Gå til innhold

Montere 1.6 VTI i CRX Mk2?

Ranger emnet


RaCk

Anbefalte innlegg

Jeg har foreløbig en DOHC 1.6L honda maskin i min CRX.

 

Jeg har fått et tilbud om å kjøpe en VTEC maskin og presse nedi sleden min. Men er litt i tvil på hva som skjer med Biltilsynet og slikt. Kan dette godkjennes?

 

Jeg får med alt som trenges til Montering. Og avtalen er veldig god.

^RaCk^ @ Efnet

Robert Krondorfer

 

]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et ED9 karosseri, imens VTEC-versjonen har et EE8. JEg vet at det er diverse endringer i fronten samt at panseret er høyere. Hvorvidt du får plass under det lave panseret vet jeg ikke, men jeg tror motorfestene passer. Den nye versjonen kom også med den samme 1,6 16v som du har, så mye tyder på at det skal passe.

Men du må få med absolutt hele ledningsnettet, motorstyringen, innsprøytningssystemet, girkassa, drivaksler, forstilling og bremser. Drivakslene dine, forstillingen og bremsene går nok ann å forsterke/ombygge, men det er mye enklere å smekke på alt rett fra VTEC-utgaven. Girkassa de passer overhodet ikke! Pass på at den motoren du får har kabelclutch på kassa. Fra 92 skiftet de til hydraulisk clutch, og det medfører endel ekstraarbeid for din del.

 

Men hvorfor gidde alt dette arbeidet? VTEC er faktisk ikke så fantastisk mye bedre som de skal ha det til. Jeg har kjørt to stykker, og ingen av de føltes så vanvittig mye kjappere enn min 16v.

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som sagt kjørt to stk CRX VTEC samt en Prelude 2,2 VTEC. Jeg har selv hatt en vanlig CRX 1,6 16v og en Prelude 2,3. VTEC-motorene går veldig godt, men ikke så mye bedre enn de vanlige som mange skal ha det til. Litt trimming med innsug, grenrør, eksos og kammer så vil jeg faktisk tro den vanlige kan bli like sprek. På den andre siden har jo VTEC større trimmingspotensiale igjen...

 

Derfor er det bare min mening at en slik ombygging ikke er verdt alt arbeidet, med mindre man har som mål å hente ut mye effekt. Forøvrig vil jeg tro det blir vanskelig å få grep med mer enn 160 hk.

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som mål å hente ut over 200hp fra maskinen. :D Kabelnettet må jeg hente fra en delebil, drivaksler må jeg også forsterke/anskaffe. Men ellers så får jeg med Girkasse, bremsecaliptere, skiver, Hjerne, innsprøyt og resten som ellers skulle trenges. Motorfester og slikt.

^RaCk^ @ Efnet

Robert Krondorfer

 

]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut fra at det er snakk om en B16A-motor på 150 hk. Denne motoren har overhodet ikke kapasitet for 200 hk, med mindre du blåser litt ekstra luft med en kvern av et eller annet slag. Selv med kvasskammer og race-eksos vil den ikke gi stort mer enn 170 realistiske hester. Det enkleste er en liten turbosats, noe som vil gi oppimot 200 driftssikre hester ved 0,6 bar trykk. Jeg tror ikke du får grep med så mye effekt uten en sperrediff, men Honda leverte en LSD-diff som option i Japan og USA. Har aldri hørt om noe slikt her i Europa.

 

Den kvasseste 1,6 Vtec Honda leverte, B16AB, stod i forrige gen Civic Type-R. Den gav ved 8500 rpm 185 hk, med mye bedre veiv, staker og stempel, mye kraftigere ventilfjærer og meget agressive kamaksler. I prinsippet samme blokka, men toppen er kraftig modifisert fra B16A.

 

Tenk forøvrig på at dette begynner å bli gamle motorer som garantert har levd et hardt liv. Påregn overhaling av motoren!

 

Edit: skrivefeil! Civic Type-R hadde B16B, ikke B16A3 som jeg skrev. Forrige gen Civic Vti hadde B16A3...

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud dette blir mye info på en gang. Jeg tenkte på en liten ElgKværn ja. Derfor jeg skrev forrige post ang å montere turbo på CRX. =) Forhøre meg litt rundt før jeg gjør noe. Jeg kommer til å montere motor i bilen.

 

Det er B16A det er snakk om ja.

^RaCk^ @ Efnet

Robert Krondorfer

 

]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at det begrenser seg hvor mye trykk du klarer. Kompresjonen er veldig høy på B16-serien, og over 0,6 går ikke på originale stempler! På den positive siden er motoren veldig velbygd originalt, og både veiv og råder klarer 200 hk uten noe som helst problem. Det påstås at med andre stempler skal den fremdeles være god for over 300 hk med original veiv og råder...

- 99 530dat

- 05 AC F7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vtec er gøy.... Kjøre skolen jeg gikk på hadde Civic Vtec biler... direkte koslige biler og fyke rundt i.... var ganske gode på glattkjøringa også....

 

men er det så mange forskjellige CRX'er?? ser lissom bare for meg det ene desginet jeg (utenom CRX delSol...æsj...)

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår