\40 foran og slitte goodyear eagle f1 235\40 bak. måtte kutte litt hjulbuer bak og kjøpe 25mm spacer foran og 30mm bak for å få dette på.: rims.jpg

comp mo 15" vinter:vinterfelger.jpg

har en endel rustfjerning foran meg.. nye kanaler, en frontskjerm og dører må byttes. har allt bortsett fra kanalene men det skaffer vel veng..

rust.jpg

 

bilen skal lakkes opp i orginal grå metallic.

interiørmessig er den orginal bortsett fra r-sprort trekk og momo rally ratt og en turbotrykksmåler fra revotec.

 

sliter litt med å holde det ryddig i kjellern..:D kjeller.jpg

ldiv.jpg

 

har endel deler jeg ikke trenger som skal selges. si fra hvis noen trenger:

b230et blokk med innmat

4 stk 300cc dyser, lavohm. de virka på min, mer vet jeg ikke. 300kr

komplett oljekjølingskit til volvo med kjøler, slanger og adapter. plug and play :500 kr

orginal t03 turbo a\r 42 m. wastegate. 1700 kr.

orginal ic. 1000 kr

ET grenrør m. t3 flens. 500kr

(turbo, grenrør og ic kan selges samlet for 3000)

mitsu td04 13c uten wastegate: virker tight og fin. aldri prøvd. 1200kr

dobbeltmassesvinghjul med trykkplate og lamell fra FK motor. passer m90 kasse. 800kr.

innsug, med fuelrail uten dyser fra fk. 400 kr

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tøft prosjekt, gleder meg til å se fremgang!

 

Åssen er FK blokka i forhold til ET? Tenker da på hull til sensorer o.l. som evt. må tettes for at den skal passe dersom man bytter ut bare blokka på en B230ET med en FK/FT

'87 Volvo 740TIC

B230ET :D

-------------------------

'63 Volvo Amazon (121)

B18 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er stort sett plug and play. må ha over svinghjul og svinghjulssensor. har funnet en giver som jeg ikke hadde på et blokka, ser ut som vanntemp eller oljetemp. er jo ikke værre enn å bare la den stå i fred. ellers står de fleste giverne på toppen og denne skal man jo bruke vidre:)

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svinghjulet fra fk er dobbelmassesvinghjulet som passer m90 så det hverken kan man eller vil man ha pga alltfor tungt og mangler triggerpunkter til motronic. lh har 1 mens motronic har 2. så svinghjul fra et ja:)

gav 5800 sek for blokk topp grenrør turbo og komplett innsug på en høgger i sverige. ikke så ille det egentlig. er vel en 95 modell som har gått 150k.

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man da m90 på en ET med det svinghjulet da? eller må man bygge om til LH evt. annet innsprut?

 

95- modell? da har du vel underspyling av stemplene da?

 

leter på tpc etter en fk/ft blokk, men prøver å få det så billig som mulig, helst rundt tusenlappen, men får se om det lar seg gjøre

'87 Volvo 740TIC

B230ET :D

-------------------------

'63 Volvo Amazon (121)

B18 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nice prosjekt :D

såg den ET blokka med innmat står for salg :D

har ein heil komplett motor med knust blokk og dårlige stempler (B230ET)

 

kor mykje skal du ha for blokka di med innmaten? er blokka å de der i fult brukbar stand, eller må slitedeler byttes innvendig??

er innterisert i ein handel

General-Aasen

 

Stolt volvo eiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke flytte over elektronikken på lmmen før jeg har fått starta motoren og allt virker, men har åpna den og det ser ikke forferdelig vansklig ut. kan ta bilder av innmat værtfall.

 

blokka kan gå for 500kr. det er med et par givere men ellers KUN blokk og innmat. er en bankelyd i den men det har det vært de 10000 jeg kjørte med den og det funka greit. tipper det er skjørtebank.

 

felgene ga jeg 6000 for brukt men strøkene:) 5 felger (en skeiv) 2 nye framdekk og 4 slitte eagle f1. spacere må du jo ha på og de gav jeg 1841 SEK for tror jeg. men da kan man jo bruke felger fra nyere volvoer som det jo er relativt mye bedre utvalg til..

-Mazda 323 GTR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke flytte over elektronikken på lmmen før jeg har fått starta motoren og allt virker, men har åpna den og det ser ikke forferdelig vansklig ut. kan ta bilder av innmat værtfall.

 

blokka kan gå for 500kr. det er med et par givere men ellers KUN blokk og innmat. er en bankelyd i den men det har det vært de 10000 jeg kjørte med den og det funka greit. tipper det er skjørtebank.

 

felgene ga jeg 6000 for brukt men strøkene:) 5 felger (en skeiv) 2 nye framdekk og 4 slitte eagle f1. spacere må du jo ha på og de gav jeg 1841 SEK for tror jeg. men da kan man jo bruke felger fra nyere volvoer som det jo er relativt mye bedre utvalg til..

 

kor i verda holder du til? bor i møre og romsdal litt uttafor ålesund. har ein stor følelse de blir langt unna?

General-Aasen

 

Stolt volvo eiger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår