Gå til innhold

Oljetykk

Ranger emnet

Golfthedud

Anbefalte innlegg

Monterte oljetrykksmåler på golfen i dag. Lurer på kva oljetrykk den skal ha. Syns den hadde litt høgt trykk. Låg på 7 bar ved kald motor og automat choken på ved 3000 omdr/min. Seig ned til 3 bar når motoren blei varm og choken av ved 1000 omdr/min. Er ein 1,8l forgasser.

Corrado G60 - Bruksbil

Golf Rallye - Bruksbil

Bobla 1300 - Søndagsbil

Golf 2 16vT - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikkje sikker på kva type olje det er på den. Den motoren sto i den forige golfen min som eg krasja. Den låg på taket så det hadde rent litt olje ut av den, har bare etterfylt på den. Har aldri skifta olje på den. Har bare vert eit par månader i aktivt bruk.

Corrado G60 - Bruksbil

Golf Rallye - Bruksbil

Bobla 1300 - Søndagsbil

Golf 2 16vT - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...

skjønner ikkje detta med oljetrykket. hos meg så er trykket over 7 kg/cm3 når motoren er kald. etter 15min kjøring så synker den til 5kg.

og når motoren har gått ein stund så ligg den på 2,5 kg.

desse talla er når den går på tomgang. stemmer dette???? oljen er ganske ny av type castrol gtx 5w-40

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nokon som har svar på dette??? er da normalt? bilen går vertfall som normalt, men har oilcatch tank og det ligger ein liten slant med olje oppi der. når motoren går så kommer det voldsomt med oljegass ut. ser og kjenner det godt. normalt??

så da er vetfall oljetrykk på motoren

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Har satt in autogauge oljetrykk meter i bilen min.. den viser det samme som dere får.. opp mot 7 kg ved kald motor. når den er varm på tomgang så ligger den på rundt 1,5 , og bånn gass i oppoverbakke kommer den opp i 3 kg ca.

Er nok sånn det skal være. trykket er jo tatt rett ut av toppen (der kamakselen sviver og går).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt in autogauge oljetrykk meter i bilen min.. den viser det samme som dere får.. opp mot 7 kg ved kald motor. når den er varm på tomgang så ligger den på rundt 1,5 , og bånn gass i oppoverbakke kommer den opp i 3 kg ca.

Er nok sånn det skal være. trykket er jo tatt rett ut av toppen (der kamakselen sviver og går).

da er da eg og ligger på. men har fått veta at da heilt normalt.

eg har min trykkmålar på toppen av oljefilteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikkje sikker på kva type olje det er på den. Den motoren sto i den forige golfen min som eg krasja. Den låg på taket så det hadde rent litt olje ut av den, har bare etterfylt på den. Har aldri skifta olje på den. Har bare vert eit par månader i aktivt bruk.

Kanskje lurere å bruke noen kroner på olje og filter da. istedet for en slik fancy oljetrykksmåler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 bar oljetrykk rett etter oppstart på kald motor er normalt. Oljen er da tykk og en evt. slitt oljepumpe lekker da mindre igjennom. Det er en fjærbelastet reduksjonsventil som åpner når trykket er 7 bar, slik at trykket ikke blir høyere. Når motoren og oljen er varm, vil den strømme lettere gjennom motoren, og dermed lettere ut steder den ikke skal, så som gjennom ventiltetningene ;) Om pumpen er slitt vil oljetrykket være noe lavt på tomgang, da spesielt ved bruk av tynne syntetiske oljer.

Jettamaster (Kim) : Mye "vind" gjennom veivhusventilasjonen er ikke normalt. Om det blåser en del, er dette tegn på at trykket på oversiden av stemplene kommer forbi stempelfjørene og ned i veiva (noe det ikke skal). Dette som følge av utslitt motor, enten p.g.a. høy km-stand, kjøring uten luftfilter eller bruk av dårlig olje.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider