Gå til innhold

Twinflower: Ford Mondeo 1995 - Forbedringsprosjekt

Ranger emnet


twinflower

Anbefalte innlegg

Jeg har _ingen_ idè om hvordan speedometeret vil funke når det er tilbake i bilen. Det får jeg bare vente å se an.

 

Når det kommer til toppdekselet, så kjenner jeg dessverre ingen med lakksprøyte, så det blir nok spraybokslakk. Vil ikke det funke da, om man bruker varmebestandig lakk?

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 374
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har _ingen_ idè om hvordan speedometeret vil funke når det er tilbake i bilen. Det får jeg bare vente å se an.

 

Når det kommer til toppdekselet, så kjenner jeg dessverre ingen med lakksprøyte, så det blir nok spraybokslakk. Vil ikke det funke da, om man bruker varmebestandig lakk?

 

Ok, la meg vite hva som skjer med speedometeret da. Jo varmelakk skal nok gå greit, men har sett den har en tendens til å bli litt matt. Du har ingen som kan pulverlakkere det for deg da? Tror ikke det koster mange kronene, å da tåler det jaffal varmen.

2004 Ford Mondeo 1.8 Trend

1996 Ford Mondeo glx 2.0 (Død 21 August 2009)

1986 Yamaha XJ-600

http://www.my-ride.com

Alle bilder på min side er digitalt signert og kopibeskyttet ifølge åndeverksloven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig interessant ut med pulverlakkering da, men er det ikke svindyrt? Jeg kan prøve å høre litt rundt hva folk skal ha for å lakke et lite toppdeksel. Det kan jo ikke være så masse om det er sandblåst på forhånd, kan det?

 

Skal passe på å informere deg skikkelig om speedometerfremgangen, det kan bli spennende! :D

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en '95 Mondeo 2.0, og når jeg ligger i 80km/h i 5.gear, har jeg 1850rpm, og i 120 km/h nesten 3500.

 

Jeg satte inn spedometerhuset uten glasset, å "kakket" på viser'n mens jeg kjørte. Litt uortodoks kanskje, men det funket..

 

Yngve, jeg kom på en ting, har du funnet ut d med nålene på viserne?

Om ikke, hva er under det vite på den korte siden av viserne dine?? Det kan ikke være et lag med orange der....????

 

Høytalerne; var det 6 1/2" du skulle ha forran? Du kan enkelt lage deg et mellomstykke i F.eks tynn MDF, men pass på at de ikke kommer så langt ut at de tar i dørtrekket. Bruk de gamle høytalerne som mal.

 

En annen ting du kan tenke på, er å tette igjenn alle de hullene i døra som ikke er til noe. F, eks det ENORME hullet bakerst der isoporsatan' sitter... Gir nokk høytalerne litt bedre arbeidsforhold, mener jeg.

 

-Er du enig Zetec, eller er det mest bare unyttig arbeid??

_______________________

Med hilsen / Best Regards

Anders T.

Flat Out Racing

"When in doubt, go flat out."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speedometernålen er helt transparent med et hvitt strøk på undersiden. Inni selve nålhuset er det noe som ser ut som en kopperbit, som muligens fungerer som motvekt, men det er jeg ikke sikker på.

 

Oransjfargen forblir altså fortsatt et mysterium.

Vi får se hvordan det går når jeg stapper en rosa diode opp i ræva på den :)

 

 

Når det gjelder fart vs turtall og gir, har jeg en nyttig fil til dere.

Det er et excel-ark hvor jeg har plottet inn gir-ratioene, differensialration og dekkdimmensjon. Da får du ut eksakt hastighet pr turtall pr gir.

 

Filen kan lastes ned (høyreklikk - save as) her:

 

Gearing Calculator - Ford Mondeo MK1 2.0i

 

 

 

Når det kommer til høyttalerene, så lar jeg de stå som de er inntil jeg er ferdig med resten av interiøret, stylingpakken, filtergreiene, motorrommet og alt det andre jeg har begynt på.

 

Det er litt skremmende at alt dette begynte fordi jeg skulle montere et komponentsett, men men.

 

Takk for alle råd, vink, meninger og all hjelp!

 

Hilsen Yngve

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vel, det har skjedd litt av hvert siden sist.

 

Egentlig er det ikke noe å ta bilde av, ikke har jeg kameraet her heller.

Jeg kan prøve å ta noen bilder i morgen, da skal jeg lakke mer.

 

 

Det som har skjedd er følgende:

 

Forrige lakkrunde gikk til helvete. Først kjøpte jeg feil lakk, det var en liten nyanseforskjell på de to, noe jeg fant ut alt for sent.

For det andre, så har jeg totalt ødelagt den rammen som går rundt instrumenthuset og de to midtre vifte"hullene". Ny må kjøpes på høgger.

 

Videre har jeg loddet mange dioder som skal være rundt omkring i dashbordet, bak knapper og ikoner.

De hvite instrumentskivene mine har forsåvidt kommet, og de ser lekre ut. Eneste strek i regningen med de, er at selv om tallene er svarte og skivene er hvite, så er det hvite ikke gjennomsiktig, og de svarte tallene har en grønn "backing", som gjør at de lyser lysgrønt med hvit bakgrunnsbelysning. Med blå dioder så lyser de grønnblått (logisk nok).

 

K&N-filteret ble forsinket fordi imortøren min skulle til Bergen, noe som er helt greit siden jeg ikke får startet motoren før toppdekselet er ferdig uansett.

Det skal forhåpentligvis lillebror (Terjuice) sandblåse på skolen på mandag.

 

Og i morgen skal jeg fortsette å lakke mer (jeg er dritlei av å lakke), og jeg håper jeg blir ferdig med flest mulig deler nå.

 

Det var vel alt, men i morgen blir det ny oppdateringstråd med bilder (håper jeg).

 

-Yngve

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

----------

OPPDATERING 5. MAI

----------

 

Først til dere to siste:

Grunnen til at jeg tar så mange bilder er fordi jeg har lest en del andre prosjekttråder og ergret meg litt over at man blir avspist med et før- og etterbilde. Da blir jeg sittende å lure veldig på hvordan ting ble gjort, eventuelle problemer og hvordan han gikk frem. Så jeg tenkte at jeg skulle iallefall gjøre dette skikkelig.

 

Kit'et kommer om 2/3 uker skal jeg tro "Kelly" hos KandK Styling ltd. Jeg tror uansett at tollvesenet kommer til å ruge på det i noen uker i tillegg, så vi får se. Dere skal iallefall få vite det med èn gang det dumper en lapp i postkassa mi.

 

Kit'et ser iallefall slik ut.

La oss håpe det blir bra!

 

--------------------------------------------------------

 

Dagens bilder, med kommentarer:

 

 

Dette er fra forberedelsene forrige gang jeg skulle lakke. Vindstille, varmt og fint. Dessverre gikk alt til helvete fordi lakkboksen var så generøs med dråpene.

01.jpg

 

 

 

 

Jeg tror forarbeidet var for dårlig også, for lakken var lett å skrape av. Egentlig gikk alt til helvete. Rett etter dette prøvde jeg å redde dagen med litt spraysparkel, noe som ytterligere forverret situasjonen. Hele denne plastdelen er nå stemplet "ubruklig".

02.jpg

 

 

 

 

Pappa ser kritisk på verket mitt, og spør meg gang etter gang om hvorfor jeg gidder. For han er bilen fremdeles kun et transportmiddel. Dette er forresten garasjen FØR vårrengjøringen/ryddingen.

03.jpg

 

 

 

 

Terjuice (aka lillebror) i fullsving med å tørke rustmalingen på de dingsene han har laget seg på mek'en på skolen.

04.jpg

 

 

 

 

Alt vel så langt.

05.jpg

 

 

 

 

Litt off topic, men Terje har kjøpt seg ny prosjektbil. En 1976 Kadett C. Forvent dere en prosjekttråd snart. Planen er en 3 liter turbomotor.

07.jpg

 

 

 

 

Selv med en ny lakkboks ville det ikke slutte å komme store sjenerende dråper på interiøret mitt. Så jeg gav til slutt opp, og sparklet over hele greia. Disse delene har nå ett lag grunning, 3 lag med sølvlakk, 5 lag med sølvlakk nr 2 og 1 lag med spraysparkel. Huff.

09.jpg

10.jpg

 

 

 

 

 

En ekte lakkboks hadde vel strengt tatt vært å foretrekke?

11.jpg

 

 

 

 

 

Yngves grusomme hevn på klokkedingsen:

Jeg ble dritlei av at lakken sprutet, kokte og køddet med meg,

så den fikk føle varmepistolens vrede. MOHAHAHAA

DØØØØØØØ DIN JÆVEL!

13.jpg

 

 

 

 

 

Og så noe mye hyggeligere. De hvite skivene mine.

Se så søte de er der de sitter og smiler til fotografen.

Jeg er så glad i dere så. *nuss fra pappa*

16.jpg

 

 

 

 

 

Den grønne backingen på skivene.

17.jpg

 

 

 

 

En rosa LED jeg har koblet på en TP-ledning. Disse skal jeg prøve å putte opp i rektum på nålene. Rosa lysende nåler liker vi. Godt.

18.jpg

 

 

 

 

Jeg koblet en blå diode til 4 pins MOLEX-kontakt i pc'en min for å vise dere hvordan dette kan ta seg ut i mørket i bilen. Søtt?

19.jpg

 

 

 

 

En blå viser er forsåvidt ganske fint det og. Kanskje de små kan bli blå, mens de store blir rosa? Hva mener dere?

20.jpg

 

 

 

 

Slik kobles en LED til en MOLEX-kontakt. Lodd på en motstand (560ohm) på pluss-benet (til høyre på bildet) og bøy enden slik at den danner en U. Da får du nok spenn i den når du stapper den nede i kontakten til at den faktisk forblir der og ikke faller ut på gulvet.

22.jpg

 

 

 

 

Japp.

Dette var altså dagens bilder.

Jeg glemte forresten å nevne at jeg bestilte meg blå pluggledninger fra england, og at de vil matche det nye motorrommet mitt ganske så bra.

Bilde:

MES098%20Magnecor.jpg

 

 

Nå må jeg bare få somlet meg til å dra på høggern å fikse nye interiørdeler, og kanskje også hooke opp med en proff lakker som gidder å fikse interiøret mitt. Jeg setter det faen ikke inn uten at jeg er fornøyd, og før det er satt inn blir det ikke noe kjøring. Jeg skal forresten love dere at jeg får morsjonert som faen om dagene. 3. uken til fots nå. Jaja.

 

 

-Yngve /out

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fett prosjekt, vil gjerne se mer interiør når det blir ferdig, synd med lakken da, hadde vært fett, men hvit farge på interiøret er vell ikke dumt, personlig skal jeg ha gult jeg da men, i den fremtidige bmw'n min :D

 

PS : fett kit og bra jobb, fortsett sånn

Lyst på en 318/320i coupe jeg. 92-94, jess, da kjører vi for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmepistolen har egentlig funket veldig fint til nå, men jeg gjør enkelte feil av og til. Tross alt, det ER første gang jeg lakker noe som helst.

 

Den store syndebukken i hele lakkeprossessen min er lakkdysene på de siste boksene jeg kjøpte. De spytter ut noen store "krystaller" som skinner mye bedre enn lakken, og lar seg ikke lakke over. Ubeskrivelig irriterende egentlig.

 

Lakken er forsåvidt ikke hvit, det er det spraysparkelet som er. Den tiltenkte fargen er sølv metallic.

 

 

Takk for motivasjonen forresten, dere hjelper veldig på!

 

Hilsen Yngve

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Yngve.

 

Det kommer seg dette å jeg har stor tro på at dette blir knall bra.

Du gjør en kjempe jobb. Ser frem til å se allt ferdig både innvendig så vel som utvendeig. Fant denne formen for instrument skiver med plasmabelysning, så se her på disse linkene , har sendt produsent en fårespørsel om disse også finnes til Mondeo om så skal jeg ha slike.

 

http://www.home.no/johnjohn/u_lys.JPG

 

http://www.home.no/johnjohn/orig_lys.jpg

 

http://www.home.no/johnjohn/plasma.jpg

 

Stå på Yngve

 

MVH

Ford RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår