Gå til innhold

Basskasse av glassfiber - Spørsmål til Skody's 'how to'

Ranger emnet


Skody

Anbefalte innlegg

Hvis dere har kommentarer, korrekturer, tips, skryt og skrot eller du bare lurer på noe kan du stille spørsmålet her. 'How to' guidene blir moderert og finkjemmet for spørsmål. Hvis jeg kan svare for meg skal jeg gjøre det her og/eller legge til utfyllende info i guiden.

 

 

mvh

Skody c",)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei.

 

Tenkte jeg skulle bygge litt i bagasjerommet på en mondeo, tenkte da på glassfiber for å få det litt annerledes enn de firkantige kassene som er normalt.

 

Kan jeg bygge selve subkassene opp i glassfiber med noe demping inni, eller bør jeg bygge subkassene opp i mdf/spon og heller kle igjen med glassfiber?

Har mest lyst til å bygge alt i glassfiber for å få jevne runde flater samt at elementene da kan fremheves litt ved å bygge de opp.

Hvis jeg bygger alt i glassfiber bør jeg vel ha demping inni kassen? Hvilket dempemateriell egner seg her?

 

Hva trenger jeg av utstyr? .... glassfiberduk, polyester, herder, noe mer?

 

MVH

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å unngå glassfiber i den grad det er mulig. Høres dumt ut, men det blir bare dårligere lyd av det. Prøvd å rope i en lang gang eller et trapperom i ei blokk? Du får masse gjenlyd pga muren er så hard. Slik er også glassfiber og til dels MDF. Spon er "passe mykt" og absorberer lyder(les: bass) best av vanlige materialer. Alt det der med skumgummi og ull inni er kun brannslukking.

Slik både Chris og jeg har gjort er altså "dumt". Dumt som i sløsing med penger og dårlig lyd. Bruk spon på så mange sider som mulig, og så bruker du glassfiber der du føler at du må pga ujevn bunn/bakvegg og i skjøtene mellom der og spon/mdf.

Hvis du fortsatt føler for å bygge ei ikke-firkantet kasse se hvordan Chris har gjort det.

 

13%20--%20mdf%20rings%20mount1.jpg

22%20--%20circle%20all%20cut.jpg

 

Når det gjelder demping inni kan du bruke det du føler for. Synt.ull, ekte saueull, fårikål, hodepute, filleryer fra obs eller håret til tanta di. Bare ikke glava eller steinull, for det kan ødelegge spola i bassern din, og har du bassport får du bilen og lungene dine full av dritt. Det er ikke bra for deg.

 

Kikk litt i katalogen til Eltek - http://www.dynabel.no og http://www.ljudia.no . Der finner du mye bra. http://www.avforum.no og andre audio-forumer er også bra steder å starte. Se under \audio\høyttalere og \DIY\DIY-høyttalere.

 

Hva trenger jeg av utstyr? .... glassfiberduk, polyester, herder, noe mer?

Latexhansker, gassmaske, gjerne vernebriller, billigpensler, aceton og gjerne ei rulle. Rolla_RS har også ramset opp praktiske ting i sin "how to". Lykke til!

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

 

Takk for svar. Så glassfiber er ikke så bra altså. Regnet med at det var kanskje like godt som spon/mdf hvis man puttet noe dempeull inni. Når man ser på stylet/trimmet gatebiler så er det mange som har bygd opp i glassfiber.

 

Får prøve å utforske litt hva jeg kan utføre med spon/mdf da. Kan absolutt bli bra med treverk også hvis man bare tar seg tid....

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, glassfiber er et utmerket materiale å jobbe med. Men spør deg selv om HVORFOR du vil bruke det.

Hvis du kun skal bruke det for å være jålete er det bare å smøre i veg. Men jeg personlig ser ikke noen grunn til å fylle opp bagasjen med noe som ligner på et badeland i miniatyr. Jeg gjør det for å spare plass, og litt for å få det pent ;)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig både for å spare plass og få det pent + at ingen andre har det her..her sliter folk med å snekre sammen en vanlig subkasse...hadde tenkt litt på å lakkere glassfiberen i samme farge som bilen (vinrød).

 

Hadde ikke tenkt å fylle hele bagasjerommet. Men ha subbene inn mot seteryggen i en liten bue(altså peker bakover) og forsterkerene kanskje innfelt helt ut i siden på bilen.

 

Slik jeg hadde tenkt å bygge det kan jeg likså godt bygge i treverk. Bare at det blir mer firkantet med treverk + at med treverk blir det nok sky-trekk...(tror det heter det)

 

Kan du utdype litt mer hvordan lyden (bassen) blir forskjellig med glassfiber kontra mdf/spon?

 

Vet ikke om det har noe å si, men jeg har en sedan, så bagasjerommet er da lukket fra kupeèn.

 

MVH

Pioneer - Stinger - Morel - Evus - Phoenix Gold

Mondeo MK1 prosjekt.....RS kitt, bilstereo, DVD osv.

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=81122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeel.. nå er ikke jeg kvalifisert person til å svare på akkurat det, men dette er relativt enkel (eller avansert - alt ettersom) akustikk. Hørt om ekko-frie eller "døde" rom? Det er spesialbygde rom med vegger fulle av pigger og dingser og plater som spiser opp all lyd. Skriker du inne i et sånt rom hører du ingen ting :D De som utvikler høyttalere og elementer bruker slike.

 

En hard, glatt vegg er den rake motsetning og reflekterer alt tilbake. Ei sponplate ligger et sted midt i mellom disse, og fanger opp passe mye av lydbølgene. Men også her må du dempe kassa innvendig. Bare ikke fullt så mye som i mdf eller glassfiber. Forøvrig er ei rund kule det aller beste å bygge kasse av, for den vil aldri sende en bølge tilbake samme vegen som den kom. Ei kubisk (dønn kvadratisk) kasse er det verste, for den lager masse stående bølger, som er fy fy.

 

Mvh

Dr. Svada

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Når du sier at man skal fylle kassa med saueull eller vatt, mener du da å fylle heeele kassa "lett" eller bare veggene inni kassa ? Vil dette ha noen innvirkning på volumet kassa ender på til slutt ? Takk for kjempetråd! :)

Ugly is in!

 

- 09 Scirocco, 82 Golf C

x 05 Audi A3 Sportback, 00 New Beetle, 82 Golf GL, 83 Golf GTI, 85` Golf II 1.6

VWAUDI-Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hallåen. Dro til Korsika mens dere satt i prompet i regnværet her hjemme :)

 

Slik jeg har lest, lært og blitt fortalt skal du gjerne dra litt i ulla slik at den blir lett og luftig. Dette gjelder trykkammerkasse hvor du skal fylle "hele" tomrommet. Men ikke tett til luftehullene til spola i og rundt magneten da. ;)

 

Det med å kun ha ull langs kantene gjelder kun for porta bassreflekskasser. Da skal du dekke til alle veggene bortsett fra frontbaffelen. Husk at lufta skal kunne sirkulere fritt inne i kassa til/fra porten osv... Det finnes egne egnede matter/ull til dette. Eltek har en Aqusti-Q og en Aqusti-mat til hhv trykk og porta kasser. Ellers har både Eltek og Biltema denne fine eggekartong-skumgummien. Lett å lime fast. Hva som er best aner jeg ikke. Spør en butikk eller på et http://www.avforum.no . :)

 

Fyllet har ikke noe å si for totalvolumet, det er jo luftig ikke sant. Derimot skal du trekke fra volumet som konen/magneten opptar i kassa. Altså legge til like mange liter som dette fortrenger. Igjen, spør fagfolk på et forum :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Det er vel egentlig både for å spare plass og få det pent + at ingen andre har det her..her sliter folk med å snekre sammen en vanlig subkasse...hadde tenkt litt på å lakkere glassfiberen i samme farge som bilen (vinrød).

MVH

 

hva om du lager kassen i spon og så lager en front, utenpå spon, i glassfiber?

pose og sekk, smør på flesk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

strålende tråd :D kan være jeg som er vanskelig nå, men må bare spørre..hvis man lager mer eller mindre det meste av glasfiber så kan det bli bra lyd, alt kommer bare ann på hvor mye/bra matriale man demper med? jeg tenkte som en på forumet her gjorde å sette woofer "feil vei" med rompa ut hvis du skjønner :P så da er det lurt å fylle hele kassa med "lett/dratt" fyll? sry for at jeg bringer litt av det samme opp igjen...men bare lurte (a)

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som intet våger, intet vinner. Og han som ikke spør, får neppe svar. ;)

Altså. Dempeull må/skal/bør du har uansett hvilken veg du peker magneten. Forskjellen blir at du behover litt mindre volum i kassa da du både tar vekk det bassern fortrenger inn i kassa samt at du "får" litt gratis volum inni konen på membranet. Kanskje trenger du bittelitt mere ull, kanskje ikke.

 

Tror du skal spørre på f.eks http://www.avforum.no om det gjør noe at ulla blir liggende inntil membranet. Det har ikke jeg peiling på. Lag gjerne en tråd her når du kommer så langt som å bygge kassa! Lykke til :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som intet våger, intet vinner. Og han som ikke spør, får neppe svar. ;)

Altså. Dempeull må/skal/bør du har uansett hvilken veg du peker magneten. Forskjellen blir at du behover litt mindre volum i kassa da du både tar vekk det bassern fortrenger inn i kassa samt at du "får" litt gratis volum inni konen på membranet. Kanskje trenger du bittelitt mere ull, kanskje ikke.

 

Tror du skal spørre på f.eks http://www.avforum.no om det gjør noe at ulla blir liggende inntil membranet. Det har ikke jeg peiling på. Lag gjerne en tråd her når du kommer så langt som å bygge kassa! Lykke til :)

 

takker...det jeg tenker da..er at jo mer demping jeg har jo mindre fare for dårlig lyd..skal lage og prøve ;) er jo litt morro å utforske også:) bare greit å ikke bomme før man begynner..jo mer man spør jo mer man lærer :D (skulle kanskje gjort det når det gjelder skole også?) men ideen min er at hvis man setter elementet feil vei så vil man ikke risikere å få dempeull på spolen osv...og det ser mye fetere ut da :D skal prøve å være flink å ta masse bilder framover...skal ha skinn i hele bagasjen så kan bli fett :D har også målt litt i dag og gjør som det var sagt,prøver å få mest mulig vegger med spon og fyller heller opp "mellomrommet" med glasfiber...satser på at det blir mindre bråk i den da...dette blir en forsøkskasse så blir spennende :) takk for kjempe mye bra lesestoff :) skal begynne å kjøpe latexhansker og maske,for nå merker jeg ikke lukta lengre og er lei av å ha glasfiber hender :P men vil ikke gummien smelte?

- 76 Datsun 100a, Bygges opp

- 73 Opel GT, Bygges opp,Nyeste:Skinnseter

- 91 Opel Kadett E, RIP

-94 Mitsubishi Galant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår