SuzyQ Skrevet Februar 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2003 Hei! Har installert ekstra chip box for Haldex som gir konstant 50/50 fordeling av kraften. Det er også mulig å få trinnløs fordeling med et potmeter (MTM har gjort det på sin demo bil), men jeg har kun enkel vippe bryter mellom orginal og 50/50 fordeling. Fordel: Mye mindre understyring, så jeg kan gi på tidligere i svingene. Det er mye enklere å sette opp bilen for overstyring. Raskere i starten. Bilen setter seg og skyter fart uten å løfte snuta. Ulempe: Det er klin umulig å lukeparkere med 50/50. Det er som å kjøre 4x4 med alle diffene koblet inn. Dypt innhugg i lommeboka. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loppa Skrevet Februar 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2003 Originally posted by SuzyQ Ulempe: Dypt innhugg i lommeboka. Hvor dypt ? (Kom med vanlig pris i det minste) :) Siter 2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ 1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt x-'95 Audi S6 4,2 V8 x-'94 AudiCab 2,8 x-'99 Golf GTI 1,8T x-'98 Renault Megane Coupè Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet Februar 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2003 Hva sier firmaet om holdbarheten? Kan du kjøre så langt som helst med 50/50 fordeling innkoblet? Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tvindal Skrevet Februar 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2003 Originally posted by ola Hva sier firmaet om holdbarheten? Kan du kjøre så langt som helst med 50/50 fordeling innkoblet? Hvordan drar bilene våre ola? er vel ikke haldex der? Siter 07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;) 94 Audi RS2 77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++ 98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser 08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet Februar 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2003 Originally posted by tvindal Hvordan drar bilene våre ola? er vel ikke haldex der? Nei vi har Torsen diff, som varierer kraften med opptil 25/75 frem eller bak, til den akslingen med beste grep.. Normal drift, uten hjulspinn vil gi 50/50.. Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tvindal Skrevet Februar 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2003 Originally posted by ola Nei vi har Torsen diff, som varierer kraften med opptil 25/75 frem eller bak, til den akslingen med beste grep.. Normal drift, uten hjulspinn vil gi 50/50.. Ok, kjekt å vite :) Siter 07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;) 94 Audi RS2 77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++ 98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser 08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SuzyQ Skrevet Februar 17, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2003 Her er bilde av den justerbare systemet http://www.mtm-online.de/html/mtm/highlights/S3/5.htm Ulempen er at når du justerer på dette systemet så går det varmt. Derfor tilbyr MTM kun 50/50, ennå...... Jeg kan ikke se at det blir noe forskjell i holdbarhet mellom orginalt og MTM. Der selvfølgelig ikke bra å kjøre med 50/50 på luke-parkering hele dagen. mvh SUZYQ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jokek Skrevet Februar 17, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2003 Med "dypt innhogg" i lommeboka burde vel produsenten kostet på seg noe mer enn de dymo-tape klistrelappene? Ser jo helt jalla ut. Se å få greiene integrert i midtkonsollen sporenstreks! :-) Siter mvh Joakim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A3TQ Skrevet Februar 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2003 Originally posted by SuzyQ Hei! Har installert ekstra chip box for Haldex som gir konstant 50/50 fordeling av kraften. Det er også mulig å få trinnløs fordeling med et potmeter (MTM har gjort det på sin demo bil), men jeg har kun enkel vippe bryter mellom orginal og 50/50 fordeling. Fordel: Mye mindre understyring, så jeg kan gi på tidligere i svingene. Det er mye enklere å sette opp bilen for overstyring. Raskere i starten. Bilen setter seg og skyter fart uten å løfte snuta. Ulempe: Det er klin umulig å lukeparkere med 50/50. Det er som å kjøre 4x4 med alle diffene koblet inn. Dypt innhugg i lommeboka. Er du sikker på at ikke denne "ulempen" med å lukeparkere kan tyde på at sperret i akslingen bak er inne til en viss grad, og dermed kan føre til stor belastning på drivakslinger, og i verste fall brudd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SuzyQ Skrevet Februar 18, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2003 Nei, nei, nei! Da glemmer dere egenskapene til haldex. Haldex er ikke et rent mekanisk system men et elektronisk styrt mekanisk/hydraulisk system. Det blir mer som et smart automatkasse som konstant moment overvåkning av bakakselen. Det er normalt at det slurer 1/8 omdreining ved belastning. Da fordeler den kraften til de andre hjulene som fortsatt har feste. Du kan selvfølgelig få 4-hjuls spinn på glatta uten at du skader systemet. Om du ikke har kjørt bil med Haldex så merker du det best på vinterføre med litt grep og du gir akkurat nok gass til å provosere fram hulspinn. Da slår haldexen inn med en merkelig lyd, det minner om ABS bremsen som slår inn men mye raskere og ikke så brutalt. Når det gjelder konsollen så er den kun en prototype. Jeg har tenkt å koble den inn pent å pyntelig i dashbordet hvor de nyere bilene har ESP knappen. :D Ta en titt på: http://www.beat-the-road.com/ Da kan du også melde deg på gratis prøvekjøring av forskjellige bilder med Haldex 21-23 Mars i Sverige. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Loppa Skrevet Februar 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2003 Men spytt ut nå ! Hva koster denne saken ? Hvor skal man starte prutingen ? Siter 2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ 1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt x-'95 Audi S6 4,2 V8 x-'94 AudiCab 2,8 x-'99 Golf GTI 1,8T x-'98 Renault Megane Coupè Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mk1classic Skrevet Februar 18, 2003 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2003 Den enheten er vel gammelt nytt. En tilsvarende enhet som gir konstant 50/50 fordeling ble omtalt i denne tråden http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=5999&highlight=haldex Det produktet finnes hos ForgeMotoroSport Men det er ingen som har klart å bekrefte om det går ann å bruke denne kun sammen med Haldex enheten/diffen uten abs sensorer og hastighet signal. Siter "mk1classic" '83 Golf GTI Rabbit '83 Golf GTI "Prosjekt" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spooz Skrevet August 14, 2003 Rapporter Share Skrevet August 14, 2003 11.000 i deler og 3.000,- i montering hos BO Racing her i Bergen. Siter Spooz Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gkw89 Skrevet Januar 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2009 hva er fordelingen på en orginal s4 b5?? Siter Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler... og visste du at bensinforbruk på under en liter på mila er FEMI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EyeLid Skrevet Januar 1, 2009 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2009 Haldex er ikke på S4en din... Siter innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.