Vomaz Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 har tenkt å begynne å sveise på den ene bilen min... http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=57539 men trenger råd... har fått lånt et slik apparat ifra jobben.. http://img.photobucket.com/albums/v605/vinjar_enok/migsveisapp.jpg er det brukbar? eller er det for stort? vet ikke enda hvilken type tråd som sitter i apparatet... jeg skal sveise hjulbrønn, tette liste hull, bytte "støtten" som er under radiatoren... + sikkert litt mere.. *se på bildene... http://img.photobucket.com/albums/v605/vinjar_enok/IMAG0036.jpg http://img.photobucket.com/albums/v605/vinjar_enok/IMAG0033.jpg http://img.photobucket.com/albums/v605/vinjar_enok/IMAG0028.jpg har en annen bil som jeg skal bruke som donorbil.. men hvordan ska jeg gå frem? trenger råd ang selve sveisingen, for sparklingne/grunningen/lakkering osv kommer jo ETTER at man har sveis;) har brodern å spørre om lakking, han er overflatebehandler;) mvh Vinjar Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 ser at kommentaren min om store bilder og resizing var til liten nytte... Trenger ikke store apparatet til tynne karosseriplater. Så det der ser greit ut. Det eneste du trenger å huske på er: *Godt jordingspunkt (dvs pusse ned til bart metall f.eks) *Reint metall der du skal sveise (dvs fjerne all rust i området rundt og pusse ned til bart metall. *Riktig strøm/trådmatings forhold. *Nok gass på apparatet. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet April 15, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 ser at kommentaren min om store bilder og resizing var til liten nytte... Trenger ikke store apparatet til tynne karosseriplater. Så det der ser greit ut. Det eneste du trenger å huske på er: *Godt jordingspunkt (dvs pusse ned til bart metall f.eks) *Reint metall der du skal sveise (dvs fjerne all rust i området rundt og pusse ned til bart metall. *Riktig strøm/trådmatings forhold. *Nok gass på apparatet. sier jo at jeg ikke kan resize angry :( da skal jeg prøve meg litt fram.. før jeg sveiser på orntlig;) Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
beje Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 Har jo omtrent like mye arbeid som jeg har på mitt oppussings prosjekt du ;) bare jeg holder på med en sedan:p og har rust i gulv skjermer døre og hva man ellers kan tenke seg :P har bytta dørstokker, dører og hjulbuer jeg no da. men massse igjen til meg å. Lykke til. blir nok bra når alt er ferdig :) Siter 01: Volvo v70 XC solgt. 96 Nissan skyline gts-t spec2 solgt. Nissan 200sx S13 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet April 15, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 Har jo omtrent like mye arbeid som jeg har på mitt oppussings prosjekt du ;)bare jeg holder på med en sedan:p og har rust i gulv skjermer døre og hva man ellers kan tenke seg :P har bytta dørstokker, dører og hjulbuer jeg no da. men massse igjen til meg å. Lykke til. blir nok bra når alt er ferdig :) håper på det.. :titties: denne blir nok bedre bevart enn de andre bilene jeg har;) vil jo ikke lissom kaste all penga å tida som er brukt på dn rett ut av vinduet, med at jeg skader den på noen måte allerde på første prøvetur...:) Breisladdern: kan du forklare meg hvordan jeg skal gå frem for å få resizet bildene :rolleyes: Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Breisladdern Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 håper på det.. :titties: denne blir nok bedre bevart enn de andre bilene jeg har;) vil jo ikke lissom kaste all penga å tida som er brukt på dn rett ut av vinduet, med at jeg skader den på noen måte allerde på første prøvetur...:) Breisladdern: kan du forklare meg hvordan jeg skal gå frem for å få resizet bildene :rolleyes: Må nesten ha. et bilderedigeringsprogram først. f.eks photoshop. så åpner du bildet, velger "resize" i dropdown lista i "Image" menyen. Siter O-1999 VW Passat 4Motion. O-1989 E34 535. prosjekt. x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet April 15, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 Må nesten ha. et bilderedigeringsprogram først.f.eks photoshop. så åpner du bildet, velger "resize" i dropdown lista i "Image" menyen. oki.. :rolleyes: menne har desverre ikke noe bilderedigreringsprog. har bare paint doh Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svaggen Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 Du harlånt deg et veldig bra sveise apparat:) Kemppi, er noe av det beste du kan få tak i. Vet ikke om det apparatet der er det, men medium apparater blir også vann avkjølte, dvs du kan sveise mye lengre før apparatet må ha seg en pause. "intermittens faktor" = hvor lenge du kan sveise konstant, før maskinen trenger pause. Men det var jo ikke det du lurte på:) For å stille inn apparatet, bruker du et test stykke som er like tynnt som karroseriet. Gjerne kapp det i to, slik at du kan øve å sveise dette sammen igjen. sett Amperen på nesten det minste, hvis du har sånn valg sjalter med 1, 2, 3 osv. skrur du denne på 1. Den andre valg sjalteren er Volten (mating av tråd) den skrur du også godt ned. Prøv nå å sveis en liten sveis. Hvis tråden bare butter nedi test stykket og bare gnistrer, minsker du matingen litt. Er tråden nærmest inne i gass hylsen, skrur du opp matingen. (du vil her høre en rolig plystre lyd) Tråden bør stikke ca 1-1,5 cm ut fra hylsen. Du merker fort når du har rette parameter. Jeg selv, pleier å holde ene handa på valg sjalteren, og pistolen i andre, og bare føler meg fram. Du er ute etter en jevn sprakende lyd. Gass strømmen kan variere litt, allt i forhold til hvor du skal stå og sveise. Skal du stå i en garasje, med porten igjen 12-15 liter pr minutt. Er du ute i vind, bør du skru opp til 20-25 liter pr min. Dette for å slipe unødvendige porer i sveisen. Hvis du har hørt om pendling, i forbindelse med sveising, så bør du ikke praktisere dett på dette arbeidet. Da blir det for varmt. Hold munnstykket, med tråden pekende inn mellom platene (litt mer rettet mot den ene, da slipper du staking og brennsår. Trykk sveise pistolen av og på, av og på med ca 1- 1,5 sekunders intervall. da burde du få gjennombrenning. Du ser at du har gjennombrenning når platene, og sveisen går i et`på baksiden (smeltet sammen) Er ikke helt granat sikker på om det med gass liter pr min er helt korrekt, men det skal jeg sjekke, har bøkene mine her et sted. Uansett, skal du klare fint å sveise med det eksempelet mitt. Lykke til :) Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2maz Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 Går fint å resize der og. Det er paint jeg bruker til det. Åpne bildet i paint trykk på "bildet" oppe på verktøylinjen. Velg "strekk forskyv" Velg feks vannrett 50 loddrett 50 trykk ok og så er det bare å lagre som å slenge det opp på nette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sneaker Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 sett Amperen på nesten det minste, hvis du har sånn valg sjalter med 1, 2, 3 osv. skrur du denne på 1. Den andre valg sjalteren er Volten (mating av tråd) den skrur du også godt ned. Måtte bare rette litt på deg der :o Godt mulig det har gått litt fort i svingen, men du har blandet Volt/Ampere. Det er jo matingen som bestemmer amperen du sveiser med; jo høyere matehastighet, jo høyere ampere ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
svaggen Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 woops:) bytta bare om litt der ja. Godt du retter på meg :) Siter http://www.bilforumet.net/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet April 18, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2005 Du harlånt deg et veldig bra sveise apparat:)Kemppi, er noe av det beste du kan få tak i. Vet ikke om det apparatet der er det, men medium apparater blir også vann avkjølte, dvs du kan sveise mye lengre før apparatet må ha seg en pause. "intermittens faktor" = hvor lenge du kan sveise konstant, før maskinen trenger pause. Men det var jo ikke det du lurte på:) For å stille inn apparatet, bruker du et test stykke som er like tynnt som karroseriet. Gjerne kapp det i to, slik at du kan øve å sveise dette sammen igjen. sett Amperen på nesten det minste, hvis du har sånn valg sjalter med 1, 2, 3 osv. skrur du denne på 1. Den andre valg sjalteren er Volten (mating av tråd) den skrur du også godt ned. Prøv nå å sveis en liten sveis. Hvis tråden bare butter nedi test stykket og bare gnistrer, minsker du matingen litt. Er tråden nærmest inne i gass hylsen, skrur du opp matingen. (du vil her høre en rolig plystre lyd) Tråden bør stikke ca 1-1,5 cm ut fra hylsen. Du merker fort når du har rette parameter. Jeg selv, pleier å holde ene handa på valg sjalteren, og pistolen i andre, og bare føler meg fram. Du er ute etter en jevn sprakende lyd. Gass strømmen kan variere litt, allt i forhold til hvor du skal stå og sveise. Skal du stå i en garasje, med porten igjen 12-15 liter pr minutt. Er du ute i vind, bør du skru opp til 20-25 liter pr min. Dette for å slipe unødvendige porer i sveisen. Hvis du har hørt om pendling, i forbindelse med sveising, så bør du ikke praktisere dett på dette arbeidet. Da blir det for varmt. Hold munnstykket, med tråden pekende inn mellom platene (litt mer rettet mot den ene, da slipper du staking og brennsår. Trykk sveise pistolen av og på, av og på med ca 1- 1,5 sekunders intervall. da burde du få gjennombrenning. Du ser at du har gjennombrenning når platene, og sveisen går i et`på baksiden (smeltet sammen) Er ikke helt granat sikker på om det med gass liter pr min er helt korrekt, men det skal jeg sjekke, har bøkene mine her et sted. Uansett, skal du klare fint å sveise med det eksempelet mitt. Lykke til :) takker så meget for forklaringen.. dette er første gang jeg sveiser med mig.. såe skal nok prøve litt før jeg setter igang..;) Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet April 18, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 18, 2005 Går fint å resize der og. Det er paint jeg bruker til det. Åpne bildet i paint trykk på "bildet" oppe på verktøylinjen. Velg "strekk forskyv" Velg feks vannrett 50 loddrett 50 trykk ok og så er det bare å lagre som å slenge det opp på nette kan se om jeg får det til.. :rolleyes: Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Amitraxx Skrevet April 18, 2005 Rapporter Share Skrevet April 18, 2005 Du har riktig strømstyrke i forhold til materialtykkelse når sveisingen høres ut som steiking av bacon (MIG/MAG) :) Siter 2008 Skoda Octavia RS 2.0 TDI 1998 Ford Mondeo 2.0 16v 1995 Opel Astra 2.5 V6 24v Caravan 1992 Honda Prelude 2.0 16v Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet April 18, 2005 Rapporter Share Skrevet April 18, 2005 Når du sveiser så skal det omtrent høres ut som du steker bacon :) Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.