Gå til innhold

Girkasse gardering (clutchbytte)

Ranger emnet


Mentos

Anbefalte innlegg

Merker at det er noen tannhjul som kommer borti hverandre på overgangen fra 1 til 2 gir, og noengang fra 2 til 3 gir også. Ikke særlig bra, så lurer på om clutchen kanskje er på vei til å si takk for seg.

 

Problemet er altså at jeg kjenner at det romsterer rundt i girkassa når jeg girer. Da tenker jeg: ny lamellplate til clutchen. Riktig tankegang? Skal som alltid fixe det sjøl, lurte derfor på om noen har noen tips om clutchoverhaling å komme med.

 

Oy, før du trykker reply: skal du slenge dritt så gå et annet sted. Og nei, jeg kommer ikke til å vrake bilen min pg.a girkassa (og nei, skal ikke sette inn ny girkasse heller). Capiche?

- 2004 Nissan Almera 1.8 Tekna

x 1992 Nissan Sunny 1.6 SLX (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mentos

men.. err, skyt meg om jeg tar feil - men hvis clutchen er skikkelig busted, så burde det vel være klin umulig å gire?

 

*PANG*

 

Klart det er muligt og gire uten og clutche.. Bare du klare og samstemme motor turtallet og drivverkturtallet, da blir den nermest sugt inn i gir... (du gjør dermed det samme som clutchen gjør, bare at du samkjøre motor turtallet, isteden for å la synk.'ene samkjøre det) :D :D

 

*hehe* Men sånn seriøst sett, så sliter du nok med i hele tatt og starte bilen vist du ikkje klare og sleppe av clutchen fra fykehjulet. ;)

 

Sjønt, det virket som det ble nevnt 2 symptomer her.. Røken clutch utløsnings mekansime.. (clutchwire? eventuellt hydraulikk lekasje? <- vist du har det) Eller slitt clutch, der clutch lamellene ikkje lenger klare og "bite tak" i svinghjulet! (eventuellt olje lekasje inn til clutchen..)

 

Nei..! Ikkje vet eg..! Godt eg ikkje er bilmekaniker.. Slepper og slite med sånne problemer hver dag.!! (eller annenhverdag!?:D)

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis clutchen er gåen så vil den slure og ikke bli vrien å få i gir(unntak finnes seff....), det som bør gjøres er en justering av clutchwiren.

MR_Simba : åssen Ford, disse har ofte automatisk justering, som betjenes ved å løfte pedalen opp over.

 

Sjekk også ev. hydraulisk clutchoverforing, luft eller gåene sylindrer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mentos

Merker at det er noen tannhjul som kommer borti hverandre på overgangen fra 1 til 2 gir, og noengang fra 2 til 3 gir også. Ikke særlig bra, så lurer på om clutchen kanskje er på vei til å si takk for seg.

 

Problemet er altså at jeg kjenner at det romsterer rundt i girkassa når jeg girer. Da tenker jeg: ny lamellplate til clutchen. Riktig tankegang? Skal som alltid fixe det sjøl, lurte derfor på om noen har noen tips om clutchoverhaling å komme med.

 

Oy, før du trykker reply: skal du slenge dritt så gå et annet sted. Og nei, jeg kommer ikke til å vrake bilen min pg.a girkassa (og nei, skal ikke sette inn ny girkasse heller). Capiche?

 

Nu har det seg jo slik at alle tanhjulene i girkassa stå jo i ro sideveis dem går jo kunn rundt i girkassa. har aldri hørt om en bil som er nyere en 70mod som har gir hasse hvor tannhjul flytter seg ved giring.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår