Gå til innhold

Hva er det med dagens verksteder?

Ranger emnet


awt

Anbefalte innlegg

jada ;) men sa at det var noen som sa positivt også :)

 

og det er DA det er gøy å fikse bilen til folk, når de kommer å sier at de er kjempe fornøyd osv

 

Originally posted by Moldvarp

Rettelse, eg nevnte jo det i forrige tråden min..!

Heeelt nederst..!

 

Selv om verkstedsbesøka har vert få, har eg stort sett vert fornøyd.. Noen er knall behjelplige, og tar seg ekstra 5 minutter for å svare, vere med og se på noe, eller sitte på rundt bygget menst vi hører etter ulyder, sånn når du møter opp ut av det blå og bare maser!

 

Så "litt" Ros skal dere mekanikere ha!! *hehe*

 

Edit:

Så, får jeg gratis service nå? :rolleyes:

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt problemer med tenninga tidligere på samme golfen. Resulterte i at jeg måtte da dytte bilen igang. Fikk bilen igang og kjørte til dette verkstedet (samme verksted som i posten over). Da var det KUN tenninga som var feilen. De fikset dette. Fungerte helt greit under hele kjøreturen før jeg måtte stoppe i en rundkjøring. Idet jeg bremset stod jeg på hornet samtidig(?). Resultat, MEGET flau. Fant jo seff ut av hvor feilen lå (men jeg har ikke kunnskap nok til å bytte eller ordne), og måtte da bare dra ut kontakten til hornet. Så hva jeg tipper, er da at de har dyttet i rattet. :(

 

Men en ting skal de ha for, det har aldri vært no problem med å ta bilen inn da jeg plutselig har dukket opp der.

 

 

Har også hatt problem på VW verkstedet i nabobyen. Dårlig lakkering (er jo ikke VW som gjør dette, men lakkereren de bruker) av frontfanger, ikke skiftet sprukket venstre lampe foran og heller ikke skiftet sprukket venstre blinklys framme etter kollisjon (ikke min feil, og ja golfen så penere ut enn det Pajeroen gjorde). \o/ De hadde heller ikke justert lysene ordentlig. Liker heller lite at de prøver å prakke på meg ny bil hver gang jeg er der (dette er da nautet som sitter og tar i mot kollisjon/andre saker i informasjonsskranken).

 

Går ikke dit mer! Dyre er de også! :)

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det litt ifra begge sider..

 

Har de som ikke er bilmekanikere her sett hvilke tider disse gutta har på div arbeid? Tenker da på merkeverksted spesielt..

 

Jeg har sett litt på dette, å kunne konkludere at alt absolutt ALT skal klaffe, en må vite akkurat hvor og hva en skal skru på, verktøyet må ligge klart, og boltene bør ikke sitte fast rustet på noen måte for at dette skal gå bra!

Kan hende de har god tid på det de virkelig har på fingertuppene?

 

Attpåtil tror jeg bilmekanikerne er de som opplever kunder verst av de fleste service yrker.. Større samling forståsegpå-kunder må man nok lete lenge etter, for å overgå "ola nordmann som er bilintressert".. Bil skal dessuten ikke koste noe mener mange..

 

Oppi alt tjener de jaggu dårlig å.. (iallefall i lands gjennomsnitt)..

 

Mye dritt å si om verksted ja, men de har det jammen ikke lett til tider heller..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

digg med jul sånn at det er litt stille :D slipper det evige maset av kundebehandlere som lurer på om bilen er ferdig.

 

men back to topic

ta feks bremser...

 

 

ikke fastrusta og alt går bra..

 

bremser foran 20 min...

 

alt fastrusta og knekker en bolt,

 

bremser foran 1.5t..

 

men detta skjønner jo ikke alltid kunden. og da blir han sur.. er jo ikke verkstedet sin feil at feks. gliderne hans er rusta fast

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverte bilen på Eu kontroll med på følgende forstillingskontroll på ett verksted i Lillestrøm, forklarte dem at forstillingen var dårlig og at det ene hjulet svingte hele tiden (forrige eier har vært borti en kant eller noe) og rattet stod "i sving" når bilen kjørte rett fram!

 

Det med forstillingen var ikke noe problem og de "stilte" forstillingen så godt de kunne, la først merke til at de ikke kunne ha klart å stille så mye på forstillingen når jeg kom hjem! Rattet var fortsatt like jævlig og forhjulet som svingte var sånn halveis rettet opp!! Er det så utrolig vanskelig å stille forstilling? Nei.

 

2måneder etter denne episoden dro jeg til Forstillings kontroll hos Esso i Brobekveien og han fyren stilte som bare det. Tok han nesten 1time å stille skikkelig på bilen og rattet og hjulene var helt eksakt rette! :D Fyren stilte til og med litt ekstra på forstilling til å kompensere for breiere dekk og litt feil offsett (ble i alle fall forklart hva han gjorde og hvorfor, men jeg husker ikke hva det het)

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer jobba jeg som mekaniker på et merkeverksted, så jeg kjenner til hvordan mekanikere har det.

Mange av reparasjonene/servicene går fint som bare det, kunden betaler og går. Men så er det dissa som kommer inn med en eller annen lyd som bare kommer av og til eller noe annet helt merkelig som tar lang tid å finne ut av. Da er det ikke gøy å være mekaniker.....

Det blir ikke bedre av at kundene blir sure som fy når det er noe som må byttes på den "nye" bilen. Som flere sa tidligere, folk forstår av og til ikke at bil koster!

Det er stort sett når det er noe gæli vi mekanikere får tilbakemelding fra kunden.

Jaggu liten prosent av kundene som skryter lit av deg!

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også positive øyeblikk..

Har funnet ut at når man har godt humør og prøver å høre på kunden, uansett hvor "dum" han er.. og gjør så godt du kan, så har jeg fått mye ros og positive tilbakemeldinger fra kunder pga god service og sånne ting.. Dette er jo da i de tilfellene som kunden selv er med å ser på da..

 

Og disse tilfellene gjør at det fortsatt er artig å skru og fikse, selv om du noen ganger får en "dritt kunde".

 

mvh

Lethal

---- Power is nothing without control----

 

Ta en titt innom http://www.akutt-galskap.com(nede)

 

- 1984 Volvo 240

- 1976 Opel Kadett C 2.2i (Prosjekt)

- 1979 VW Golf Mk1 (Turbo prosjekt)

- 1983 Ford Sierra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by turbokano

turister er som regel greie å med å gjøre som kunder,fikk en del bokser øl av en tysker jeg fiksa bilen for:D

 

Haha dagens :D Holder selv på å bli mekaniker men vet ikke om det er rette yrke for meg.. Så blir vel noe nytt neste år (igjen) Eller har lyst å drive med bilfaget men ikke skifte bremser og drit hver dag..i flere år :o

BMW 325i Sleden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å nevne noen av de feil som har blitt gjort på firmabilen min siden den var ny i februar.

 

-Klaget på bremser, måtte inn 2 ganger for å finne ut at båndene bak aldri var blitt justert/strammet til.

 

-Glemt å skru til bunnpluggen, den datt av etter 5 mil.

 

-Glemt å bytte kjørelyspærer 2 ganger, tåkelys 1 gang.

 

-Ikke gi meg leiebil, selv om dette var lovt på forhånd.

 

-Ikke fyllt spylervæske 1 gang.

 

-Sier at forstillinga er helt fin, men den SPISER dekk foran (bakhjulstrekker for det meste).

 

-Ikke byttet bremseklosser foran, ca 2mm igjen.

 

-Sier at støtdemperene er helt fine, bilen gynger som faen.

 

-Greier ikke å fikse håndbrekket, slik at det ikke fryser hele tiden.

 

-Strammer heller ikke håndbrekket, selv om det er ubrukelig pga problemet over.

 

osvosv..

 

En ting har de klart, det var å finne en ulyd i den.

Byttet turbo, og da var det ordnet.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange gode verksteder, men det finnes jaggu noen dårlige også. Det kommer an på arbeidsmiljøet/forholdene og sammensetningen av mekanikere tror jeg. Også hva slags holdninger verkstedmester har, spesielt i forhold til profitt og overfakturering/gjøre jobben på under normert tid. Og hva slags biler de er vandt med å skru på.

 

Alle de gode verkstedene jeg kjenner til gjøres jobbene på timebasis, uten avtalt pris, uten at det er normerte tider på jobber, det skaper mindre tidspress for mekaniker, da han får samme lønn uansett hvor lang tid som brukes på jobben, og job ben blir dermed bedre utført, mekanikeren prøver ikke gjøre jobben på under halvparten av normert tid for å tjene bedre i egen lomme.

 

En idiotisk feil de klarte å gjøre hos Audi verkstedet som skiftet tannreim og vannpumpe på min bil, var at de etterfylte med blå kjølevæske, enda det var rød på den fra før, resultatet ble brunt.

 

De nektet først å godta at de kunne ha noe med det å gjøre, helt til de så på sin egen faktura at de hadde tatt betalt for blå væske. Selv da nektet de, men tok ansvar og spylte kjølesystemet. Bare en bagatell dette, men kan tenke meg det er slike feil som gjøres under tidspress og forsøk på å gjøre en normert 5 timers jobb på langt lavere tid.

 

Tenk audi verksted med timepris 1200 kroner, pluss at de normert tar 5 timer, altså 6000, så bruker mekanikeren 3 timer på jobben. Effektiv timepris 2000.

 

Et uavhengig enmannsverksted. Timepris 350-450 kroner

Mekanikeren bruker 6 timer, jobben koster 2700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår