Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

DaButcher: Offor bygger du om til automat......?

Vel, Jeg er ikke 100% motstander mot automat, når det er en elektronisk kontrollert automat.

 

En AW71 gir ville jeg aldri hatt, feks..

Primære årsaken, er kostnader og tilgjengelighet på M90 til hvitmotor.

Den er mer eller mindre umulig å få tak i, til en grei pris.

M90 motoren er også for svak..

 

mao. måtte jeg først gått for T5 eller T56 kasse og da finnes det plutselig ikke adapterplater som passer.

Samt clutch, svinghjul, etc. etc. etc.. lett 15-20.000kr bare for manuell.

Da kjører jeg heller med automat til jeg vinner i lotto.

 

skal undersøke hvordan det er med rødmotor m90 via adaplterplate fra http://www.klracing.se, men vet ikke hvordan det blir med svinghjul, etc. om det er likt på hvitmotor m90.

 

har alle deler til automaten, så jeg satser på det i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha 88-93 ABS bakaksel for 240, 3.73, 3.91 eller 4.10 i utveksling.

(48 tenner på giverhjul)

 

nok en gang,hvorfor må du ha abs aksling? er vel ikke noe forskjell på en slik og en vanlig aksling.Skaff deg en vanlig 1031 og en diffklump ifra en 940,så er jo allt greit med en gang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Jeg er ikke 100% motstander mot automat, når det er en elektronisk kontrollert automat.

 

En AW71 gir ville jeg aldri hatt, feks..

Primære årsaken, er kostnader og tilgjengelighet på M90 til hvitmotor.

Den er mer eller mindre umulig å få tak i, til en grei pris.

M90 motoren er også for svak..

 

mao. måtte jeg først gått for T5 eller T56 kasse og da finnes det plutselig ikke adapterplater som passer.

Samt clutch, svinghjul, etc. etc. etc.. lett 15-20.000kr bare for manuell.

Da kjører jeg heller med automat til jeg vinner i lotto.

 

skal undersøke hvordan det er med rødmotor m90 via adaplterplate fra http://www.klracing.se, men vet ikke hvordan det blir med svinghjul, etc. om det er likt på hvitmotor m90.

 

har alle deler til automaten, så jeg satser på det i utgangspunktet.

 

om du skal ha rødmotor m 90 på en vitmotor så er det bare å kjøpe et 850 svinghjul og en komplett 850 clutch,m90 og m56 har samme splines.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du skal ha rødmotor m 90 på en vitmotor så er det bare å kjøpe et 850 svinghjul og en komplett 850 clutch,m90 og m56 har samme splines.

 

hmm, det kan jo være en idè i fremtiden.

men dog. det er litt ombygging for å få m90 inn i 240?

tror ikke det er noen mellomakslinger som passer?

 

ellers: ang bakaksel:

 

jeg kan bruke 740, 940 eller 960 diff ja, så lenge det ikke er multilink.

men dog. på vestlandet, har volvohuggeren monopol!!

 

du har vel ikke en bakaksel slengende?

 

jeg tenker litt på å kjøpe en bakaksel og hive inn truetrack. Tror det skal være mulig å importere en truetrack for ca. 3-3500 inkl mva og toll.

snakker da om LSD, 60/40 elns.

 

Den skal tåle mye mer enn volvo sin originale.

Men, jeg trenger tonehjul med 48 tenner, riktig giver (vet ikke om den er forskjellig fra forskjellige akslinger), samt jeg må ha en original bakaksel med 3.73 utveksling.

 

så må det shimses, etc. og jeg har aldri gjort noe slikt før, så det er litt skummelt for meg.. hehe. litt kjipt om jeg kjøper feile shims, feil diff, eller feil bakaksel, etc. så sitter jeg med masse deler jeg ikke har plass til. (har ikke garasje).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulg å sette f.eks m45/46/47 på en slik motor du har Butcher?

 

ang bakaksel så har jeg fortsatt en 1031 aksel fra 740glt (1991mod) liggende

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulg å sette f.eks m45/46/47 på en slik motor du har Butcher?

 

ang bakaksel så har jeg fortsatt en 1031 aksel fra 740glt (1991mod) liggende

Er det den bakakselen som var ombygget for 240??

Problemet med en vanlig 740 bakaksel, er sporvidden, samt festene er anderledes.

 

Jeg vil ha "bolt on" løsning... jeg har ikke garasje, sveiseapparat, vinkelsliper, elns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på folket!

 

I dag snublet jeg over dette:

In standard form, the Volvo 960 SE 3.0 produces 150 kW, however the addition of a PowerchipGold 98 will increase the power to 172 kW. In addition to the extra power, the torque is also increased. The 960 SE 3.0 produces 267 Nm standard, and this is increased to 301 Nm. This means more pulling power especially up hills.

 

Kan altså nå 234hk/301nm bare ved hjelp av chip.

Så er spørsmål hvor mange % en katalysator stjeler?

 

Mao. Hvor mange % kan man forvente seg av fjerning av kat, sportseksos og sportsfilter?

 

Jeg fant info her:

http://www.powerchipgroup.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dabutcher: Jeg har en 78 242 som jeg skal bytte motor på. Jeg er usikker på hvilke motor jeg skal satse på.Valget står mellom sekser eller turbo firer. Var det mye jobb å bygge i seksern? Hvordan er bilen å kjøre nå? Ville du anbefalt andre å gjøre det samme? Hvor mye kostet det deg tilslutt?

 

 

 

takker for svar

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dabutcher: Jeg har en 78 242 som jeg skal bytte motor på. Jeg er usikker på hvilke motor jeg skal satse på.Valget står mellom sekser eller turbo firer. Var det mye jobb å bygge i seksern? Hvordan er bilen å kjøre nå? Ville du anbefalt andre å gjøre det samme? Hvor mye kostet det deg tilslutt?

takker for svar

 

Hei,

Følgende deler trenger man for å få 960 motor i 240:

* b6304 m. automat, ecu, tcm og ledningsnett: 10.000-15.000kr

* 960 speedometer: 500kr-1000kr?

* Automat radiator (m. oljekjøler) : 500-1000kr

* Oljekjøler fra 240T (til motor-olje) : 500kr

* AW71 girvelger : 200-300kr

* bakaksel fra 88-93 ABS, 3.73, 3.91 eller 4.10 i utveksling: 2500kr

* Hovedpumpe, 740T,960, elns. (samme pumpe, bosch): 1500-2000kr

* Tankpumpe: 700-800kr

* Bensinpumperelè: 254kr

* retur-rør til bensin: 300-500kr

* 260 stabilisatorstag (klarering til bunnpanne): 500-2500kr (2500 = nytt og kraftigste, med polyurethaneforinger og frakt inkl.)

* gt-stag (fjærbein til torpedovegg): 200-600kr (600 = nye hos volvo)

* dieselfjærer eller senkefjærer

 

så kommer det ombyggings-kostnader om du ikke kan gjøre tingene selv.

Estimert total-kostnad: 30.000kr minimum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående m90 til rødmotor på 4/5/6er så er det godt mulig jeg skal bytte boks ganske snart nå..så da får en se hvordan det passer eller ikke..

 

Hmm, jeg er intr. i å vite update på det prosjektet ditt.

 

Ellers: ang trim av 960 motor: Om man kjøper en løs eprom, kan ikke vi kopiere tuningprogrammet med en eprom leser/skriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår