Gå til innhold

Tenker på å kjøpe meg Boble

Ranger emnet


Laaars

Anbefalte innlegg

Hei...

Trenger en bil som kan kjøres med da lappen "nærmer" seg (August).

Tenker da på Boble, det er jo riktig merke, veteran (Billig forsikring + årsavgift), den er tøff!!! ;)

 

Heller mot en pre-67 modell da disse er tøffe Old Skool objekter, og ser fort bra ut med litt krom og lakk.

Ettersom jeg må bruke penger på Golf prosjektet vil det kun bli en bruksbil som ikke kan bli påkostet alt for mye. (Litt må man jo kunne avse).

 

Men det jeg lurer på er, hvilke motor bør man se etter? Ser det er en del som selges med 1600 motor. Mye effekt er det snakk om her? Går den greit?

Trenger ingen racerbil, men gøy at det går litt da.

 

Hvordan senker man disse bilene? Hørt at det er noe rart opplegg? Er det en billig måte? :rolleyes:

 

Hvordan er de om vinteren? Er vel ikke verdens beste varmeapparat (luftkjølt motor). Har garasje da, så kupèvarmer blir det jo, men den må jo stå ute på jobb / skole eller hva det blir.

 

Noen tips, råd, eller advarsler?

Hvordan er det å bygge om til 12V, skaffe litt mer effekt etc.? For en billig penge :rolleyes:

 

Blir sansynligvis Boble... har fått øye på den råeste takgrinda (ny) og skistativ til å ha bak på "panseret". Blir førsteprioritet, sammen emd senking :D

Trenger bare noen skinnkofferter og treski i tillegg. :D

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Boble er tingen vettu!. Har selv en 1302s. Men har lyst på pre-67 som du.

En std 1600ccm T1 motor har 50hk. Det går ok men er alt for lite syns jeg. går ok opp til 80kmt så bruker den laaang tid til 100kmt+. Men er utrolige artige biler!.1300ccm har 40/44hk. en std 1600ccm er veldig glad i bensin!. bruker rundt 1l+ på mila. Men setter du på for eks 2 dobble 40mm gassere bruker den rundt 0,8l og får ca 5-10hk mer.

På de eldre boblene var det torsjon fjæring både foran og bak. For å senke disse foran trenger du senkeforstilling (puma osv). Bak må du justere på fjæringa som er der.Har aldri gjort det selv så er ikke så inne på d.

Kjører ikke med mi på vintern men har hørt at det er en kjempe bra vinterbil!.

Anbefaler deg å kjøpe en bil som er "ferdig". Da du sparer mye penger på det..

Se godt etter rust når du ser på bil. pleier å ruste i hjulbuer,kanaler,bak stigtrinna,batterikasse,under baksete osv..

92 Audi V8 Quattro

90 Corrado G60T

71 VW 1302S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boble er ikke akkurat en behagelig vinterbil, jeg har brukt min i to vintre nå. Problemet er ikke at bilen er konstant kald, for det går jo greit, men problemet ligger i at den ikke har noe kupe-vifte! så det dogger og iser på innsiden av rutene, og det er no drit.. jeg må kjøre rundt med nal i bilen min... ;) Og er det litt fuktig inne i bilen, på gulvet for eks, så er det helt håpløst, da dogger det fortere er du klarer å pusse det vekk!

 

En standard 1600 som er justert riktig og hvor choken fungerer som den skal så går den på langt under 1 liter på mila.. gjennomsnitt så ligger den på 0,7. Setter du på dobble gassere så kan den bruke rundt 0,8 på landeveiskjøring og lignende, men ved normal/litt hissig bykjøring så renner bensinen bokstavelig talt rett igjennom! Regn med 1,2 ->!

 

Et tips er at hvis du skal bruke den på vinteren, så sats på en 68' og nyere. De er utstyrt med bedre lufting til frontrute og litt annet som gjør de litt mere brukendes.

 

Men når det er fint snødekke og alt fungerer så er boble om vinteren helt knall! Mer morro kan ikke en vw-entusiast ha det om vinteren tror jeg.. ;)

1991 Golf cabriolet G60

1991 Passat syncro G60

1963 VW boble GERMAN LOOKER prosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes egentlig ikke ut som noen behagelig vinterbil, nei...

Men det spørs jo hva man kan ofre... for den ser jo tøff ut. hehe, og jeg har gått rundt å drømt om Boble med takgrind og skistativ bak med treski på :P

 

Kan jo kjøre med vinduet oppe. :rolleyes:

Eller lage til noe fancy greier som blåser opp på frontruta, men det er jo ikke så mye dashbord å gjemme det i... kan jo ikke ha noe synlig.

 

Etter 68 mod. også ja? Hm, er mest glad i de eldste men... vi får se, vi får se :)

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører med en trimma motor i bobla... på 1680ccm den bruker 0,7-1l på normal kjøring. har ca 100hk, men skal sette i en std 1600 for litt mer holdbarhet...

de ca 50hk som er i std 1600 holder fiiint til vanlig kjøring...

ellers er http://www.vw2you.com/ et fint sted å få info og finne biler som selges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er muligens interresert i en boble selv, men jeg ønsker en boble med skikkelig motor i, virker som om det er langt mellom hver gang en boble med f.eks Porshce motor legges ut for salg.

 

boblemotorer er mye billigere å trimme ... putter du en sekser bak i bobla mister du kjøre egenskapene, som på de gamle , ikke er all verden fra før...

porsche motorer er dyre å kjøpe , dyre å trimme og krever mye plass... gjemmer ikke de under std motorlokk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinvarmer er varmeanlegg.Hjelper godt på i bobler. Solgte den jeg hadde for 500kr komplett..

Synes den var litt dyr den til 65k. Men hvis den har gått så lite som det står og er strøken er den sikkert verd de penga.

 

cokatommy: Hvordan Gasser(e) har du på 1680ccm?.

Porsche 6`erne er mye tyngre enn T1 motorene. Boblene er så lette fra før foran..

92 Audi V8 Quattro

90 Corrado G60T

71 VW 1302S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for en -67, bilen oppfører seg greit på vintern, ofte kjørt forbi biler som ikke kommer seg frem(morro), eneste prblemet er dugg, kjøp deg ei iskskrape i slengen så er du sikkra, selvom den hører hjemme i garasjen etter min mening vinterstid. Kjøp deg bil til 15000, feite felger og slipp den på bakken så er du der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår