Gå til innhold

Basskasse av glassfiber - Spørsmål til Skody's 'how to'

Ranger emnet


Skody

Anbefalte innlegg

Har utforsket litt med glasfiber bygging, eine gangen prøvde jeg meg på ei hattehyle til bilen, laget ringer til elementene og klosser til å få vinkelen jeg ville elementene til å ligge, så brukte jeg et strekklakken og strakk og stiftet stramt og godt sånn jeg fekk di profilene jeg ville ha.. derretter brukte jeg flytenes poliester å smørte på.. hadde herded og var hardt, så lakket jeg der bare svart etterpå, for det var ei hattehyle som skulle bare være litt testing.., men merket at lukten til poliesteren hang veldigt! lenge igjen i duken! :( viss jeg ikke tar heilt feil så satt lukten i iallfall et halv år! lukter litt ennå..

 

 

 

Hvis dere har kommentarer, korrekturer, tips, skryt og skrot eller du bare lurer på noe kan du stille spørsmålet her. 'How to' guidene blir moderert og finkjemmet for spørsmål. Hvis jeg kan svare for meg skal jeg gjøre det her og/eller legge til utfyllende info i guiden.

 

 

mvh

Skody c",)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg har laget flere hood scoops,vinger og inventar med det prinsippet og har ikke hatt noe problem...sikker på du har brukt nok herder?jeg pleier å bruke litt mye tror jeg (a) men du burde legge glasfiber matter i tilegg for det jeg har erfart så ser det og virker ganske stivt...men ekke det...

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

For å si det som det er, står kassene fortsatt inne i påvente at min bror skal få lønn. Vel... nå fikk han lønn for flere måneder siden, men han er like treg som meg. :hammer

Angående feste er disse formstøpt etter reservehjulsbrønnene, så disse går ingen steder. Har selv ei basskasse som sto bak setene i pickupen min. Den festa jeg med patentbånd skrudd i bakveggen og sidene av kassa. Jeg la en bit skumgummi i mellom og strammet til det jeg kunne.

I bagasjen bruker folk alt fra strikk til jekkestropper. Vær kreativ, og bruk det du ser kan funke. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skody, hvordan har/skal du feste kassa til bunnen av bagasjen? Lime...eller ?

Isåfall, med hva? :)

 

Mvh

 

vet ikke hvordan bil du har, men du kan jo kjøpe deg for eks finer og "legge" nytt gulv...kappe til så det passer i bunn,kle det med det stoffet du vil ha,skru fast kassene i det nye gulvet...gjort dette på en del folk siden de har hatt veldig slitt gulv...blir alltid fornøyde når de ser det... å lime kassen vil jeg aldri anbefale...genialt i førsteøyeblikk, men når man skal ha ut no bak kassa...ikke så genialt :P

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeel.. nå er ikke jeg kvalifisert person til å svare på akkurat det, men dette er relativt enkel (eller avansert - alt ettersom) akustikk. Hørt om ekko-frie eller "døde" rom? Det er spesialbygde rom med vegger fulle av pigger og dingser og plater som spiser opp all lyd. Skriker du inne i et sånt rom hører du ingen ting :D De som utvikler høyttalere og elementer bruker slike.

 

En hard, glatt vegg er den rake motsetning og reflekterer alt tilbake. Ei sponplate ligger et sted midt i mellom disse, og fanger opp passe mye av lydbølgene. Men også her må du dempe kassa innvendig. Bare ikke fullt så mye som i mdf eller glassfiber. Forøvrig er ei rund kule det aller beste å bygge kasse av, for den vil aldri sende en bølge tilbake samme vegen som den kom. Ei kubisk (dønn kvadratisk) kasse er det verste, for den lager masse stående bølger, som er fy fy.

 

Mvh

Dr. Svada

 

Spon er dårligere enn MDF å bygge kasser. Dyre høyttalere bruker gjerne MDF i kasser, fordi dette er mer solid. Jeg husker ikke heelt hvordan det fungerer i praksis da det er lenge siden jeg har drevet med dette, men hvis man slår på en sponkasse med knyttet hånd, kontra tilsvarende MDF-plate, vil sponplaten gi mer ekko enn mdf'en. MDF'en er også mer stabil, ikke så følsom for temperatur/fuktighetssvingninger osv.

 

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spon er dårligere enn MDF å bygge kasser. Dyre høyttalere bruker gjerne MDF i kasser, fordi dette er mer solid. Jeg husker ikke heelt hvordan det fungerer i praksis da det er lenge siden jeg har drevet med dette, men hvis man slår på en sponkasse med knyttet hånd, kontra tilsvarende MDF-plate, vil sponplaten gi mer ekko enn mdf'en. MDF'en er også mer stabil, ikke så følsom for temperatur/fuktighetssvingninger osv.

 

mvh oddi

Da kan du sikkert forklare meg, BeemerZ1, Mr. SQ og alle de andre her på forumet åffer DU har rett og dette bildet under er HELT feil (måte å bygge på)? :)

Kilde: BeemerZ1 bygger sandwichkasse av spon og mdf.

 

715653_82_full.jpg

 

PS!! Jeg er kanskje litt vrang, men jeg prøver bare å få deg til å innse at du tar feil! ahahahhaha

PPS!! Du skal bruke knoka, ikke hele knyttneven! Ref. Hva er "knoketesten" hellothere

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du sikkert forklare meg, BeemerZ1, Mr. SQ og alle de andre her på forumet åffer DU har rett og dette bildet under er HELT feil (måte å bygge på)? :)

Kilde: BeemerZ1 bygger sandwichkasse av spon og mdf.

 

PS!! Jeg er kanskje litt vrang, men jeg prøver bare å få deg til å innse at du tar feil! ahahahhaha

PPS!! Du skal bruke knoka, ikke hele knyttneven! Ref. Hva er "knoketesten" hellothere

Knoke/knytteneve, jeg er ikke så god i anatomi, men point taken:)

 

Når jeg sier at mdf er dødere enn spon, ser jeg ikke at jeg er uenig med beemerZ1, tvert imot, han skriver jo:

Utenpå innerkassen i spon skal jeg ha MDF. Grunnen til dette er at dette materialet har den fantastiske egenskapen at det er ganske stivt og dødt i forhold til spon. Ulempen om man bare bruker MDF er at man kan få "plonk"-lyder i kassen om den ikke er godt nok avstivet.

Slik jeg tolker det, brukes sponet til avstiving, slik at kassen ikke beveger seg. Dette kan løses på mange måter, spon er en måte, og f.eks. kryssavstivninger en annen.

 

mvh oddi

edit: jeg sa solid, ikke dødt i mitt første innlegg. nok en begrepsforvirring fra min side her, men knoketesten er ihvertfall sentral:)

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller snu på flisa og si at sponet er der for lyden, og MDFen for avstivingen.

Men ellers tror jeg at vi er relativt enige. :kiss, klapp, :hug: eller :anger: happyhappy

Jepp, da er vi enige :)

Sponplatene er der for å senke resonansfrekvensen ut av det hørbare spekteret.

Men også for å hjelpe til å stive av kassene så klart.

Ville ikke blitt særlig god kasse med bare 12mm MDF selv om resonansfrekvensen hadde vært lav nok.

MDF er et stivere og dødere materiale enn spon, derfor brukes det i stedet for å bare ha tjukk spon. Dessuten er det et mye bedre materiale å jobbe med.

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Tror du at det blir litt forskjell om man demper

veggene i kassa med brown bread først,

og deretter med dempervatt/ull ? :)

 

Mvh

 

Å bruke BB for å dempe kassa er fryktelig dyrt. Har nok en effekt, men jeg har brukt slik grønn støydemping med lim på ene siden. Ca 1cm tykk. I trykkammer trenger du egentlig ikke demping på veggene hvis kassa er solid.

 

Bygde selv til en Audi A3. Der brukte jeg bare litt demping på bakveggen, rett bak elementet. Så fylte jeg resten av kassa med dempeull. Ble knall det.

 

PS. Nytter ikke hvor bra anlegget er, hvis arbeid og konstruksjoner er dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår